Stanica pariškog metroa Villejuif – Gustave Roussy pravi je arhitektonski i tehnički podvig
„Olimpijski“ produžetak linije 14 pariškog metroa i nova veličanstvena stanica Grand Paris Expressa
U subotu 18. siječnja nova stanica Villejuif – Gustave Roussy primila je prve putnike na liniji 14 pariške podzemne željeznice. Kao dio velikog projekta Grand Paris Express kojim upravlja Société des Grands Projets, stanica je izgrađena prema projektu arhitekta Dominiquea Perraulta utjelovljujući arhitektonsku ambiciju i tehničku izvrsnost francuskog inženjerstva.
Korisnici linije 14 pariškog metroa od danas će u vlakovima čuti obavijest o zaustavljanju na novoj stanici Villejuif – Gustave-Roussy. Za razliku od sedam drugih stanica (Saint-Denis Pleyel, Maison-Blanche, Hôpital Bicêtre, L’Haÿ-les-Roses, Chevilly-Larue, Thiais-Orly i Aéroport d’Orly) izgrađenih na produženoj i potpuno automatiziranoj liniji 14 od Saint-Denisa na sjeveru do Zračne luke Orly na jugu Pariza, koje su puštene u promet 24. lipnja 2024., stanica Villejuif – Gustave-Roussy ipak nije bila završena uoči početka Olimpijskih igara u Parizu.
Uzrok kasnijem otvaranju bili su posebno složeni radovi na izgradnji druge najdublje stanice podzemne željeznice u Francuskoj, koja će se prva povezati s Grand Paris Expressom. Upravo ovdje za osamnaest mjeseci spajat će se linija 14 i južni dio nove linije 15 (Pont-de-Sèvres – Noisy-Champs) kada se očekuje da će stanica dnevno opsluživati oko 100 000 putnika.
Na križanju dviju linija metroa
Nova stanica Villejuif – Gustave Roussy otvorena je u srcu buduće četvrti Campus Grand Parc, na rubu parka Hautes-Bruyères i nadomak Instituta Gustave Roussy, bolnice i istraživačkog centra posvećenog borbi protiv raka. Nositelj projekta, Société des Grands Projets (SGP), 19. prosinca 2024. predao je ključeve nove stanice tvrtkama Île-de-France Mobilités (ÎDF Mobilités) i RATP, čime je označen završetak radova koji su počeli 2017. godine.
Podsjetimo, Grand Paris Express je transportni i razvojni projekt koji će do 2030. godine omogućiti lakše i brže putovanje pariškim predgrađima bez prolaska kroz Pariz, uz očekivan broj od gotovo tri milijuna dnevnih korisnika javnog prijevoza. Ambicija Société des Grands Projets je učiniti putovanje što ugodnijim uz estetske, praktične i udobne putničke objekte koji doprinose urbanoj i društvenoj transformaciji regije Île-de-France.
Stručni timovi iz Société des Grands Projets pri planiranju i izgradnji nove stanice svladavali su prepreke jednu za drugom, počevši od studija izvodljivosti. Dubina od 50 metara nije bila jedina poteškoća koju je trebalo prevladati. S obzirom na to da se na stanici križaju dvije linije metroa, bilo je potrebno gotovo istodobno kopati dva tunela, jedan za liniju 14 i drugi za liniju 15.
- Guillaume Pons, direktor projekta za južnu liniju 15 © Société des Grands Projets
„Stanica je trebala biti smještena nasuprot Instituta Gustave Roussy, na lokaciji koja je najviša točka departmana Val-de-Marne, a ovuda prolazi i južna linija 15. Stoga smo morali svladati značajnu razliku u nadmorskoj visini. Prva ideja bila je izgradnja stanice na dubini od 70 metara, no izmjenama projekta i trase podzemne željeznice platforme stanice uspjeli smo podići na 48,8 metara“, objašnjava Guillaume Pons, direktor projekta za južnu liniju 15 pri Société des Grands Projets. „Riječ je o izuzetno složenom projektu koji predstavlja neusporediv tehnički podvig iza kojeg stoji precizna koordinacija nositelja projekta Grand Paris Express i stručnost naših timova“, dodaje Pons.
Novo središte francuske metropole
Nova stanica Villejuif - Gustave Roussy ispunit će velika očekivanja stanovnika i aktivnosti ovog strateškog središta regije Île de France. Prije svega, nudit će uslugu javnog prijevoza za gotovo 3000 zaposlenika Instituta Gustave Roussy, a zahvaljujući 16 km dužoj liniji 14 ova međunarodno poznata zdravstvena ustanova bit će dostupna iz Zračne luke Orly za manje od 10 minuta vožnje. Vožnja do središta Pariza također je vrlo kratka i traje samo 16 minuta.
Osim toga, ova stanica podržat će razvoj nove pariške četvrti i istraživačkog centra Campus Grand Parc, koji će uz oko 3000 novih stanova raspolagati s brojnim trgovačkim i poslovnim prostorima, 30 hektara zelenih površina te 35 kilometara novih biciklističkih staza koje pokrivaju sve glavne ceste u Villejuifu.
- Gare Villejuif Gustave-Roussy © Dominique Perrault Architecture - ADAGP / Anne-Claude Barbier / Société des grands projets
Stanica okupana prirodnim svjetlom
Novu stanicu pariške podzemne željeznice dizajnirao je francuski arhitekt i urbanist Dominique Perrault, poznat po brojnim uspješno realiziranim projektima kao što su Francuska nacionalna knjižnica (Bibliothèque nationale de France), Velodrom i olimpijski bazen u Berlinu ili kompleks DC Towers u Beču.
Spektakularan kružni dizajn stanice Villejuif - Gustave Roussy uranja u dubinu od 50 metara i omogućuje propuštanje prirodne svjetlosti, dajući osjećaj otvorenog prostora na monumentalnim pokretnim stepenicama i platformama podzemne željeznice. Stanica izvana podsjeća na veliku skulpturu i povezuje urbane prostore i uređene površine, a sa Sunčanim satom čileanskog umjetnika Ivána Navarra na razini linije 15 proširuje ovu povezanost između podzemlja i neba. Također, platforme linija 14 i 15 krase ilustracije Matthiasa Lehmanna i Magali Bardos.
Stanica je dizajnirana kao golemi prazan cilindar s prozirnim krovom u obliku oka za čiju je izgradnju korišten materijal ETFE (etilen tetrafluoretilen). Ovaj materijal odabran je zbog svoje izdržljivosti, lakoće i prozirnosti kako bi omogućio propuštanje prirodne svjetlosti do putničkih platformi.
Posebnost nove stanice s devet podzemnih razina su viseći okvirni most linije 14 i impozantna metalna struktura 40 metara dugih pokretnih stepenica u sredini njezinog kružnog okna promjera 62 m. Stanica Villejuif - Gustave Roussy opremljena je s ukupno 32 eskalatora i 16 dizala kojima se dolazi do linije 14 na sedmoj podzemnoj razini na dubini od 36,7 m i linije 15 na devetoj podzemnoj razini na dubini od 48,8 m.
- Gare Villejuif Gustave-Roussy © Île-de-France Mobilités
Sa svojih šest vanjskih prilaza stanica opslužuje gotovo 19 000 stanovnika u radijusu od jednog kilometra i novo je središte mobilnosti na jugu Pariza. Oko stanice je postavljeno i 320 parkirališnih mjesta za bicikle, od čega 80 u zaštićenom prostoru u prizemlju, dok ostala imaju slobodni pristup.
Sada u potpunosti funkcionalna, produžena linija 14 nastavlja se modernizirati, osobito s povećanjem broja novih vlakova koje je naručio Île-de-France Mobilités. To će omogućiti povećanje frekvencije vlakova koji bi do ljeta 2025. trebali polaziti u intervalima od 85 sekundi. U međuvremenu, na stanici se nastavljaju radovi kako bi se osiguralo puštanje u rad južne linije 15 koje je planirano za početak ljeta 2026.
Stjepan Felber | Ekovjesnik