Četverogodišnji „rat“ protiv asfalta povećao je klimatsku otpornost austrijskog glavnog grada

Beč ne staje s uklanjanjem asfalta! U proljeće 2026. počinju radovi na redizajnu i ozelenjivanju prostora oko bečkog Glavnog kolodvora (Wien Hauptbahnhof).

Grad Beč i Austrijske savezne željeznice (ÖBB) zajedno će redizajnirati prostor oko velebnog Glavnog kolodvora u Beču. Veliko predvorje ispred glavnog ulaza i trg iza kolodvora, na kojem se nalazi sjedište ÖBB-a, postat će otvoreni, ljupko uređeni zeleni prostori u već prepoznatljivom bečkom zelenom štihu.

Umjesto sivila asfalta usred razdoblja sve izraženijih toplinskih valova, oko najvećeg i najužurbanijeg željezničkog kolodvora u Austriji, kojim svakog dana prođe oko 120 000 ljudi, u skoroj budućnosti zapuhat će neki novi ugodniji vjetrovi. Slijedeći moto „Raus aus dem Asphalt!“, sivilo asfalta zamijenit će nove zelene površine s drvećem, grmljem, ukrasnim travama, trajnicama i sustavima rashlađivanja vodenom maglicom, a središnje bečko prometno čvorište postat će novo atraktivno mjesto za boravak i opuštanje usred dvomilijunskog grada.

Radovi će krenuti sa stražnje strane kolodvora u proljeće 2026., a već koji mjesec kasnije nastavit će se ispred njegovog glavnog ulaza.

  • Glavni kolodvor u Beču - Wien Hauptbahnhof © Ekovjesnik 

„Intenzivno nastavljamo raditi na transformaciji naših gradskih četvrti i poboljšavanju mikroklime. S našim programom „Klimatski model grada pogodnog za život“, koji smo pokrenuli 2021. godine, smanjujemo učinak urbanog toplinskog otoka, a bečki javni prostor činimo klimatski prihvatljivijim. Već smo redizajnirali brojne ulice i trgove, kao i prostor uz nekoliko željezničkih kolodvora, poput Pratersterna na koji smo jako ponosni. Trenutačno je u tijeku javno savjetovanje za uređenje trga Franz-Jonas-Platz u Floridsdorfu, a izvode se pripremni radovi na trgu Julius-Tandler-Platz ispred kolodvora Franz-Josefs-Bahnhof u Alsergrundu. Na ovaj način prostor oko željezničkih kolodvora u našem gradu činimo privlačnijim i ugodnijim za boravak.“ – istaknula je gradska vijećnica Ulli Sima.  

„Ozelenjivanjem ovih prostora šaljemo jasnu poruku o važnosti održivosti i podizanju kvalitete života. Naš cilj je transformirati Bečki glavni kolodvor u zeleniji i ugodniji prostor kako bismo ga što bolje prilagodili potrebama svih onih koji svakodnevno koriste ovo važno prometno čvorište.“ – kazala je Silvia Angelo, izvršna direktorica tvrtke ÖBB-Infrastruktur AG.

  • © Stadt Wien / Christian Fürthner

35 stabala i novi rashladni stupovi

U prostoru ispred i iza Glavnog kolodvora planirane su velike gredice s trajnicama i ukrasnim travama, ali i 35 stabala koja će poboljšati mikroklimu i stvarati hlad. U svrhu stvaranja novih zelenih površina, asfalt će se ukloniti s površine veće od 3500 m². Trg sa stražnje strane kolodvora dobit će fontanu, a na postojećim zelenim površinama posadit će se trave i trajnice.

Pristup garaži ostat će nepromijenjen, a u ljetnim mjesecima prostor će osim zelenila hladiti sedam rashladnih stupova s mlaznicama. Također, prostor ispred glavnog ulaza u Glavni kolodvor dobit će nove drvene klupe.

Između novih zelenih površina zadržat će se postojeći svijetli pločnik, koji se na suncu ne zagrijava toliko kao tamne asfaltirane površine.

  • © Karl Grimm Landschaftsarchitekten / Merlin Bartholomäus

Nova dvosmjerna biciklistička staza

Na području autobusne trake uz Wiedner Gürtel, između ulice Gertrude-Fröhlich-Sandner-Straße i trga Südtiroler Platz, postojeća biciklistička traka bit će zamijenjena strukturno odvojenom dvosmjernom biciklističkom stazom. Uz novu biciklističku stazu ujedno će se stvoriti dodatne zelene površine na kojima će se zasaditi grmlje i trave.

Time će se osigurati bolja povezanost s postojećom biciklističkom infrastrukturom, primjerice, s ulicom Argentinierstraße – prvom bečkom biciklističkom ulicom prema nizozemskom modelu. Postojeća stajališta autobusnih linija 13A i 69A na trgu Südtiroler Platz ostat će na svom dosadašnjem mjestu.

  • Glavni kolodvor u Beču - Wien Hauptbahnhof © Ekovjesnik 

Sadnja drveća bit će pravi izazov

Redizajnom prostora oko Glavnog kolodvora riješit će se problem dva „otoka vrućine“: predvorja ispred glavnog ulaza, koje graniči s Südtiroler Platzom, i trg između stražnje strane kolodvora i ulice Gerhard-Bronner-Straße. Iako su uz izgradnju Glavnog kolodvora ovdje već uređene zelene površine sa zasađenim stablima, prostor će se dodatno ozeleniti i to, naravno, uklanjanjem asfalta.

U ovom dijelu Glavnog kolodvora bit će postavljena dodatna rasvjeta za pješake i bicikliste, čime će početak Favoritena postati svjetliji i sigurniji. Kao dio redizajna, također će biti dodano 25 novih stalaka za bicikle.

Sadnja u prostoru oko bečkog Glavnog kolodvora predstavljat će velik izazov i to ponajviše zbog plitkog sloja zemlje. Iako bi zagrebački „zeleni“ po asfaltu radije šarali mačke i pitali se čemu tolika sadnja u ovom dijelu grada, u Beču smatraju kako je nedostatak zelenila oko Glavnog kolodvora velik problem i da postojeća stabla ne pružaju dovoljno hlada.

  • © Albert Wimmer ZT GmbH

Klimatski prihvatljiv redizajn i u okolici kolodvora

Kao dio inicijative „Raus aus dem Asphalt!“, ulica Favoritenstraße redizajnirat će se u dužini od 1,3 km. Neposredno pored Glavnog kolodvora, na području od trga Platz der Kulturen, preko ulice Favoritenstraße do Landgutgasse, uključujući Columbusplatz, posvuda će se u velikoj mjeri ukloniti asfaltirane površine i urediti nove zelene površine. Pripremni radovi već su u tijeku, a prva faza radova krenut će 22. travnja. U drugoj fazi ozelenit će se i modernizirati prostor do trga Reumannplatz.

Podsjetimo kako je u ovom dijelu Beča već dovršen prvi bečki „superblok” ili Supergrätzl s manje prometa i više mjesta za građane i zelenilo, prošlog ljeta otvoren je Park Waltera Kuhna u novoj bečkoj gradskoj četvrti Neues Landgut, a prije desetak godina Favoriten je dobio svoj „dnevni boravak na otvorenom“ („Wohnzimmer im Freien“) i jedan od najvećih bečkih parkova – Park Helmuta Zilka u četvrti Sonnwendviertel.

 

  • Gradska četvrt Sonnwendviertel nalazi se u neposrednoj blizini Bečkog glavnog kolodvora © Ekovjesnik

Impresivni rezultati četverogodišnje bečke zelene ofenzive

Od početka provedbe programa financiranja „Klimatski model grada pogodnog za život“ („Lebenswerte Klimamusterstadt“), realizirano je 320 različitih projekata na području sva 23 bečka okruga. U tu svrhu utrošeno je 100 milijuna eura, a ukupno je novoizgrađeno ili preuređeno 243 000 m² parkova i zelenih površina. Nogometnim ili „stadionskim“ rječnikom, vjerojatno razumljivijim aktualnoj zagrebačkoj „zelenoj“ gradskoj upravi, ova površina ekvivalentna je površini od 34 nogometna igrališta!

Tako nešto još se nikad prije nije dogodilo u dugoj povijesti Beča. Pregled velikog broja ovih projekata dostupan je na Ekovjesniku, ali i na bečkim stranicama www.wienwirdwow.at.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

>>> Pročitajte još >>> Zašto u Beču nema gladnih pčela?

VEZANE VIJESTI

„Mali Pariz“ u bečkom Alsergrundu

Središnji dio bečke ulice Servitengasse postat će pješačka zona, dok će se u gornjem dijelu ulice provesti mjere smirivanja prometa. Najavljena je sadnja jedanaest novih stabala i uređenje dodatnih zelenih površina, a javna površina popločat će se svijetlim betonskim pločama koje sprječavaju zagrijavanje tijekom vrućih ljetnih dana. Završetak radova očekuje se do studenog ove godine.

Novi bečki Tangentenpark otvara se dvodnevnim svečanostima 28. i 29. lipnja

Dana 18. rujna 2023. počeli su radovi na prenamjeni bivšeg izlaza s autoceste A23 (Südosttangente) i njegovoj transformaciji u golemu rekreacijsku zonu. Završetak radova i otvaranje novog parka očekivalo se krajem ovog ljeta, ali Tangentenpark je spreman upravo u vrijeme završetka nastavne godine.

Asfalt: Beč ga uklanja, a Zagreb farba!

Trenutačnih 20 513 hektara ili oko 49 % urbanog područja austrijskog glavnog grada čine zelene i vodene površine. Uz 58 milijuna eura dosad uloženih u ozelenjavanje grada i uklanjanje asfaltiranih površina te dodatnih četrdesetak milijuna eura, koliko se u tu svrhu još namjerava utrošiti, taj udjel će do 2025. godine biti još veći.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER