EU donosi nova pravila za smanjenje gubitka plastičnih peleta i onečišćenja mikroplastikom
Uredba o sprječavanju gubitka plastičnih peleta | Godišnje se zbog lošeg rukovanja u opskrbnom lancu u okoliš ispušta između 52 i 184 tisuće tona peleta
Vijeće i Europski parlament u utorak su postigli privremeni sporazum o Uredbi o sprječavanju gubitka plastičnih peleta – industrijskih sirovina koje se koriste za izradu plastičnih proizvoda. Nova pravila poboljšat će rukovanje plastičnim peletima u svim fazama opskrbnog lanca, kako na kopnu tako i na moru.
Mikroplastika, uključujući plastične pelete, sada se nalazi posvuda - u našim oceanima, morima pa čak i u hrani koju jedemo.
„Svake godine u okoliš dospijeva ekvivalent do 7300 teretnih kamiona plastičnih peleta. Donošenje mjera za rješavanje problema gubitaka i osiguravanja ispravnog rukovanja plastičnim peletima, uključujući pomorski promet, predstavlja značajan korak prema smanjenju onečišćenja mikroplastikom.“ – kazala je Paulina Hennig-Kloska, poljska ministrica za klimu i okoliš.
Jača prevencija gubitaka peleta
Prema novim pravilima, sprječavanje gubitaka plastičnih peleta postaje glavni cilj svih operatera i prijevoznika iz EU-a i izvan EU-a. Jasan okvir postavlja obveze za slučajeve slučajnih gubitaka s naglaskom na operacije čišćenja. Plan upravljanja rizikom uključivat će jasan skup mjera koji će se odnositi na svako postrojenje koje rukuje peletima. Takve mjere bi se, između ostalog, odnosile na pakiranje, utovar i istovar, obuku osoblja, kao i potrebnu opremu.
Kako bi se osigurali jednaki uvjeti za prijevoznike iz i izvan EU-a te osigurala odgovornost i transparentnost za sve prijevoznike plastičnih peleta, prijevoznici izvan EU-a morat će imenovati ovlaštenog predstavnika u EU-u.
Postizanje pojednostavljenja i usklađenosti
U skladu s ciljevima pojednostavljenja za manje tvrtke i odražavajući pristup Vijeća, privremeni sporazum uspostavlja ravnotežu između visoke razine zaštite okoliša i zahtjeva prilagođenih veličini i kapacitetima tvrtki. U tom smislu, operateri koji rukuju s više od 1500 tona plastičnih peleta godišnje morat će dobiti potvrdu koju izdaje neovisna treća strana. Male tvrtke koje također obrađuju više od 1500 tona godišnje imat će koristi od lakših obveza, kao što je jednokratna certifikacija koju treba obaviti u roku od pet godina nakon stupanja Uredbe na snagu. Naposljetku, tvrtke i mikropoduzeća koja obrađuju manje od 1500 tona godišnje trebat će samo izdati vlastitu izjavu o sukladnosti.
Pomorski promet
Postojanost plastičnih peleta u vodenom okolišu može se mjeriti desetljećima ili više, budući da plastični peleti nisu biorazgradivi. Štoviše, pomorski promet činio je oko 38 % svih peleta prevezenih u EU-u 2022.
Stoga su se suzakonodavci također složili utvrditi obveze za pomorski prijevoz plastičnih peleta u teretnim kontejnerima, uključujući osiguranje dobre kvalitete pakiranja i pružanje informacija o prijevozu i teretu, u skladu sa smjernicama Međunarodne pomorske organizacije (IMO).
Privremeni sporazum morat će odobriti Vijeće i Parlament, a nakon službenog usvajanja te pravne i jezične revizije objavit će se u Službenom listu EU-a. Uredba će tada postati primjenjiva dvije godine nakon objave. Kako bi se olakšala usklađenost unutar pomorskog sektora, suzakonodavci su se složili odgoditi primjenu relevantnih pravila za jednu godinu (u usporedbi s ostalim pravilima navedenim u Uredbi).
Procjenjuje se da je 2019. godine u EU-u izgubljeno između 52 140 i 184 290 tona plastičnih peleta u okoliš. Gubici peleta mogu se dogoditi u različitim fazama duž lanca opskrbe. Trenutačno ne postoje EU propisi koji posebno pokrivaju gubitke plastičnih peleta, unatoč njihovom štetnom utjecaju na okoliš, klimu, gospodarstvo i, vrlo vjerojatno, na ljudsko zdravlje. Plastični peleti na trećem su mjestu među najvećim izvorima nenamjernog ispuštanja mikroplastike, nakon boja i guma.
Stjepan Felber | Ekovjesnik