Predizborna „Bajs“ bajka: Devet milijuna eura za „fleksibilno i brzo kretanje“ Zagrebom
Jer s biciklom sve izgleda „zelenije“! Uoči prošlih lokalnih izbora, „zeleni“ su Zagrepčanima pompozno poklonili aplikaciju „OTVORENI ZRAK“ koja se ubrzo tiho ugasila.
Dok javni prijevoz puca po šavovima, a loše održavani tramvaji i autobusi Zagrepčanima ne omogućuju sigurnu i pouzdanu vezu od točke A do točke B, gradonačelnik Tomašević i njegovi „zeleni“ PowerPoint revolucionari odlučili su nas – „izbajsirati“.
Kad već nemaš viziju urbanog razvoja, a čete možemovaca borbeno uzvikuju „Bez našeg GUP-a nema boljeg sutra!“, naravno da ćeš se u predizborno vrijeme baciti na ono što se najlakše prezentira te zvuči vrlo europski i „zeleno“ – a to je sustav javnih bicikala. Pa kad već ne „možemo“ osigurati normalno funkcioniranje javnog prijevoza, zašto ne bismo građanima ponudili još jednu opciju za slalom kroz prometni kaos?
Bajs revolucija!
Zagrebačka gradska vlast, poznata po nultoj stopi realizacije prošlih predizbornih obećanja, a u posljednje vrijeme i neuvjerljivo igranoj ulozi žrtve, odlučila je u „prepoznatljive plave bicikle“ ulupati čak devet milijuna eura – naravno, bez PDV-a. Već do kraja ovog ljeta, kažu, „građanima će na raspolaganju biti prvih 2000 bicikala, postavljenih na najmanje 180 stanica diljem grada“.
Krasit će ih košarice, a dio njih bit će opremljen i dječjim sjedalicama. „Lokacije stanica pažljivo su odabrane prema ključnim pravcima kretanja građana“ – vjerojatno prema pravcima kretanja putnika koji su morali izaći iz pokvarenog tramvaja ili su se zbog autobusa koji nikad nije stigao na stanicu prema krajnjem odredištu zaputili pješice. Ali ne brinite, tu je i aplikacija! Jer ništa nije održivo i suvremeno bez još jedne aplikacije.
- © Grad Zagreb
„Kad se ne krade, ima se“ – za bicikle!
Tomaševićeva mantra „kad se ne krade, ima se“ sad dobiva svoj najnoviji nastavak: ima se za bicikle, a javnim prijevozom bavit ćemo se u „idućem mandatu“. Jer Zagreb sa svojim prometnim kolapsima od jutra do mraka hitno treba još jednu mrežu – ovaj put plavih bicikala.
„Uspostavom sustava 'Bajs' građanima se daje mogućnost fleksibilnog i brzog kretanja gradom uz kombinaciju različitih oblika prijevoza“, izjavio je Tomašević. I tako se malo vozite biciklom pa birate s kojim ćete sredstvom javnog prijevoza nastaviti putovanje. Sve savršeno funkcionira uz visoku kvalitetu života, čist zrak i održiv promet, ali samo u PowerPoint prezentaciji.
Naravno, uz poznat način upravljanja gradskom imovinom, i plavi bicikli bit će brižno i pažljivo servisirani. Usluga tvrtke Sustav javnih bicikala d.o.o. iz Zagreba, licenciranog partnera Nextbike sustava, osim razvoja aplikacije za korisnike uključuje i sustav nadzora te četverogodišnju uslugu održavanja. Pa ako se koji bicikl i razbije, završi na oglasniku ili u Savi, barem ćemo imati digitalni trag u aplikaciji.
I bakice će na bajs
Zaboravimo na trenutak da se većina biciklističkih staza u Zagrebu dijeli s pješacima – na nogostupima. Zaboravimo i to da se mnogi biciklisti u ovom gradu bez kvalitetne biciklističke infrastrukture ponašaju kao sudionici Tour de Arrogance – bez imalo prometne kulture i poštovanja prometnih pravila.
Kad već ne mogu računati na kvalitetan javni prijevoz, neka i penzići sjednu na bajs. Možda će se dobro snaći između bijesnih vozača automobila ili, još bolje, među pješacima kao najugroženijom skupinom o kojoj u ovom gradu nitko ne vodi računa. Košaru i dječju sjedalicu već imaju, samo da još upale svjetlo u noćnim satima, prilagode brzinu, ne voze sve užim dijelom nogostupa namijenjenim za pješake, propuste ih na pješačkim prijelazima i ne koriste mobitel tijekom vožnje.
- „Vratimo gradu formu!“ Jedna od stanica novog sustava javnih bicikala može biti u Jurišićevoj ulici © Ekovjesnik
Usporedba s Bečom, Berlinom i Budimpeštom
U ovoj predizborno „izbajsiranoj“ netransparentnosti i samozadovoljstvu, uz obilno financirane udruge koje su od nekadašnjih korektora vlasti postale PR aparat iste te vlasti, svaka kritika automatski se proglašava napadom na progres. Tijekom protekle četiri godine „zeleni“ su – barem prema njihovoj verziji – imali „nula afera“, ali zato još nisu ponudili odgovore na pitanja o mogućem, blago rečeno, nenamjenskom trošenju javnih sredstava i razjasnili aferu Hipodrom.
Možda misle da će uz bjesomučno slanje priopćenja Službe za informiranje Grada Zagreba u zahuktaloj predizbornoj kampanji uspjeti skrenuti pozornost s nulte stope realizacije predizbornih obećanja iz 2021. i mršavih rezultata četverogodišnjeg greenwashinga.
Već nam je poznato da su „pješačku Mačkarykovu“ uredili „po uzoru na najrazvijenije zapadnoeuropske metropole“, ali izjava da se Zagreb s Bajsom „pridružuje europskim metropolama poput Berlina, Beča i Budimpešte koje već uspješno primjenjuju slične sustave mikromobilnosti“ je urnebesno smiješna. Dok Berlin, Beč i Budimpešta grade sustave koji doista funkcioniraju jer već imaju razvijen javni prijevoz i sigurnu biciklističku infrastrukturu, zagrebački „zeleni“ ponovno pokušavaju preskočiti osnove i prodati maglu umotanu u EU fraze. I dok gradska vlast sanjari o „mikromobilnosti“, građani Zagreba svakog dana imaju sve veće makroprobleme. Ali nema veze, do ljeta će se sve „izbajsirati“.
Stjepan Felber | Ekovjesnik