74 posto Bečana i Bečanki svakodnevno koristi javni prijevoz, pješači i biciklira
Modalni udio bečkih biciklista prvi put prešao dvoznamenkastu brojku
Prema najnovijim podacima za 2023. godinu 32 posto Bečana i Bečanki svakodnevno je koristilo javni prijevoz, 32 posto ih je pješačilo, a 10 posto na posao i s posla vozilo bicikl. Ove brojke pokazuju koliko je glavni grad Austrije fokusiran na održivost i da je na dobrom putu da do 2040. godine postane klimatski neutralan.
Porast korištenja javnog prijevoza i više bicikliranja!
U 2023. godini posebno se ističe povećanje korištenja javnog prijevoza s 30 na 32 posto i biciklizma s devet na 10 posto u odnosu na 2022. godinu. Udio pješaka stabilno je visok (32 posto) te se ne smanjuje nakon pandemije.
- © Wiener Linien
Zanimljivo je što je udio automobilskog prometa već treću godinu zaredom ostao nepromijenjen i iznosi 26 posto (2019. 27 posto, 1993. 40 posto). Sve to pokazuje da entuzijazam za ekološki prihvatljivim oblicima kretanja stalno raste. Udio građana Beča koji svakodnevno pješače bio je prilično visok još 1993. godine (28 posto), kada je 29 posto njih koristilo javni prijevoz (2019. prije korona krize 38 posto), a svega tri posto bicikliralo (2019. sedam posto, 2022. devet posto).
- © Wiener Linien
Prema podacima od 31.12.2022., gradskim prometnicama prometovalo je 726.125 osobnih automobila, od toga 17.805 električnih automobila što je čak 57 posto više u odnosu na 2021. godinu. Grad Beč u odnosu na druge austrijske savezne pokrajine ima najmanji udio osobnih automobila ili svega 37 na 100 stanovnika (Klagenfurt 62, Gradišće 68), što se, naravno, može objasniti i izvrsno organiziranim javnim prijevozom i činjenicom da velik broj građana koristi godišnju pretplatu za javni prijevoz.
Javni prijevoz je 2022. godine koristilo 747,4 milijuna putnika (2021. 595,8 milijuna putnika, zbog korona krize 38 posto manje u odnosu na 2019., ali četiri posto više u odnosu na 574 milijuna putnika u 2020. godini), od toga je podzemnom željeznicom putovalo 348,5 milijuna, tramvajima 246,5 milijuna, a autobusima 152,4 milijuna putnika. Godišnju pretplatnu kartu za javni prijevoz, uključujući KlimaTicket kartu, koristilo je 1,171 milijun građana Beča (2021. 859.000).
Razvoj pješačke i biciklističke infrastrukture
Prema podacima objavljenima u brošuri Wien in Zahlen (Beč u brojkama), u Beču su pješačke zone 2022. godine imale ukupnu površinu od 376.061 m² (2021. 355.535 m², 2020. 352.917 m²) ili 11 posto više u odnosu na 337.335 m² 2013. godine. Tzv. zone susreta imale su dužinu od 6.276 m (2021. 5.030 m, 2020. 4.941 m) ili čak 313 posto više u odnosu na 1.519 m u 2013. godini. Biciklističke staze zauzimale su površinu od 443.061 m² (2021. 440.002 m², 2020. 430.621 m²) ili 20 posto više u odnosu na 368.912 m² u 2013. godini.
>>> Pročitajte još >>> Beč je u poboljšanje pješačke infrastrukture 2023. godine uložio 21 milijun eura
- Ulica Zollergasse u sedmom bečkom okrugu Neubau © Ekovjesnik
Grad ulaže u održivu budućnost
Bečka gradska uprava ni prošle godine nije bila besposlena. Brojna ulaganja u jednu od najkvalitetnijih i najučinkovitijih mreža javnog prijevoza u svijetu i atraktivna godišnja pretplatna karta za 365 eura postižu izvrsne rezultate. I velika ulaganja u širenje mreže sigurnih biciklističkih staza pokazuje svoje prve plodove: Bečani i Bečanke bicikle koriste više nego ikad prije, a biciklizam postaje ključni stup urbane mobilnosti. Projekti kao što su prva bečka mega biciklistička staza od 22. okruga Donaustadt do središta grada duga čak sedam kilometara, biciklistička staza od južnog dijela Donje Austrije preko Glavnog željezničkog kolodvora do središta grada ili razvoj biciklističke mreže u Floridsdorfu, Donaustadtu ili Favoritenu, namijenjeni su daljnjoj promociji biciklizma.
Gradski i regionalni javni prijevoz još uvijek imaju velik potencijal kao atraktivna, jeftinija i ekološki prihvatljivija alternativa automobilskom prijevozu. U Donjoj Austriji postoje planovi za daljnje širenje tramvajskih linija čime će se javni prijevoz dodatno ojačati.
Grad Beč svake godine anketira više od dvije tisuće građana kako bi dobio što precizniju sliku načina kretanja i ponašanja Bečana u prometu, čime se dobiva baza podataka za planiranje budućih projekata. Glavni cilj je daljnje širenje ekološki prihvatljivog prijevoza i pozicioniranje Beča kao grada predvodnika u zaštiti klime i održivoj mobilnosti.
Bečki primjer pokazuje kako se ciljanim mjerama i ulaganjima može pokrenuti promjena prema ekološki prihvatljivoj mobilnosti. Građani Beča važan su dio ove promjene i mogu joj pridonijeti donošenjem ekološki svjesnih odluka u svakodnevnom kretanju kako bi svoj grad učinili još zelenijim i ugodnijim za život.
- © Mobilitätsagentur Wien
Bečka biciklistička ofenziva nastavit će se i 2024. godine
Kao i prošle godine, izgradit će se gotovo 20 kilometara novih biciklističkih staza čime će se dodatno proširiti već razgranata biciklistička mreža staza i još kvalitetnije povezati gradske četvrti.
Grad Beč od 2021. ulaže značajna sredstva u širenje kvalitetne i sigurne biciklističke infrastrukture. Do kraja 2023. završeno je gotovo 50 kilometara novih biciklističkih staza, a tijekom 2024. izgradit će se još 20 kilometara te realizirati 46 novih projekata. Kao rezultat toga, glavna biciklistička mreža u Beču ne samo da postaje veća, već i kvalitetnija.
Ove godine bit će riješene dva važna biciklistička pravca u zapadnom dijelu grada. Dvosmjerna biciklistička staza gradi se duž Hütteldorfer Straße između Gürtela i ulica Wurmsergasse/Meiselstraße, a još jedna izgradit će se u ulici Äußere Mariahilfer Straße.
- U ulici Rinnböckstrasse gradi se sigurna i klimatski prihvatljiva biciklistička infrastruktura © Mobilitätsagentur Wien / zoomvp.at
U ulici Rinnböckstrasse, paralelno sa Simmeringer Hauptstraße, također se gradi sigurna, dvosmjerna i klimatski prihvatljiva biciklistička staza. Dvosmjerna biciklistička staza prema središtu grada gradi se i u ulici Rennweg, do križanja s Grasbergergasse.
Sigurne biciklističke staze do škola
Tijekom 2024. godine realizirat će se i projekti kojima će se omogućiti bolja i sigurnija povezanost sa školskim lokacijama. Dvosmjerna biciklistička staza gradi se na Deutschordenstraße u Penzingu od Lorenz-Weiß-Gasse preko Linzer Straße do Cossmanngasse. To znači da će novi obrazovni kampus „Anna i Alfred Wödl“ biti još bolje povezan s mrežom biciklističkih staza.
- Široka, dvosmjerna biciklistička staza na Deutschordenstrasse osigurat će udobnije putovanje u budućnosti. © Mobilitätsagentur Wien / zoomvp.at
Naravno, nastavlja se širenje i izgradnja novih biciklističkih staza s druge strane Dunava čime će se udaljenije gradske četvrti povezati sa sredštem Beča.
Stjepan Felber | Ekovjesnik