Plastic Attack – U petak počinje jednotjedni rat protiv plastičnog otpada
Jeste li i vi spremni za borbu protiv plastike?
Prvi organizirani „napad“ dogodio se u ožujku prošle godine u britanskom gradiću Keynsham gdje je tridesetak članova grupe „Keynsham Plastic Re-Action“ na izlazu lokalne trgovine Tesco ostavilo svu nepotrebnu plastičnu ambalažu. Ideja je ubrzo prihvaćena u Kanadi i Belgiji, a pojedinačne akcije počele su se održavati u brojnim zemljama Europe i svijeta. Pravi globalni karakter akcija je poprimila početkom lipnja prošle godine kada je istovremeno održana u pedesetak zemalja svijeta.
Pobuna građana protiv prekomjerne uporabe plastične ambalaže u trgovinama prerasta u pravi globalni pokret pod nazivom Plastic Attack. Prve akcije održane su prošlog proljeća, a iako u svom nazivu sadrže riječ „napad“ riječ je o mirnim akcijama građana prikladnima za sve uzraste pa tako i za djecu koju je od malena potrebno učiti o štetnosti plastike i nužnosti odgovornog gospodarenja otpadom.
Volonteri se na ovim „napadima plastikom“ ponegdje čak pozivaju na natjecanje u istom supermarketu i po grupama nastoje donijeti što više nepotrebne plastične ambalaže na za to označena mjesta. Također, održavanje akcija pozdravlja i sve više medija pa čak i neki veliki trgovački lanci. Štoviše, prošlog se lipnja u akciju francuskih volontera uključio Carrefour, jedan od najvećih trgovačkih lanaca u toj zemlji te se obvezao na ograničavanje količina plastične ambalaže u svojim trgovinama i potvrdio sudjelovanje svojih djelatnika u prikupljanju plastične ambalaže.
„Napad“ na trgovinu Tesco dana 22. travnja 2018. / Foto: Phil Dalziel - hampshirechronicle.co.uk
Akcija je hit na društvenim mrežama
Rat bujanju plastične ambalaže proglašen je također i na društvenim mrežama na kojima korisnici objavljuju fotografije pretjerano i nepotrebno pakiranih proizvoda te najčešće navode nazive i lokacije trgovina pozivajući građane na njihov bojkot. U trendu su ključne riječi #RidiculousPackaging (smiješno pakiranje) i posebno #BreakFreeFromPlastic (oslobodimo se plastike) – kako se naziva i sve važniji svjetski pokret protiv korištenja plastike kojim se od glavnih krivaca plastičnog onečišćenja - kompanija koje proizvode kratkotrajnu robu široke potrošnje, Nestléa, Unilevera, Procter & Gamblea, Coca-Cole i PepsiCoa traži da prestanu proizvoditi plastiku za jednokratnu upotrebu, a od zakonodavaca zahtijeva da donesu zakone koji takvu proizvodnju zabranjuju.
Kome još nije prekipjelo dok je bacao plastičnu ambalažu poslije kupovine? Trebaju li nam vakuumirane banane, voće i povrće u „zaštitnom“ celofanu, pojedinačno pakirani bomboni, krumpir, brokule, rajčice ili krastavci u plastičnom omotu, a ponekad i u dodatnoj plastičnoj mrežici. Najbizarniji primjer svakako su oguljene naranče u plastičnom pakiranju! Valja naglasiti kako „napadači“ tijekom ovih akcija ne prikupljaju plastičnu ambalažu koja je korisna i neophodna za zaštitu i zdravstvenu ispravnost hrane, već isključivo onu koja je uistinu suvišna i nepotrebna.
Akcija mladih njemačkog Saveza za zaštitu okoliša i prirode (BUND) u Berlinu / Foto: BUND
Tjedan borbe protiv plastike
Čini se da je ova ideja posebno naišla na plodno tlo u Francuskoj. Velike nacionalne nevladine udruge do sada nisu bile izravno uključene u ovu akciju, iako su joj pružale potporu. No, situacija se promijenila sa sve izraženijom krizom plastike i sve većim brojem građana kojima plastično onečišćenje predstavlja jedan od gorućih globalnih problema. Stoga ove godine desetak francuskih udruga poziva građane na borbu protiv plastike u vremenu od 24. svibnja do 1. lipnja, a akcije se osim u Francuskoj u istom vremenu najavljuju u Belgiji, Švicarskoj i Maroku!
Od 1950. godine, čovjek je proizveo 8,3 milijarde tona plastike, a ta je količina jednaka težini čak 822.000 Eiffelovih tornjeva ili 80 milijuna kitova, kako navodi Le Monde. Često se ističe podatak kako je reciklirano svega 9 % dosad proizvedene plastike, a 12 % spaljeno, dok je 79 % plastičnog otpada završilo na odlagalištima ili u okolišu. Mora i oceani plaćaju pritom najveću cijenu zbog našeg neodgovornog prekomjernog korištenja plastike za jednokratnu upotrebu.
Jeste li spremni za borbu protiv plastike? Odaberite svoju misiju! / Foto: Boycott Citoyen
Mobiliziranje građana
Ova ekološka tragedija pogađa cijeli naš planet, što je desetak francuskih udruga potaknulo na udruživanje kako bi građanima ponudili konkretna sredstva djelovanja. Na tjedan borbe protiv plastike pozivaju sljedeće organizacije: Boycott Citoyen i Plastic Attack France, Zero Waste Francuska, United4Earth – Lobby Citoyen, Youth for Climate France, Désobéissance Ecolo Paris, Il est encore temps (Još ima vremena), Les Désobéissants (Neposlušni), Citoyens pour le Climat (Građani za klimu), CleanWalker i Je suis le Climat.
„Nalazimo se u trenutku kada su građani sve više zainteresirani za uključivanje u borbu protiv plastike, ali su pomalo izgubljeni jer akcija je puno, a oni nemaju vremena ili mogućnosti pronaći onu koja se organizira blizu njihovog mjesta stanovanja. Ono što želimo postići je upoznati građane sa svim aktivnostima koje će se odvijati kroz ovaj tjedan i uputiti ih na njima najbliže akcije, kao i omogućiti im da pronađu i upoznaju druge istomišljenike“, objasnila je Carol Galand, osnivačica Boycott Citoyen.
Konkretna sredstva djelovanja
Građani će tijekom tjedan dana, od 24. svibnja do 1. lipnja, imati priliku pokazati svoju predanost borbi protiv prekomjerne proizvodnje i korištenja plastike i to kroz organizirane akcije bojkota određenih proizvoda i proizvođača, akcije čišćenja, kao i sudjelovanje na prosvjedima za klimu.
Sve aktivnosti navedene su na stranicama Boycott Citoyen, a građani mogu odabrati svoju misiju i prijaviti svoje sudjelovanje kako bi se pridružili jednom od predviđenih timova.
Građani tako mogu postati aktivisti ove organizacije čiji je zadatak praćenje poslovanja trgovina, a posebice poštivanja zakonskih propisa. Također, aktivisti će sudjelovati u Plastic Attack akcijama sa zadatkom podizanja svijesti kupaca o štetnosti plastike, upoznavanja s ciljevima akcije i pomaganja pri odlaganju plastične ambalaže.
Svi zainteresirani mogu se priključiti i akcijama bojkotiranja određenih proizvoda i multinacionalnih tvrtki odgovornih za plastično onečišćenje. Također, građanima se nudi i mogućnost sudjelovanja u informativnim kampanjama na društvenim mrežama, postavljanjem vizualnih sadržaja izravno na Facebook i Twitter stranice ciljanih neodgovornih tvrtki i brendova.
Tko želi sudjelovati u akcijama čišćenja okoliša bit će upućen na sudjelovanje u najbližoj ekološkoj akciji, a moguće je i sudjelovanje u mirnim prosvjedima ispred tvornica za proizvodnju plastičnih boca, pomaganje u prikupljanju potpisa i organizaciji peticija. Na kraju ovog tjedna organizirat će se i akcije odlaganja odvojeno prikupljenog otpada ispred sjedišta gradskih i općinskih uprava kako bi ih se natjeralo na učinkovitije rješavanje problema gospodarenja plastičnim otpadom, a o kojima će ih se pravodobno obavijestiti.
U suradnji s organizacijom Zero Waste Francuska građani će se obučavati kako na najbolji način trgovce u blizini njihovog mjesta stanovanja mogu upoznati sa zero waste konceptom i nagovoriti ih na njegovo prihvaćanje u poslovanju.
Na kraju, građani se mogu priključiti i pariškom štrajku za klimu dana 24. svibnja ili organizirati vlastiti jednosatni štrajk na svom radnom mjestu.
Mogućnosti sudjelovanja u borbi protiv plastike su raznolike, a svatko tko želi pridonijeti boljoj budućnosti svijeta bez plastičnog čudovišta trebao bi pronaći odgovarajući način djelovanja.
S.F. / Ekovjesnik