Čeka li nas još jedan prometni kolaps na „Festivalu svjetla“?

Organizatori će paziti da svjetlosno onečišćenje bude svedeno na minimum i vremenski ograničeno kako bi se zagarantirao najmanji mogući utjecaj na čovjeka i prirodni okoliš u cjelini

Uoči početka petog izdanja zagrebačkog „Festivala svjetla“, Sindikat biciklista je organizatorima ukazao na ogroman problem koji je obilježio prethodno izdanje festivala u 2022. godini. Gradu Zagrebu i TZG Zagreba predložili su mjere za ublažavanje problema kako bi ovaj događaj bio što ugodniji za posjetitelje i stanovnike.

„Zbog izostanka posebne regulacije prometa, odnosno neograničavanja motornog prometa za vrijeme trajanja festivala, u središtu grada stvarale su se nesnosne gužve i potencijalno opasne situacije na lokacijama projekcija“, ističe Sindikat biciklista u svom dopisu organizatorima. Podsjetimo, zbog velikog broja posjetitelja „Festivala svjetla“ koji su se u središte Zagreba zaputili automobilima, došlo je do potpune blokade javnog prijevoza, naguravanja mase pješaka na nogostupima, ali i na kolnicima između automobila zaglavljenih u kolonama.

Sindikat biciklista podsjeća kako su privremene regulacije prometa i ograničenje motornog prometa uobičajena praksa u slučajevima masovnih javnih događanja kao što je npr. „Advent u Zagrebu“. Nažalost, pročelnik za promet „u odlasku“ Dinko Bilić zanijekao je takvu mogućnost. Njegov odgovor Sindikat biciklista prenosi u cijelosti:

„Poštovani, povodom Vašeg prijedloga mjera za prometnu regulaciju tijekom Festivala svjetla, koji će se održati od 15. do 19. ožujka 2023. godine, odnosno privremenog proširenja pješačke zone, obavještavamo Vas da je Naredbom o uvjetima prometovanja vozila u središnjem dijelu Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 12/19, 2/20 i 15/22) određena pješačka zona na području Grada Zagreba te je nismo u mogućnosti privremeno proširivati.

Nadalje, glede prijedloga uvođenja naplate parkiranja u prvoj zoni u subotu iza 15 h i nedjelju za vrijeme trajanja Festivala svjetla, Pravilnikom o korištenju javnih parkirališta i javnih garaža (40/22) određuje se način korištenja javnih parkirališta na području Grada Zagreba. Budući da navedenim Pravilnikom nije predviđeno privremeno uvođenje naplate na području Grada Zagreba, Vašem se zahtjevu ne može udovoljiti. S poštovanjem, Dinko Bilić“

  • Zakrčena Masarykova ulica tijekom prošlogodišnjeg Festivala svjetla, prvog nakon dvogodišnje pandemijske stanke. Podsjetimo, tijekom Europskog tjedna mobilnosti 2022. u Masarykovoj ulici provodilo se (nepotrebno) testiranje nove pješačke zone i to u njenom istočnom, manje prometnom dijelu. Uz jednodnevnu zabranu prometa u užem središtu grada, ovaj je prošlogodišnji događaj mogao biti idealna prilika da se cijela Masarykova ulica konačno proglasi pješačkom zonom. Uz „pravu“ pješačku Teslinu ulicu, građani i građanke Zagreba dobili bi dugo očekivanu novu gradsku promenadu od HNK Zagreb do Zrinjevca, a gradska uprava time pokazala odlučnost i dala pravi poticaj razvoju održive urbane mobilnosti te tako jasno potvrdila svoju ekološku opredijeljenost. © Ekovjesnik

U nastavku prenosimo tekst dopisa koji je Sindikat biciklista 15. veljače 2023. uputio organizatorima „Festivala svjetla“:

„Poštovani, nastavno na najave održavanja još jednog Festivala svjetla Zagreb od 15. do 19. ožujka 2023., željeli bismo skrenuti pozornost na promet kao važan segment organizacije ovakvog događaja vrlo velike posjećenosti u našem gradu.

Naime, na prošlogodišnjem izdanju festivala, prvom nakon dvogodišnjeg prekida zbog pandemije Covida-19, pokazalo se da je upravo promet slaba točka i element koji je kod posjetitelja izazvao veliko nezadovoljstvo, ali i ugrožavanje njihove sigurnosti.

Budući da nije postojala posebna regulacija prometa i ograničenje individualnog motornog prometa kao ni poticanje korištenja javnog gradskog prijevoza i pješačenja, donjogradske lokacije na kojima su se održavale ključne projekcije bile su mjesta naguravanja velikog broja ljudi za čije kretanje postojeći pločnici nisu bili dovoljni, kolnici su bili zakrčeni kolonama automobila koji blokiraju tramvaje, ali i pješacima koji se nisu imali gdje kretati.

S obzirom na to da povećan pritisak prometa vjerojatno neće izostati niti ove godine, želimo Vam se pravovremeno obratiti, da biste stigli razmotriti mjere koje predlažemo, a kako bi se ova negativna posljedica povećanog broja građana Zagreba, ali i turista koji dolaze u centar Zagreba u što većoj mjeri ublažila, smanjile emisije CO2, povećala sigurnost u prometu te učinio cijeli događaj kvalitetnijim i atraktivnijim.

Mjere za koje Vas molimo da razmotrite su:

  • privremeno proširenje pješačke zone sve dane trajanja festivala u zonama održavanja glavnih svjetlosnih projekcija na kojima se očekuje velik broj posjetitelja (budući da su sve projekcije u večernjim satima, nakon rush-houra, ovakva regulacija ne bi značajno utjecala na redovne prometne tokove),
  • uvođenje naplate parkiranja u prvoj zoni u subotu iza 15 h i nedjelju, za vrijeme trajanja festivala kako bi se demotivirao dolazak u središte grada automobilom, te obustava naplate karata javnog gradskog prijevoza tri stanice u svim smjerovima od Trga bana Jelačića tijekom večernjih sati i na svim autobusnim linijama koje prometuju na relaciji Muzej suvremene umjetnosti - Glavni kolodvor, odnosno od parkinga na platou istočno od Zagrebačkog velesajma,
  • koordinacija i suradnja s HŽPP radi osiguravanja besplatnog prijevoza vlakom na festival po uzoru na suradnju Turističke zajednice grada Zagreba i HŽPP za manifestaciju Advent u Zagrebu.

Navedene mjere je moguće provesti brzo, bez velikih financijskih ulaganja, a vjerujemo i da prihodi koji će se ostvariti od Festivala svjetla Zagreb, ali i uvođenja naplate parkiranja u subotu popodne i nedjelju, višestruko nadmašiti gubitke koji nastanu zbog besplatnog javnog prijevoza na dijelu mreže.“

Osim na najpopularnijim gradskim lokacijama, svjetlosne instalacije će se ove godine prema najavama organizatora postaviti i na novim lokacijama „kako bi se dodatno obogatio program i smanjile gužve“. Tako su uvedene nove lokacije kao što su Ribnjak, Stara Vlaška, Kurelčeva ulica, Trg hrvatskih velikana, Trg žrtava fašizma te tržnica Dolac i Opatovina. Također, organizatori „Festivala svjetla“ napominju kako će se prilikom postavljanja svjetlosnih instalacija paziti na to da „svjetlosno onečišćenje bude svedeno na minimum i vremenski ograničeno kako bi se zagarantirao najmanji mogući utjecaj na čovjeka i prirodni okoliš u cjelini.“

Ne zaboravite, gradovi su građeni za ljude, a ne za automobile. Ako volite svoj grad, ostavite svoje limene ljubimce na parkiralištu izvan središta grada i na „Festival svjetla“ dođite na zdrav, aktivan i klimatski prihvatljiv način – pješice! Naravno, tu naviku možete usvojiti i tijekom ostatka godine.

Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Kritična masa: Najbrži put od zdravog grada

U organizaciji Sindikata biciklista, u petak 26. svibnja, održat će se još jedna kritična masa – biciklistička vožnja s ciljem promocije bicikla kao praktičnog, štedljivog i ekološkog gradskog prijevoznog sredstva.

U nedjelju 5. svibnja održat će se još jedna kritična masa

Porast broja osobnih automobila i taxi vozila na prometnicama, posjedovanja automobila u kućanstvima (čak dva ili više) i nedostatna kvaliteta javnog prijevoza koja ga ne čini poželjnim, razlozi su kroničnog preopterećenja prometnica koje je postalo jedan od ključnih problema života u gradu Zagrebu i okolici, upozoravaju u Sindikatu biciklista.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER