Bečki Glavni kolodvor najljepši, a Zapadni kolodvor najbolji u Austriji
VCÖ-Bahnhofstest 2025 | Bečki Zapadni kolodvor (Westbahnhof) ispred Glavnog kolodvora St. Pölten, a kolodvor Lienz ispred Rankweila i Kitzbühela
Najboljim željezničkim kolodvorom ove godine ponovno je proglašen bečki Zapadni kolodvor (Westbahnhof). Tako su odlučili putnici – njih oko 14 400, koji su sudjelovali u ovogodišnjem izboru austrijskog VCÖ-a. Austrijske kolodvore ocjenjivali su prema 16 kriterija, poput dostupnosti, opremljenosti i informacijama za putnike. Kada je riječ o ljepoti, prednjači Glavni kolodvor Beč (Wien Hauptbahnhof).
Na ovogodišnjem izboru Prometnog kluba Austrije (VCÖ) bečki Zapadni kolodvor (Westbahnhof) je treći put zaredom ocijenjen najboljim među velikim željeznički kolodvorima u Austriji. „Srebro“ je ove godine pripalo Glavnom kolodvoru St. Pölten, a „bronca“ Salzburgu.
U izboru je sudjelovalo oko 14 400 putnika – u vlakovima tijekom putovanja i online. Među većim kolodvorima izvan glavnih gradova saveznih pokrajina pobjednik je Kolodvor Lienz, ispred onih u Rankweilu i Kitzbühelu, dok su najljepšim kolodvorima proglašeni Glavni kolodvor Beč (Wien Hauptbahnhof) i Kolodvor Lienz.
- Bečki Zapadni kolodvor (Westbahnhof Wien) © ÖBB / Michael Fritscher
Bečki Westbahnhof i dalje najbolji među velikim kolodvorima
Putnici posebno cijene dobru povezanost bečkog Zapadnog kolodvora s javnim prijevozom, kao i njegovu laku dostupnost pješice, zadovoljni su brojem automata za putne karte te svijetlim prostorima u kolodvorskoj zgradi.
- Glavni kolodvor St. Pölten © ÖBB / Michael Fritscher
Na drugom mjestu je Glavni kolodvor St. Pölten, gdje putnici posebno ističu dobru dostupnost – pješice i biciklom, te pristupačnost za osobe s invaliditetom. Treći je Glavni kolodvor Salzburg, gdje je posebno dobro ocijenjena dostupnost javnim prijevozom, kao i sama kolodvorska zgrada. Svi veliki željeznički kolodvori u glavnim gradovima saveznih pokrajina dobro su ocijenjeni – osim Bregenza u Vorarlbergu.
- Glavni kolodvor Salzburg © ÖBB / Michael Fritscher
„Kolodvori bi trebali biti mjesta na koja putnici rado dolaze, u kojima se zadržavaju i ugodno osjećaju. Također, osobito se cijene laka dostupnost kolodvora te broj željezničkih linija“, naglašava VCÖ-ov stručnjak Michael Schwendinger.
- Kolodvor Lienz © ÖBB / Brunner Images
Lienz najbolji među manjim kolodvorima
Izvan glavnih gradova saveznih pokrajina pobjednik VCÖ-ovog ovogodišnjeg izbora je Kolodvor Lienz u Tirolu. Putnici su ga odlično ocijenili u više kategorija: pristupačnost biciklom, dostupnost za osobe s invaliditetom, a visoke ocijene dobila je i kolodvorska zgrada. Na drugom mjestu je kolodvor Rankweil u Vorarlbergu, a na trećem Kitzbühel.
- Glavni kolodvor Beč - Wien Hauptbahnhof © Ekovjesnik
Najljepši kolodvori su u Beču i Lienzu
Najljepšim kolodvorom u Austriji proglašen je Glavni kolodvor Beč (Wien Hauptbahnhof), dok je Glavni kolodvor Salzburg zauzeo drugo mjesto. Prema izboru putnika, trećeplasirani bečki Zapadni kolodvor ljepši je od kolodvora u Grazu i Linzu.
Izvan glavnih gradova saveznih pokrajina najljepšim je proglašen Kolodvor Lienz, dok su se na drugo i treće mjesto plasirali kolodvori u Feldkirchu (Vorarlberg) i Mariazellu (Štajerska).
- Glavni kolodvor Beč - Wien Hauptbahnhof © Ekovjesnik
Većina putnika na kolodvore dolazi bez automobila
Jedan od rezultata ovogodišnjeg izbora austrijskog VCÖ-a pokazuje koliko je važna dobra dostupnost kolodvora – pješice, javnim prijevozom i biciklom. Čak 34 posto putnika na austrijske kolodvore dolazi autobusom ili drugim javnim prijevozom (bečki kolodvori su povezani podzemnom željeznicom), 33 posto pješice, a sedam posto biciklom. Vlastitim automobilom dolazi 12 posto putnika, a isto toliko njih koristi se uslugom taksija ili drugih osobnih vozila. Po jedan posto putnika koristi e-romobile ili motocikle. Polovica putnika do kolodvora stigne za manje od 15 minuta, a dodatnih 35 posto za 15 do 30 minuta.
„Prostorno planiranje i razvoj naselja mogu značajno pridonijeti smanjenju prometnih problema. Ako se naselja i objekti poslovnih subjekata grade u blizini kolodvora, više će ljudi putovati vlakom umjesto automobilom. Time bi se smanjile prometne gužve, emisije ispušnih plinova i buka, a Austrija bi se približila svojim klimatskim ciljevima“, naglašava Michael Schwendinger iz VCÖ-a.
- Bečki Glavni kolodvor (Wien Hauptbahnhof) noću © Ekovjesnik
Što bi trebalo poboljšati?
Za usluge mobilnosti na austrijskim kolodvorima postoji još dosta prostora za napredak. Četiri od deset putnika želi više usluga dijeljenja automobila i bicikala, trećina želi bolju povezanost kolodvora javnim prijevozom, posebice izvan najprometnijeg dijela dana, kao i bolje parkirališne i Park & Ride mogućnosti. Također, četvrtina putnika priželjkuje više kvalitetnijih mjesta za parkiranje bicikala.
Prometni klub Austrije (Verkehrsclub Österreich - VCÖ) osnovan je u lipnju 1988. i zalaže se za ekološki sigurnu, održivu, ekonomičnu i društveno pravednu mobilnost.
Stjepan Felber | Ekovjesnik