Rimske metro stanice Colosseo i Porta Metronia bit će otvorene do Božića
Tijekom dana otvorenih vrata novih podzemnih muzeja, Rimljani će u listopadu 2025. moći razgledati arheološke nalaze pronađene prilikom izgradnje novih stanica linije C rimske podzemne željeznice
Dvije nove stanice na liniji C rimske podzemne željeznice – Colosseo – Fori Imperiali i Porta Metronia – bit će otvorene za promet do kraja ove godine. Stanica Venezia mogla bi biti otvorena između kraja 2032. i početka 2033., dok će se produženom „zelenom“ linijom do sjevernih rimskih gradskih četvrti moći stići tek 2036. godine.
„Najprije ćemo građanima omogućiti razgledanje atrija novih stanica s izloženim arheološkim nalazima koji su pronađeni tijekom iskopavanja na gradilištima. S novima stanicama Colosseo – Fori Imperiali i Porta Metronia naš grad dobiva dva nova podzemna arheološka muzeja pa ćemo do kraja listopada organizirati dan otvorenih vrata kako bi se građani upoznali s vrijednom baštinom“ – rekao je Eugenio Patanè u emisiji „Il Mondo alla Radio“ Radio Vaticana. „Stanice će zatim biti puštene u promet do kraja godine, prije početka božićnih blagdana, i to će biti velika novost zajedno s mnogim drugim koje će uslijediti do kraja godine“.
- Porta Metronia | Nova stanica metroa i novi rimski podzemni muzej © Roma Capitale
Porta Metronia: impresivna infrastruktura koja otkriva povijest
Stanica Porta Metronia, ranije poznata pod nazivom Amba Aradam-Ipponio, nalazi se na strateškom položaju između dva važna čvorišta rimskog sustava metroa – stanice San Giovanni (linija A) i nove stanice Colosseo - Fori Imperali (linija B), otprilike 500 metara južno od trga Piazza San Giovanni in Laterano i 300 metara od ulaza u istoimenu bolnicu. Građevinski radovi započeli su 2013., a njihovim završetkom i otvaranjem stanice linija C postat će operativna između krajnje stanice Monte Compatri-Pantano i nove stanice Colosseo – Fori Imperali.
Struktura stanice Porta Metronia, izgrađene metodom odozgo prema dolje između armiranobetonskih dijafragmi, proteže se otprilike 120 metara u duljinu, 28 metara u širinu i preko 30 metara u dubinu, a podijeljena je na pet razina. Stanica slijedi tipičan izgled linije C, sa središnjim peronom dugim približno 110 metara i širokim približno četiri metra.
Tijekom arheoloških iskopavanja 2016. godine, na dubini od devet metara ispod razine ulice, otkriven je vojni kompleks iz II. stoljeća nove ere, uključujući rimsku vojarnu (caserma) i „zapovjednički Domus“ (domus del Comandante), za koji se vjeruje da je napušten i djelomično zatrpan u drugoj polovici III. stoljeća nove ere. Ovo otkriće, koje se zbog svoje jedinstvenosti i očuvanja smatra jednim od najznačajnijih otkrića posljednjih godina, zahtijevalo je preinake projekta te uzrokovalo probijanje rokova završetka radova.
- Porta Metronia | Nova stanica metroa i novi rimski podzemni muzej © Roma Capitale
Restaurirane arheološke strukture vraćene su i izložene u prostoru stanice – velikom muzejskom prostoru s pratećim objektima, koji omogućuje vidljivost cjelokupne rimske strukture, dijelom i ispod šetnice koja se nalazi iznad stanice. Ulazi u stanicu spajaju se u podzemni trg, koji omogućuje pristup muzejskom području i stanici podzemne željeznice, održavajući dvije funkcije odvojenima, ali omogućujući putnicima pogled na vrijedne arheološke nalaze.
Colosseo – Fori Imperiali: podzemni muzej, povijesni vremeplov i arhitektonsko remek-djelo
Nova stanica Colosseo - Fori Imperali na liniji C rimske podzemne željeznice duboka je 27 metara, a njezine četiri podzemne etaže protežu se u različitim duljinama: od 34 do 150 metara. Na prvoj etaži nalazi se atrij koji omogućuje izravan pristup liniji B zahvaljujući podzemnom tunelu, a pristup stanici bit će moguć s dva ulaza iz Clivo di Acilio (pored Koloseja) i Clivo di Venere Felice. Oba ulaza opremljena su fiksnim stubištem i dvama pokretnim stepenicama.
- Nova stanica Colosseum - Fori Imperiali jedinstveno je arhitektonsko djelo koje čuva povijest i povezuje Vječni Grad © Roma Capitale
Poput stanice Porta Metronia, Colosseo – Fori Imperiali također će korisnicima javnog prijevoza otkrivati arheološke nalaze pronađene tijekom izgradnje stanice. Pronađeni su brojni ostaci stambenih kompleksa i drugih objekata iz antičkog Rima, zbog čega je redizajniran projekt stanice koja će raspolagati s ukupno pet prostora koji će na najbolji način prezentirati povijest grada i transformaciju područja carskih foruma.
- Nova stanica Colosseum - Fori Imperiali jedinstveno je arhitektonsko djelo koje čuva povijest i povezuje Vječni Grad © Roma Capitale
Stanica će biti jedinstvena u svijetu, s atrijem koji će putnike dočekivati staklenim stupovima s izloženim arheološkim nalazima i mrežom zlatne boje koja će uokvirivati stubišta koja vode do nižih razina. S prve podzemne razine bit će moguće diviti se Koloseju i to zahvaljujući posebno dizajniranom „oculusu“.
Četiri nove stanice na četiri kilometra dugoj dionici T2 linije C
U tijeku je i izgradnja stanice Venezia koja nastaje u povijesnom, kulturnom, turističkom i političkom srcu Rima, okružena jedinstvenim spomenicima (Vittoriano, Palazzo Venezia, Palazzo delle Assicurazioni Generali, crkva Santa Maria di Loreto) u području bogatom arheološkim nalazima. Izgradnja stanice predstavlja jedinstven inženjerski izazov, ali i priliku za dosezanje dubina koje nikada prije nisu istražene i koje će zasigurno obogatiti rimsku arheološku baštinu. Stanica na trgu Piazza Venezia bit će izgrađena na čak osam etaža, od kojih je šest podzemnih, povezanih s 27 pokretnih stepenica, šest dizala i perona dužine 110 metara.
- Stanica Venezia - Gradilište na trgu Piazza Venezia © Webuild Group
Tvrtka Webuild potpisala je ugovor vrijedan približno dvije milijarde eura za izgradnju posljednje dionice T2 linije C rimske podzemne željeznice, a njezin udio iznosi 673 milijuna eura. Izgradnja posljednje dionice linije C – jednog od najsloženijih inženjerskih zahvata u Vječnom Gradu – povjerena je konzorciju Metro C S.C.p.A., koji predvodi tvrtka Webuild u partnerstvu s tvrtkom Vianini Lavori. Radovi bi trebali početi u siječnju 2026., nakon odobrenja glavnog izvedbenog projekta. Po završetku projekta, linija C protezat će se u duljini od 26 kilometara i imat će 29 stanica – od Monte Compatri – Pantano na jugoistoku do posljednje stanice Clodio – Mazzini na sjeverozapadu Rima.
Što se tiče plana otvaranja ostalih stanica linije C, stanica Venezia mogla bi biti otvorena između kraja 2032. i početka 2033., dok je za 2036. predviđeno svečano otvaranje stanica Chiesa Nuova, San Pietro, Mazzini, Auditorium i Farnesina. Novi datum završetka radova na stanici Venezia najavio je talijanski ministar prometa i infrastrukture Matteo Salvini tijekom nedavnog posjeta gradilištu. Također, istaknuto je kako se na jesen predviđa nova promjena prometne regulacije zbog iskopavanja ispod sjedišta osiguravajućeg društva Generali (Palazzo delle Assicurazioni Generali di Roma).
Rimska oporba kritizira kašnjenje otvaranja novih stanica metroa, izvijestila je talijanska La Repubblica. „Sjećam se najave vijećnika Patanèa o otvaranju stanica Colosseo - Fori Imperiali i Porta Metronia uoči početka Jubilejske godine. Komentirajući plan radova tada sam naglasio da su takva obećanja nerealna. Nadamo se da najnoviji rok otvaranja stanica neće biti još jedno prazno obećanje. Prometne gužve i ostali problemi u prometu Rimljanima svakodnevno uzorkuju stres, a metro je od ključne važnosti kao alternativa automobilu“, kazao je Francesco Carpano iz stranke Forza Italia.
Stjepan Felber | Ekovjesnik