Britanskim cestama prometuju autobusi sa zračnim filterima

Rješenja za problem kvalitete zraka u gradovima

Jedan od najvećih britanskih javnih prijevoznika pustio je u promet autobus s krovnim filterom koji u vožnji uklanja čestična onečišćenja iz zraka.

Go-Ahead, jedan od vodećih pružatelja usluga javnog autobusnog i željezničkog prijevoza na području Velike Britanije, 27. rujna je u Southamptonu pustio u promet autobus sa zračnim filtrima za uklanjanje onečišćujućih tvari.

Prototip autobusa opremljen je sustavom filtracije koji je dizajnirao Pall Aerospace, globalni lider na području visokih tehnologija filtriranja, odvajanja i pročišćavanja s primjenom u široj znanosti i industriji.

Southampton nije slučajno izabran za testiranje ovog prototipa autobusa, budući da je Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) objavila kako se kvaliteta zraka u ovom gradu nalazi na granici nesigurnog onečišćenja zraka. Southampton je također jedan od pet gradova kojima je britanska vlada još u rujnu 2015. godine naložila izradu akcijskih planova za poboljšanje kvalitete zraka. Naime, Derby, Southampton, Leeds, Nottingham i Birmingham su uz London gradovi s najvećim stupnjem onečišćenja zraka u Velikoj Britaniji.

Razvoj ovakvog tipa autobusa dio je nastojanja za smanjenjem razina onečišćenja zraka diljem svijeta. Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, onečišćenje zraka predstavlja najveći okolišni rizik za zdravlje ljudi od čijih je posljedica u 2012. godini umrlo čak 7 milijuna ljudi u svijetu.

Autobusi mogu biti rješenja za probleme kvalitete zraka

Filtracijski sustav koji se nalazi na krovu dizelskog autobusa istodobno usisava okolni zrak iz kojeg uklanja onečišćujuće tvari, ispuštajući pritom čist zrak tijekom vožnje. Na taj se način iz zraka uklanja 99.5 % onečiščujućih tvari te se očekuje da ovo vozilo u vožnji za sobom ostavlja čišći zrak.

„Provođenje ovog pilot projekta pokazuje da autobusi ne predstavljaju samo rješenja za probleme zagušenog automobilskog prometa u gradovima, već mogu biti i perspektivna rješenja za probleme kvalitete zraka“, rekao je David Brown, glavni izvršni direktor Go-Aheada.

„Putujući po predviđenoj ruti, autobus uklanja ultrafine čestice iz zraka i tako pomaže u rješavanju problema kvalitete zraka“, nastavio je Brown. „Budući da navedeni autobusi čiste zrak do visine od 10 metara, zamislite u kolikoj mjeri možemo utjecati na podizanje kvalitete zraka ako u svim autobusima bude ugrađena ova tehnologija.“

Razni su primjeri primjene filtracijskih sustava i na ostalim objektima. Tako je arhitektonski studio Znera sa sjedištem u Dubaiju predložio instalaciju filtracijskog sustava na 100-metarskim tornjevima koji bi apsorbirao smog i tako čistio zrak u indijskom New Delhiju, gradu s najonečišćenijim zrakom na svijetu.

Već smo ranije izvještavali o zanimljivim projektima nizozemske tvrtke Studio Roosegarade, predvođene dizajnerom i inovatorom Daanom Roosegaardom, koja je u Rotterdamu, Amsterdamu, Pekingu i Krakovu instalirala vakuumske čistače smoga (Smog Free Tower), a koji primjenom ionizacijske tehnologije rješavaju probleme gradskog smoga.

Osim vakuumskih čistača smoga u obliku tornjeva, iz nizozemskog studija stižu i bicikli koji pročišćavaju onečišćeni zrak, tzv. Smog Free Bike, kao najnoviji dodatak u sklopu Smog Free Projecta, niza urbanih inovacija za smanjenje onečišćenja i pružanja inspirativnih iskustava čiste budućnosti.

Klara Perović / Ekovjesnik

 

 

VEZANE VIJESTI

Školske ulice smanjile onečišćenje dušikovim dioksidom u prosjeku do 30 posto

Eksperimentalno pokrenut u sklopu provedbe mjera fizičkog distanciranja tijekom pandemije koronavirusa i s ciljem smanjenja onečišćenja zraka, program „Školske ulice“ („Rues aux écoles“) postiže izvrsne rezultate. Osim osiguranja sigurnog kretanja i boravka djece u prostoru ispred škola i dječjih vrtića te dodatnog ozelenjivanja javnog prostora, programom je postignut velik napredak u smanjenju onečišćenja zraka.

Bloombergova zaklada i Grad Pariz zajedno protiv ultrafinih čestica

Stanovnici regije Île-de-France izloženi su koncentracijama ozona i lebdećih čestica PM2,5 koje prelaze ograničenja određena novim smjernicama WHO-a. Čak devet od 10 stanovnika središnje francuske regije izloženo je štetnim koncentracijama dušikovog dioksida, a tri od četiri ugroženo je lebdećim česticama PM10. Unatoč napretku koji je postignut tijekom proteklih 20 godina, navedene činjenice ilustriraju važnost još bržeg rješavanja problema onečišćenja zraka.

Kvaliteta zraka u Europi nastavlja se poboljšavati, ali u mnogim područjima razine onečišćenja još uvijek nisu sigurne

Iako se kvaliteta zraka u Europi tijekom proteklih desetljeća znatno poboljšala, onečišćeni zrak i dalje predstavlja najveću opasnost za okoliš i zdravlje ljudi. Prema nedavno objavljenom izvještaju Europske agencije za okoliš (EEA) za 2022. i 2023., kvaliteta zraka u Europi nastavlja se poboljšavati, ali u mnogim njezinim područjima, posebno u gradovima, onečišćenje ostaje iznad preporučenih sigurnih razina.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER