Hoće li se u Rimu voziti 30 km na sat? Ograničenje brzine smanjuje onečišćenje i rizik od nesreća!
Plan gradskog vijećnika za mobilnost predstavljen je rimskoj gradskoj upravi, a odnosi se na cijelo područje zelenog pojasa (ZTL Fascia verde)
Uvođenje ograničenja brzine od 30 km/h na cijelom području rimskog zelenog pojasa od prosinca ove godine predložio je rimski gradski vijećnik za mobilnost Eugenio Patané, no prijedlogu se protivi talijansko Ministarstvo infrastrukture i prometa.
Nakon najave iz srpnja, gradski vijećnik za mobilnost Eugenio Patané želi do kraja godine uvesti ograničenje brzine od 30 km/h na cijelom području zone ograničenog prometa (ZTL Fascia verde). Mjera je usmjerena na povećanje sigurnosti u prometu, slijedeći primjer Bologne i njezine politike mobilnosti „Bologna Città 30“.
Osim u središtu Rima, Patanéov prijedlog predviđa proširenje ograničenja brzine od 30 km/h na 52 prometnice u ostatku grada, od kojih je 29 već određeno.
Međutim, očekuje se protivljenja iz redova desne oporbe i Ministarstva infrastrukture i prometa, nakon što je od 1. veljače 2024. uredbom ministra Mattea Salvinija utvrđeno da se ograničenje brzine od 30 km/h može primijeniti samo na pojedinim prometnicama ili specifičnim dionicama. Ova uredba ograničava generaliziranu primjenu Patanéovog prijedloga, ali i predstavlja oštar odgovor na bolonjski eksperiment.
Bologna je prvi veći talijanski grad s trajnim uvođenjem zona s najvećom dopuštenom brzinom od 30 km/h na čak 70 posto prometnica na svom području. Ograničenje brzine uvedeno je u siječnju 2024. godine s ciljem poboljšanja sigurnosti prometa, smanjenja onečišćenja zraka i buke te poboljšanja kvalitete života.
Podaci iz Bologne jasno potvrđuju kako je ograničenje od 30 km/h poboljšalo život ne samo pješaka, već i samih vozača. U prvih godinu dana od uvođenja navedenog ograničenja na prometnicama Bologne gotovo je prepolovljen broj smrtno stradalih i ozlijeđenih, a smanjen je i broj prometnih nesreća. Prvi put nije bilo slučajeva smrtnog stradavanja pješaka, prometne gužve i onečišćenje zraka su smanjeni – posebice razina dušikovog dioksida (NO₂). Osim toga, zabilježen je i nagli porast broja biciklista, kao i korisnika usluga dijeljenja vozila i metropolitanske željeznice.
Riječ je, dakle, o temi koja bi trebala biti iznad politike, no suočit će se s uobičajenom propagandom desne oporbe u Rimu.
Na svom YouTube kanalu Eugenio Patané objavio je video u kojem objašnjava razloge zašto bi povijesna jezgra Rima trebala postati zona s ograničenjem brzine od 30 km/h te zašto se planira njezino postupno širenje i na druge dijelove grada. „Želimo smanjiti broj smrtnih slučajeva na cestama zbog brzine i uskladiti se s europskim i svjetskim praksama. Čak ako spasimo samo jedan život – vrijedno je“, zaključuje Eugenio Patané.
Podsjetimo, ograničenje brzine od 30 km/h vrijedi na većini pariških prometnica još od 30. kolovoza 2021., dok se brzinom od 50 km/h automobili mogu kretati samo na određenom broju prometnica. Također, od 1. listopada 2024. na pariškoj obilaznici Boulevard périphérique uvedeno je ograničenje brzine od 50 km/h, što je dovelo do poboljšanja životnih uvjeta oko 550 000 stanovnika koji žive u njezinoj blizini – posebice smanjenja buke te pada koncentracija dušikovog dioksida (NO₂) i PM10 čestica.
Stjepan Felber | Ekovjesnik
