Počela izgradnja željezničke pruge do praške zračne luke
Željeznička veza sa Zračnom lukom Václava Havela trebala bi se dovršiti do 2030. godine
U Pragu su počeli radovi na rekonstrukciji željezničke pruge na dionici između kolodvora Praha-Bubny i buduće postaje Praha-Výstaviště, a time i na izgradnji nove veze s praškom zračnom lukom. „Projekt desetljeća“, kako ga nazivaju češki mediji, imat će značajan utjecaj na prašku četvrt Holešovice u kojoj će se do 2032. godine sagraditi i nova zgrada Vltavske filharmonije.
Krajem prošlog tjedna u Pragu su u nazočnosti ministra prometa Martina Kupke, predstavnika Grada Praga i nacionalnog željezničkog upravitelja infrastrukture Správa železnic (SŽ) počeli radovi na rekonstrukciji željezničke pruge na dionici između željezničkog kolodvora Praha-Bubny i buduće postaje Praha-Výstaviště, a time i na izgradnji nove željezničke pruge do Zračne luke Václava Havela, kao dijela paneuropske željezničke mreže.
Radovi koji se izvode u sklopu projekta modernizacije željezničke pruge od središta Praga do Kladna, smještenog tridesetak kilometara sjeverozapadno od češke metropole, u potpunosti će izmijeniti izgled praške četvrti Holešovice. Projekt također uključuje obnovu i modernizaciju praškog Masarykovog kolodvora, izgradnju nove postaje u blizini izložbenog kompleksa Praha-Výstaviště, kao i suvremenu željezničku prugu između Holešovica i Kladna.
- Izgradnja će se odvijati u fazama, a prvi vlakovi do zračne luke mogli bi prometovati 2030. godine. © Správa železnic (SŽ)
Češki ministar prometa Martin Kupka izjavio je kako modernizacija pruge u Holešovicama predstavlja „povijesni korak prema izgradnji nove četvrti i novog, suvremenog središta grada“, dodajući da će „u području Buny-Zatory živjeti do 25.000 novih stanovnika Praga“.
„Čim krene brza željeznica, Prag će konačno imati ugodnu vezu sa zračnom lukom. Uostalom, naš glavni grad i Dublin posljednji su europski glavni gradovi u kojima se do zračne luke mora putovati autobusom ili taksijem“, dodao je ministar Kupka, zaboravivši pritom spomenuti i Zagreb.
„Ovo je jedan od ekološki prihvatljivih načina prijevoza, koji se preferira sa stajališta Europske unije“, rekla je Veronika Ladmanová, voditeljica Predstavništva Europske komisije u Češkoj.
Građevinski radovi trebali bi stajati ukupno tri milijarde čeških kruna, odnosno 125 milijuna eura, a 85 % troškova financirat će se sredstvima iz EU fondova. U sklopu projekta izgradit će se potpuno nova zgrada kolodvora Praha-Bubny, koja će se preseliti na novu lokaciju odmah iza obnovljenog vijadukta Negrelli, prvog željezničkog mosta preko otoka Štvanice na rijeci Vltavi koji povezuje željezničke kolodvore Masaryk i Bubny. Time će se ujedno omogućiti izravan transfer do linije C praške podzemne željeznice.
- U sklopu projekta u gradskoj četvrti Holešovice izgradit će se dvije nove kolodvorske zgrade © Správa železnic (SŽ)
Osim toga, na rubu parka Stromovka izgradit će se i nova postaja Praha-Výstaviště, i to zajedno s pješačkim mostom preko željezničke pruge, kao i novi tramvajski podvožnjak na stanici Vltavská. Ova dionica željezničke pruge bit će dvokolosiječna i elektrificirana, a radovi se planiraju dovršiti do 2025. godine.
Zahvaljujući brzoj željeznici Prag – Zračna luka Václava Havela – Kladno bitno će se rasteretiti i promet u češkoj metropoli jer je trenutačna povezanost s Kladnom, poznatim i kao „najveće praško predgrađe“, nedovoljno kvalitetna unatoč velikom broju ljudi koji svakodnevno putuje u Prag. Očekuje se kako će se zahvaljujući kvalitetnoj željezničkoj povezanosti smanjiti broj automobila na ulicama glavnog grada.
Dovršetak nove pruge do zračne luke za deset godina?
Radovi na modernizaciji kraće dionice željezničke pruge trebali bi trajati oko dvije godine, dok će se izgradnja odvojka prema zračnoj luci odvijati u nekoliko faza sljedećih nekoliko godina. Prema najoptimističnijim prognozama, prvi vlakovi do zračne luke mogli bi prometovati 2030. godine.
- Kolodvor Masaryk dobit će novu platformu s prostranim kolodvorskim predvorjem i zelenim površinama © Správa železnic (SŽ)
„Radovi na rekonstrukciji pruge i izgradnji novih kolodvora su po svojoj važnosti jednaki izgradnji nove linije D podzemne željeznice i imat će utjecaj na razvoj cijelog grada i njegove okolice. U Holešovicama će se izgraditi dva nova i suvremena kolodvora: Praha-Výstaviště i Praha-Bubny. Dio modernizirane pruge do postaje Praha-Výstaviště sada će prolaziti preko nadvožnjaka, što će poboljšati ukupnu dostupnost područja. Važna gradska investicija je i novi tramvajski podvožnjak koji će nakon 130 godina ponovno spojiti dijelove Holešovica.“ – izjavio je zamjenik praškog gradonačelnika Adam Scheinherr.
Naime, zbog planiranog premještanja tramvajske pruge, u svibnju 2023. počinje i izgradnja novog podvožnjaka za tramvaje na obali rijeke Vltave. Ovaj dio Praga u potpunosti će transformirati izgradnja Vltavske filharmonije čiji se dovršetak planira do 2032. godine.
S.F. / Ekovjesnik