SNCF Voyageurs i Alstom predstavili izgled novog vlaka TGV INOUI
Novi TGV INOUI iz serije Avelia Horizon tvrtke Alstom nudi više prostora, udobnosti i svjetla, dok njegov 100-postotni francuski dizajn potvrđuje izniman « savoir-faire »
Peta generacija vlakova velikih brzina TGV oslanja se na iskustva četiri prethodne generacije, no TGV INOUI svakako redefinira udobnost putnika s posebnim vagonom prilagođenim osobama smanjene pokretljivosti, kao i novim dvokatnim vagon-restoranom. Novi vlak također ima najmanji ugljični otisak po putniku zahvaljujući povećanju putničkog prostora za 20 posto, kao i 20 posto manjoj potrošnji energije!
Uz podršku francuske vlade putem Agencije za upravljanje okolišem i energijom (Agence de l'Environnement Et de la Maîtrise de l'Énergie – ADEME) i Glavnog tajništva za investicije (Secrétariat Général Pour l'Investissement – SGPI), projekt „vlaka budućnosti“ TGV M od svog je pokretanja 2016. godine koristio znanje i iskustvo najboljih stručnjaka tvrtki Alstom i SNCF Voyageurs. Rezultat njihove zajedničke suradnje, peta generacija vlaka velikih brzina TGV (fra. train à grande vitesse), predstavljen je na pariškom željezničkom kolodvoru Gare de Lyon u utorak 11. ožujka 2025.
Vlak bi trebao početi prometovati početkom 2026. godine, a temeljem predstavljenog dizajna putnicima će ponuditi mnoštvo inovacija.
- © Yann Audic | SNCF Voyageurs
„Ova peta generacija TGV-a, četrdeset pet godina nakon prve, ostavit će svoj pečat i postati mjerilo za vlakove velikih brzina u nadolazećim desetljećima“, izjavio je Christophe Fanichet, izvršni direktor tvrtke SNCF Voyageurs.
„Riječ je o pravom tehnološkom dragulju, s performansama koje su jedinstvene u svijetu“, dodao je Henri Poupart-Lafarge, izvršni direktor Alstoma.
S hvalospjevima je nastavio i francuski ministar prometa Philippe Tabarot za kojeg je novi vlak „simbol francuske industrijske izvrsnosti i uspjeha Made in France.“
Više prostora i udobnosti, još ekološkiji…
Novi TGV INOUI svakako obećava vrhunsko iskustvo putovanja kombinirajući izvrsne performanse, udobnost putnika i odgovornost prema okolišu.
Drugi razred vlaka obilježava plava boja s novim udobnijim te pet centimetara dužim i širim sjedalima s više prostora za noge i podesivim naslonom za glavu. Svako sjedalo raspolaže individualnim utičnicama te malim stolićem s držačem za pametni telefon i pretinac za pohranu osobnih stvari.
Sjedala prvog razreda crvene boje također su još udobnija u odnosu na raniju generaciju TGV-a, a s ciljem postizanja zaštitnog učinka i sprječavanja pada osobnih predmeta imaju puni naslon za ruke na strani prolaza. Sklopivi stolić omogućuje držanje osobnih predmeta nadohvat ruke, a udobno sjedalo i prostraniji prostor omogućuju jedinstveno iskustvo putovanja.
Sva sjedala novog TGV INOUI vlaka sadrže inovativnu pjenu, posebno odabranu za veću mekoću i udobnost, a više od 90 posto korištenih materijala može se reciklirati te ponovno koristiti. Također, prozori su uvećani za 20 posto i omogućuju osvjetljenje prirodnim svjetlom, a opremljeni su filtrima za ograničavanje topline.
Svaki vagon raspolaže s velikim prostorom za odlaganje prtljage, dok su police iznad sjedala smanjene i namijenjene isključivo za kapute. Male torbe mogu se odložiti ispod sjedala, a iako imaju znatno više prostora za noge, putnici će ih moći protegnuti do vagon-restorana i bara čiji su dizajn u SNCF-u mjesecima opisivali kao „revolucionaran“.
- „Novo iskustvo putovanja zahvaljujući gotovo 400 tehnoloških inovacija“ © Yann Audic | SNCF Voyageurs
Dizajn osmišljen za veću praktičnost i bezbrižnost u vlaku
Svi putnici, a posebno obitelji s djecom, sada će imati puno više prostora i prilagođenih usluga. Osim suvremenijih i prostranijih toaleta, novi vlak omogućuje korištenje mikrovalnih pećnica za zagrijavanje obroka te nudi prostrana i svijetla područja za opušteno i ugodno putovanje.
Jedna od najznačajnijih novosti je podizna platforma za putnike s invaliditetom i smanjene pokretljivosti, posebno dizajnirana kako bi u potpunosti zadovoljila njihove potrebe. Posebno prilagođen vagon raspolaže s pet mjesta za korisnike invalidskih kolica i omogućuje im neovisan pristup zahvaljujući podiznoj platformi. Prostraniji toaleti, dizajnirani su za lakši pristup, čak i uz osobu u pratnji. U slučaju bilo kakvih problema osoblje će moći upozoriti pritiskom „SOS“ tipkala.
Vagon novog vlaka ima osam mjesta za bicikle, uključujući i jedno u prvom razredu (do dva bicikla).
„Ovo je prvi vlak u koji se osobe s invaliditetom mogu potpuno samostalno ukrcati. Stvorili smo najbolji TGV na svijetu i revolucioniramo putovanja nudeći potpuno novo iskustvo našim putnicima s gotovo 400 tehnoloških inovacija“, izjavio je za dnevnik Le Parisien Christophe Fanichet, izvršni direktor tvrtke SNCF Voyageurs.
Portal TGV INOUI putnicima će nuditi pristup do više od 500 zabavnih sadržaja, a svi će biti dostupni bez internetske veze. Optimizirani Wi-Fi, usklađen s najnovijim 5G standardom, putnicima će tijekom putovanja omogućiti brzu i sigurnu vezu.
- © Yann Audic | SNCF Voyageurs
Le Bistro TGV INOUI i samoposlužne blagajne
Sam naziv bistròa « à la française » simbolizira „druželjubivost, francuska jela i jednostavnost“, a prema riječima Alaina Krakovitcha, direktora TGV-Intercitésa, predstavlja „prvi pravi restoran u vlaku“ i to pri brzini od 320 km/h.
Restoran zauzima dva kata s mezaninom, s ukupno dvadeset i osam sjedećih mjesta u gornjem dijelu. U donjem dijelu restorana putnici će se sami posluživati i koristiti košarice kao u trgovini. Ovdje se nalaze i dva aparata za kavu, veliki hladnjak s pićem i hranom te dvije automatske blagajne na kojima će putnici sami skenirati i plaćati odabrane proizvode. Osim videonadzora, ovdje će uvijek biti prisutno osoblje vlaka koje će pomagati kupcima, dok će osobe u invalidskim kolicima moći naručiti hranu i piće prije posluživanja.
- Le Bistro TGV INOUI © Yann Audic | SNCF Voyageurs
Vlak koji čuva okoliš i štedi energiju
Zahvaljujući tehnološkom napretku i odgovornom odabiru dizajna, novi vlak smanjit će svoj utjecaj na okoliš, trošit će manje energije te koristiti materijale koji se mogu reciklirati.
Nova generacija vlaka TGV INOUI trošit će do 32 posto manje energije po sjedalu, a njegov profilirani „nos“ poboljšava prodor zraka, smanjujući otpor i zahtjeve za snagom. Dizajniran da traje, ovaj vlak izrađen je od 97 posto reciklabilnih materijala. Njegova su sjedala dizajnirana tako da se mogu lako popraviti i zamijeniti, čime se produljuje njihov životni vijek uz smanjenje otpada.
Klimatizacija i grijanje vlaka automatski se prilagođavaju broju putnika, optimizirajući udobnost uz ograničenje potrošnje energije. Cijeli vlak opremljen je podesivom LED rasvjetom, koja se automatski prilagođava ambijentalnom svjetlu i fazama putovanja, jamčeći kontroliranu potrošnju energije.
- TGV M je jedini dvokatni vlak na svijetu koji vozi brzinom većom od 300 km/h, nudi visoku operativnu fleksibilnost i jamči najvišu razinu sigurnosti i udobnosti za putnike, a istovremeno smanjuje potrošnju energije i troškove održavanja © Olivier Schindler | Alstom
Francuski « savoir-faire » u službi održivih inovacija
Rezultat 100-postotnog francuskog znanja i umijeća, novi TGV INOUI utjelovljuje zeleniju mobilnost bez kompromisa u pogledu performansi i udobnosti. S kapacitetom povećanim za 20 posto, može prevesti više putnika uz istovremeno smanjenje ugljičnog otiska.
U nabavu ukupno 115 novih vlakova francuski SNCF uložio je četiri milijarde eura, a novi TGV M počet će prometovati na relaciji Pariz - Lyon - Marseille „početkom 2026. godine“. Nakon uzastopnih odgađanja, SNCF ipak nije objavio točan datum kada će se novi vlakovi pustiti u promet.
„Ne očekujemo poteškoće s isporukom, to je više pitanje planiranja. Prvo ćemo isporučiti deset vlakova, a zatim po jedan ili možda i više mjesečno“, izjavio je za Le Parisien Henri Poupart-Lafarge iz Alstoma.
TGV M bi sljedeće godine SNCF-u trebao omogućiti „osvajanje“ talijanskog tržišta uspostavljanjem nekoliko brzih željezničkih linija između najvećih gradova u toj zemlji, ali i povećanje kapaciteta u Francuskoj. Iznad svega, SNCF Voyageurs će optimizirati svoje troškove kako bi bio „održivo profitabilan“ u vrijeme kada se intenzivira inozemna konkurencija. Novi vlak trošit će 20 posto manje energije od sadašnjih vlakova, dok će troškovi održavanja biti smanjeni za 30 posto.
„Novi TGV INOUI omogućit će nam da ostanemo europski lideri u željezničkom prometu“, zaključio je Christophe Fanichet, izvršni direktor tvrtke SNCF Voyageurs.
Stjepan Felber | Ekovjesnik