Vječni Grad odlučno pedalira prema zelenijoj budućnosti
GRAB Roma | U rimskoj ulici Via di San Gregorio otvorena prva dionica rimskog biciklističko-pješačkog prstena
Rim je u Jubilejskoj godini dobio još jednu lijepu šetnicu i biciklističku stazu u ulici Via di San Gregorio koja povezuje Kolosej i Circus Maximus. Riječ je o prvoj dionici rimskog biciklističko-pješačkog prstena GRAB Roma koji će do sredine 2026. doseći ukupnu dužinu od oko 50 kilometara.
U ulici Via di San Gregorio, donedavnoj prometnoj žili kucavici pokraj Koloseja, Rim je u srijedu 16. travnja zakoračio u novu eru urbane mobilnosti. Otvorenjem prve dionice biciklističko-pješačkog prstena Grande Raccordo Anulare delle Bici (GRAB) započela je transformacija Vječnog Grada u grad održivije budućnosti.
Nova šetnica i biciklistička staza između Koloseja (Colosseo) i Circusa Maximusa, duga je tek 400 metara, ali predstavlja početak velikog biciklističko-pješačkog prstena u dužini od oko 50 kilometara. Simbolično, ovaj početak dogodio se upravo u srcu antičkog Rima – na mjestu gdje se susreću povijest i budućnost grada sa suvremenom pješačkom i biciklističkom infrastrukturom.
Od „autostrade“ do linearnog vrta
Više od pola hektara prometnice pretvoreno je u pješačku zonu s novim zelenim površinama između Celija i Palatina, koje povećavaju propusnost tla i na kojima su posađene autohtone vrste – od aromatičnog bilja do stabala šipka i mirte. Širina donedavno uskog nogostupa nije samo utrostručena, već je ulica Via di San Gregorio dobila novu šetnicu i linearni vrt koji podižu estetsku vrijednost ovog važnog arheološkog područja i zadovoljavaju kriterije održivosti, klimatske otpornosti i sigurnosti pješaka.
- © Roma Mobilità
Dvosmjerna biciklistička staza široka je tri metra i zaštićena rubnjakom, a zajedno sa širim nogostupom izgrađena je na mjestu dvije prenamijenjene prometne trake. Također, za novu pješačku i biciklističku stazu korištena je mješavina arhitektonskog betona svijetle boje koji smanjuje učinak toplinskog otoka.
Umjesto ranije tri prometne trake u oba smjera, ostale su po dvije, s parkirnim mjestima za turističke autobuse premještenim na početak obližnje ulice Via dei Cerchi.
Jedan od najvažnijih rimskih projekata počinje poprimati konačan oblik
„Ovo je pravi biciklistički tjedan. Nakon prve dionice projekta GRAB, sutra ćemo otvoriti biciklističku stazu Monte Ciocci-San Pietro, koja je posebno važna jer će unaprijediti održivu mobilnost našeg grada i nastavit će se na obnovljenu šetnicu Passeggiata del Gelsomino. Također, od danas je ispod mosta Ponte dell'Industria ponovno otvorena biciklistička staza uz Tiber. Projekt GRAB nije samo važan za urbanu transformaciju Rima, već će uz povezanost s nekoliko željezničkih postaja, četiri linije metroa i pet tramvajskih linija osigurati održivu alternativu za svakodnevna putovanja Rimljana.“ – istaknuo je rimski gradonačelnik Roberto Gualtieri.
- Gradonačelnik Rima Roberto Gualtieri i vijećnik za mobilnost Eugenio Patanè © Roma Mobilità © Eugenio Patanè / Facebook
„Projekt je osmišljen uz pomoć raznih udruga i Sveučilišta Sapienza te razvijen u suradnji s rimskim općinama i brojnim institucijama. GRAB predstavlja priliku za transformaciju grada i valorizaciju njegovih strateških područja, ali i priliku za ponovni razvoj središnjih prometnih arterija koje su danas gotovo isključivo namijenjene automobilima.“ – kazao je rimski vijećnik za mobilnost Eugenio Patanè.
„Via di San Gregorio konačno prestaje biti 'autocesta' pored Konstantinovog slavoluka i usred prostora Arheološkog parka Kolosej, čime smo ovom kultnom prostoru vratili dignitet koji zaslužuje. GRAB će biti velika atrakcija za Rimljane i turiste, izvanredna pokretačka snaga za gospodarski razvoj Rima i imat će temeljnu važnost u smislu intermodalnosti. Pred nama je velik posao i projekt koji će živjeti svoj život. Nakon što izgradimo infrastrukturu morat ćemo je upoznati i poboljšati kako bismo s njom što bolje upravljali“, dodao je Patanè.
- Via di San Gregorio © Eugenio Patanè / Facebook
Radovi se nastavljaju već ovog ljeta
Sljedećih mjeseci završit će se nastavak staze uz Kolosej – u ulici Via Celio Vibenna, u kojoj se također planira prenamjena prometnih traka. Na drugom kraju ulice Via di San Gregorio, od trga Piazza di Porta Capena, planira se daljnje širenje biciklističke infrastrukture i to u dva smjera.
Nastavak izgradnje uslijedit će ovog ljeta ulicom Via dei Cerchi, uzduž Circusa Maximusa, te ulicom Viale delle Terme di Caracalla u smjeru Karakalinih termi (Terme di Caracalla).
>>> Pročitajte još >>> Nakon 28 godina u Rimu počeli radovi na izgradnji nove tramvajske pruge
- Izvor: GRAB Roma (Grande Raccordo Anulare delle Bici)
Trećina dionice zahtijevat će hrabru preraspodjelu prostora
Projekt izgradnje rimskog biciklističko-pješačkog prstena podijeljen je u šest faza. Nakon završetka dionice do Karakalinih termi, izgradnja će se nastaviti prema antičkoj Apijevoj cesti (Via Appia) i parku Caffarella. Ruta GRAB-a uglavnom je ravna i prolazi uz postojeće pješačke i biciklističke staze, a kako se projekt vrijedan 16,3 milijuna eura financira sredstvima talijanskog Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (PNRR) svi radovi trebaju se završiti do lipnja 2026. godine.
Bit će to infrastruktura visoke ekološke, društvene, ekonomske i kulturne vrijednosti kojom će se poboljšati kvaliteta javnog prostora u gusto izgrađenom urbanom području. Projektom se razvija i širi rimska biciklistička mreža te potiče kvalitetno povezivanje i regeneracija predgrađa te rubnih i degradiranih urbanih prostora.
Ova fascinantna biciklistička ruta ujedno je i putujuća lekcija iz povijesti kojom se središte grada i njegove znamenitosti povezuju s ostalim gradskim četvrtima, Galerijom Borghese, Nacionalnim muzejom umjetnosti 21. stoljeća MAXXI (Museo nazionale delle arti del XXI secolo) te suvremenom arhitekturom Zahe Hadid i Renza Piana, kao i parkovima u rubnom dijelu Rima. Dvije trećine pješačkih i biciklističkih staza prolazit će pored povijesnih vila i obala rijeke Tiber, dok će se preostala trećina protezati uz ceste koje su trenutačno namijenjene uobičajenom prometu motornih vozila. Ovdje će biti potrebno provesti odlučnu preraspodjelu prostora, vraćajući ga pješacima i biciklistima.
Projekt GRAB koordinira VeloLove u suradnji s građanima, udrugama te raznim institucijama i organizacijama kao što su Legambiente, Touring Club Italiano, Vivilitalia, Free Wheels Onlus, Open House Roma, TeamDev, Parco Regionale dell’Appia Antica i Roma Natura.
Stjepan Felber | Ekovjesnik
- ROMA
- LAZIO
- GRAB ROMA
- VIA DI SAN GREGORIO
- ŠETNICE
- ROBERTO GUALTIERI
- EUGENIO PATANÈ
- ROMA MOBILITÀ
- KOLOSEJ
- PJEŠACI
- BICIKLISTIČKA INFRASTRUKTURA
- ITALIJA
- GIUBILEO 2025
- ROMA SI TRASFORMA
- KAPITALNE INVESTICIJE
- UNESCO
- PARCO ARCHEOLOGICO DEL COLOSSEO
- CENTRO ARCHEOLOGICO MONUMENTALE DI ROMA
- VIA APPIA
- CELIJ
- SVJETSKA BAŠTINA
- LEGAMBIENTE
- BICIKLIZAM