Splitski „metro“: Nakon pompoznog otvaranja, tiho zatvaranje
Nije dugo trajao
Ukinut je splitski metro. Hoće li to itko primijetiti? Posljednji ispraćaj voljene željeznice obavit će se u nedjelju, 3. studenog 2019. godine u 21 sat i 30 minuta, objavila je Slobodna Dalmacija.
- S otvaranja splitskog „mini metroa“ 11. lipnja 2019. / Foto: Hrvatske željeznice
Dana 11. lipnja u 10:11 sati krenuo je prvi gradsko-prigradski vlak na relaciji Split Predgrađe (Kopilica) – Split (gradska luka) čime je započela realizacija Projekta povezivanja brzom prigradskom željeznicom, koji je poduprla Vlada RH. Je li nešto moglo krenuti po zlu? Očito jest! U nastavku u cijelosti prenosimo tekst iz Slobodne Dalmacije.
Splitski metro (11.6.2019. - 4.11.2019.)
„Poštovani čitatelji, ukinut je splitski metro. Posljednji ispraćaj voljene željeznice obavit će se u nedjelju, 3. studenog 2019. godine u 21 sat i 30 minuta. Tad će s Kopilice krenuti na zadnju vožnju prema trajektnoj luci. Barem tako piše u rasporedu na stranicama splitskog „Prometa“.
Nadzemna podzemna otišla je iznenada. Nitko nije mogao ni slutiti. Niti bi tko primijetio da je mjestimično ruzinavi šinobus zauvijek nestao sa stanice zvane „Kopilica – predgrađe“, da se ta tužna vijest nije slučajno provukla u javnost.
Niti su „Hrvatske željeznice“ na vrijeme obavijestile putnike, niti je Grad Split osjetio potrebu da informira avanturiste koji će kao i svaki ponedjeljak spustiti kufere na peron i izgrliti se s rodbinom prije polaska za daleku trajektnu luku. Prije polaska koji se nikada neće dogoditi.
Uplakane djevojke trčat će na praznu stanicu da mašu maramicama momcima, a tek će ondje saznati da šinobus uopće ne kreće na uobičajeni put, na tu trasu dugu čitava dva kilometra. Na tih četiri minute vožnje. Do te jedne, jedine stanice.
A vozio je 142 dana. Broj prodanih karata je vjerojatno pola od tog broja, tko će ga znati. Još je teže procijeniti troškove. Svaki dan u metrou su bili jedan od dva vatrogasca, kondukter i vozač i njihove plaće.
Nerijetko je osoblja bilo višestruko više nego putnika. U svrhu metroa renovirana je zgrada za prodaju karata, s dva šaltera. To su dva više nego što je bilo potrebno.
Cijena karte bila je 11 kuna. Tko je kupio, sada ima uspomenu za čitavi život. Muzejski eksponat. Komadić moderne splitske povijesti. A karte su uglavnom kupovali podrugljivi novinari i ponosni državni dužnosnici koji bi dolazili hvaliti se djeci kako je metro upravo njihova zasluga.
Vikendima i blagdanima vozni red bio je prorijeđen. Nismo ni znali. Do sada.
Uvedena je i naplata parkinga na Kopilici da putnici imaju gdje ostaviti na desetke automobila. Često je, ipak, taj parking zjapio prazan. Isprva je cijena po satu bila ista kao na parkiralištu u centru grada, pored Županijskog suda odakle ste mogli za dvije minute pješice doći do Rive.
Kako će, uopće, građani i turisti sada putovati od Kopilice do trajektne luke? Pita li se to itko? Kako ćemo se kretati Splitom bez metroa?
Pretpostavljajući da je u pitanju privremeno ukidanje, upitali smo predstavnike „HŽ Putničkog prijevoza“ hoće li se prometovanje omiljenog gradskog šinobusa nastaviti na ljeto? Rečeno nam je da za sada nema ni govora o ponovnom uspostavljanju. To će ovisiti, dakle, ponajviše o tome hoće li kolodvor ikada biti premješten na Kopilicu.
A nagibni vlak i šinobus koji su se do sada izmjenjivali u glavnoj ulozi metroa, našli su novi posao. Vozit će do Kaštela.
„Grad Kaštela je tražio da im se uvede još jedna linija, pa su od 4. studenog, vlakovi koji su bili u funkciji splitskog metroa preusmjereni do Kaštel Starog u smislu gradsko-prigradskog prijevoza“, kažu iz HŽPP-a.
Još 7. listopada uvedeno je 10 novih linija i ovo će biti jedanaesta, što znači da sada 39 vlakova prolazi stanicom u Kopilici. Ne prometuju trasom ukinute „podzemne“, ali dotiču mjesto na kojem je ona živjela. Svakako, teško je za zamisliti da će ijedan vlak ikada uspjeti zamijeniti znameniti splitski metro.“
Andrea Topić – Slobodna Dalmacija (02.11.2019.) / Ekovjesnik
- Foto: Nikola Vilić / HANZA MEDIA