Deset e-H₂ autobusa od ponedjeljka u redovitoj vožnji središtem Beča
Beč ulazi u novu eru održivog javnog prijevoza: početak prometovanja prvih deset baterijsko-vodikovih Rampini Hydron e-H₂ minibuseva talijanskog proizvođača Rampini
Novi iskorak prema održivoj budućnosti bečkog javnog prijevoza: Wiener Linien od ponedjeljka, 22. rujna, u redoviti promet uvodi deset autobusa na električni pogon i vodik. Novi minibusevi talijanskog proizvođača Rampini prometovat će središtem Beča na linijama 2A i 3A.
Od 2013. u Beču prometuje gotovo 70 električnih autobusa. S novom vodikovom tehnologijom, koju je Wiener Linien temeljito testirao, znatno se produžuje domet e-autobusa pa se autobusi mogu koristiti tijekom cijelog dana bez dodatnog punjenja. Zahvaljujući tome, u središtu Beča više nije potrebna infrastruktura za punjenje, a broj vozila na linijama 2A i 3A smanjuje se s 12 na 10. Osim toga, nova vozila omogućuju veću fleksibilnost u slučaju promjena voznog reda.
Ključna dekarbonizacija javnog prijevoza
„Dekarbonizacija javnog prijevoza ključan je korak na putu prema ekološkoj tranziciji prometa. S novim autobusima Wiener Linien ide upravo tim putem. Lijepo je vidjeti kada projekti koje smo započeli postaju stvarnost“, kazao je Peter Hanke, austrijski ministar za inovacije, mobilnost i infrastrukturu.
- Novi Rampini Hydron e-H₂ minibus ispred bečke katedrale © Wiener Linien | Simon Wöhrer
Cilj Grada Beča je postizanje klimatske neutralnosti do 2040. godine. Stoga se u Beču intenzivno ulaže u razvoj i unaprjeđenje javnog prijevoza – u tijeku je proširenje mreže podzemne željeznice (U2XU5), uskoro kreće nova tramvajska linija 27, a linija 18 je u izgradnji. Od početka rujna vozi i nova tramvajska linija 12. U tom kontekstu nove tehnologije igraju ključnu ulogu, a novi Rampini Hydron e-H₂ autobusi spajaju baterijski i vodikov pogon i pomažu u postizanju cilja klimatske neutralnosti.
Monika Unterholzner, zamjenica glavne direktorice Wiener Stadtwerke, istaknula je da zajednički napori koncerna čine Beč europskim predvodnikom u dekarbonizaciji javnog prijevoza.
- Rampini Hydron e-H₂ minibus © Wiener Linien | Simon Wöhrer
Prednosti novih autobusa
Novi Rampini Hydron e-H₂ autobusi prošli su detaljna testiranja u realnim uvjetima. Vozači su se upoznali s vozilima koja su opremljena vodikovom gorivnom ćelijom snage 30 kW i baterijom kapaciteta 175 kWh. Na krovu se nalaze tri spremnika vodika, svaki kapaciteta pet kilograma (ukupno 15 kg), a baterija se puni tijekom vožnje čime se značajno produžuje domet vozila. Zahvaljujući toj tehnologiji autobusi mogu prometovati tijekom cijelog dana i to bez ponovnog punjenja – što je velika prednost u svakodnevnom prometu kroz središte grada.
S ukupnom dužinom od osam metara, širinom od 2,2 i visinom od 3,25 m, potpuno klimatizirani autobusi imaju kapacitet 42 putnika (13 sjedećih, 28 stajaćih i jedno kombinirano sjedalo). Domet im je najmanje 250 kilometara.
- Rampini Hydron e-H₂ minibus © Wiener Linien | Simon Wöhrer
„Naši vozači testirali su sve sustave u realnim uvjetima. Od ponedjeljka će svi Bečani uživati u ekološki prihvatljivoj, tihoj i sigurnoj mobilnosti uz visoku udobnost“, istaknula je Gudrun Senk, tehnička direktorica poduzeća Wiener Linien.
Nabava novih autobusa, ukupne vrijednosti 12 milijuna eura, financirana je sredstvima EU-a kroz program EBIN Saveznog ministarstva za inovacije, mobilnost i infrastrukturu. Velika prednost je i to što se autobusi pune na drugoj bečkoj vodikovoj punionici u Simmeringu, izgrađenoj 2023. u okviru strategije za vodik koncerna Wiener Stadtwerke. Punionica je smještena na lokaciji postrojenja Wien Energie za proizvodnju zelenog vodika (H₂) elektrolizom vode, korištenjem isključivo obnovljivih izvora energije.
- Rampini Hydron e-H₂ minibus © Wiener Linien | Simon Wöhrer
Beč kao predvodnik u održivom javnom prijevozu
Wiener Linien sada više od 80 posto svojih putnika prevozi vozilima na električni pogon (podzemna željeznica i tramvaji), a flota e-buseva sustavno se širi. Otvoren je novi centar za elektromobilnost u Siebenhirtu za 60 autobusa, a devet autobusnih linija već sada vozi isključivo na električni pogon.
Testiraju se i različiti modeli – od Mercedesovih zglobnih e-H₂ autobusa do Hyundai vozila s dometom većim od dizelskih. Uz početak redovitog prometovanja deset Rampinijevih e-H₂ minibuseva, još deset autobusa na vodik portugalskog proizvođača CaetanoBus - Fabricação de Carroçarias prometovat će na liniji 39A između Sieveringa i Heiligenstadta. Vozila duljine 12 metara punit će se na vodikovoj punionici u garaži u 21. bečkom okrugu Leopoldau, kojom zajedno upravljaju Wien Energie i Wiener Netze.
Stjepan Felber | Ekovjesnik