Zagreb nije grad jednakih mogućnosti za sve osobe s invaliditetom
U Zagrebu živi oko 85.000 osoba s invaliditetom, što je oko 11 % ukupnog broja stanovnika, no za njih Zagreb nije grad jednakih mogućnosti čime se krši temeljno ljudsko pravo osobama s invaliditetom - pravo na mobilnost.
Povodom Međunarodnog dana osoba s invaliditetom, 3. prosinca, zastupnik Gradske skupštine Grada Zagreba Renato Petek, Hrvoje Antonio Belamarić, osoba s invaliditetom i Siniša Kekić, vlasnik tvrtke za turistička putovanja osoba s invaliditetom, održali su u utorak konferenciju za medije na temu prijevoza, mobilnosti i pristupačnosti za osobe s invaliditetom u Gradu Zagrebu.
Zastupnik u Gradskoj skupštini Grada Zagreba Renato Petek (Naprijed Hrvatska! - Progresivni savez), Hrvoje Antonio Belamarić, osoba s invaliditetom i Siniša Kekić, vlasnik tvrtke za turistička putovanja osoba s invaliditetom, održali su ispred pothodnika Importanne i na Glavnom kolodvoru konferenciju za medije na temu prijevoza, mobilnosti i pristupačnosti za osobe s invaliditetom u Gradu Zagrebu.
U povodu Međunarodnog dana osoba s invaliditetom, 3 prosinca, Petek je istaknuo kako u Zagrebu živi oko 85.000 osoba s invaliditetom, što je oko 11 % ukupnog broja stanovnika, no da za sve njih Zagreb nije grad jednakih mogućnosti čime se krši temeljno ljudsko pravo osobama s invaliditetom - pravo na mobilnost.
Javni gradski prijevoz
Petek je podsjetio kako je gradonačelnik Bandić na prezentaciji tramvajskih platformi u ZET-u 2017. godine osobama s invaliditetom obećao da će platforme biti ugrađene u sve niskopodne tramvaje do kraja lipnja 2017. godine.
„Danas, dvije i pol godine poslije, rampe su ugrađene u 55 % niskopodnih tramvaja. Kada ih ugrade u sve, bit će to pokrivenost od 50 % tramvaja koji prometuju. 70 % tramvajskih stajališta, tvrde mi u Gradu, prilagođeno je osobama s invaliditetom“, rekao je Renato Petek. „Što se autobusnog prometa tiče, od ukupno 435 autobusa, 366 su niskopodni (84,14 %) što automatski ne znači da osoba s invaliditetom može ući u niskopodni autobus jer to ovisi i o stajalištima, ali i trenutnoj situaciji, gužvama, educiranosti i dobroj volji vozača itd.“
Specijalizirani prijevoz za osobe s invaliditetom i djecu s teškoćama u razvoju
ZET ima i specijalizirani prijevoz s 26 kombi vozila (16 vozila za prijevoz osoba s invaliditetom i 10 vozila za prijevoz djece s teškoćama u razvoju) prosječne starosti 10 godine uz koeficijent tehničke ispravnosti, kti 0,85 u 2018. godini. Uskoro slijedi nabavka nova četiri vozila. Prošle je godine u stalnom prioritetnom prijevozu u 2018. bilo je 120 osoba (42 djece, 78 odraslih). Za povremeni su prijevoz registrirane 1.524 osobe, a aktivno prijevoz koriste 1.427 osoba.
„S obzirom na to da ovaj prijevoz porezne obveznike godišnje košta 7 milijuna kuna, tražit ću početkom godine od Skupštine način koje će utvrditi je li ovo najbolja opcija i što se sve dobiva za ovaj novac, na što isti odlazi te zašto i dalje imamo značajan broj primjedbi na ovu uslugu“, istaknuo je Petek.
Taxi usluga
Kako je istaknuto, trenutno u Zagrebu ne postoji taxi usluga prijevoza osoba u kolicima. Novim je Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu država liberalizirala djelatnost taxi prijevoza pa su JLS izgubile mogućnosti utjecati na prijevoznike kroz vlastitu Odluku o autotaksi prijevozu u kojoj su ranije mogli propisati određene uvjete, kao što je bila veličina prtljažnika i sl.
„Propust je Grada što ranije nije, prilikom izdavanja licence, uvjetovao prijevoznicima određen postotak vozila koje su prilagođene za prijevoz putnika u kolicima. Pronaći ću način kako kroz izmjene i dopune navedene Odluke potaknuti prijevoznike da osiguraju neki broj vozila i za osobe u kolicima jer je to važno i za turiste u Zagrebu koji su osobe s invaliditetom“, rekao je Petek.
Siniša Kekić pojasnio je kako je, tamo gdje postoje ugrađene rampe u vozilima gradskog prijevoza, osnovni problem edukacija vozača tramvaja i autobusa.
„Kada se izlazi iz tramvaja nismo u mogućnosti izaći zbog kratkog stajališta, što je kompleksan problem za riješiti. Sramota je za milijunski grad da nema usluge pristupačnog taxi prijevoz. Stranci u kolicima iz Zračne luke nemaju mogućnost doći do hotela u centru grada. Nadam se da se svi ovi problemi rješavati cijelu godinu jer stanovnici Zagreba trebaju imati ravnopravan pristup da se mogu kretati gdje žele, obavljati svoje aktivnosti i biti produktivni članovi ovog društva“, izjavio je Siniša Kekić.
Hrvoje Antonio Belamarić kazao je da u ZET-ovu specijaliziranu prijevozu vlada nered i aljkavost.
„Koliko god se Grad brine da imamo takav prijevoz, postoje brojni problemi, od problema s popravkom klima uređaja, do grijanja po zimi. Sve nam to govori koliko smo svjesni osoba s invaliditetom oko nas, a Grad Zagreb toga nije svjestan, iako je dva puta pohvaljen kao najbolji grad za osobe s invaliditetom“, rekao je Hrvoje Antonio Belamarić.
Uz osigurana prava do ostvarenja potencijala za samostalan život
Renato Petek je dodao kako je gradonačelnik Bandić je na sastanku s udrugama osoba s invaliditetom na početku ovog mandata opet obećao riješiti brojne probleme, no pomaci su, iako vidljivi, prespori. Petek je napomenuo kako je ZET jedna od rijetkih tvrtki koja ispunjava kvotnu obvezu zapošljavanja propisanog broja osoba s invaliditetom.
„Tako Grad Zagreb, kao i njegove brojne gradske tvrtke u vlasništvu Grada plaćaju novčanu naknadu zbog neispunjenja te zakonske obveze. I na ovoj činjenici pada u vodu gradonačelnika samohvala o Zagrebu kao gradu koji posebno brine o osobama s invaliditetom. Sve navedeno, ali i više od toga je u susretima s Gradom spominjala i Pravobraniteljica Anka Slošnjak ukazujući na konkretne prigovore koje zaprima“, kazao je Petek.
„Zalažem se da u Zagrebu osobama s invaliditetom osiguramo sva prava kako bi u svakodnevnom življenju, njihovu obrazovanju i poslovanju, oni uz potrebne prilagodbe i pomagala mogli sami ostvariti svoje potencijale za samostalan život. Time ćemo se prema osobama s invaliditetom prestati odnositi isključivo kao korisnicima socijalne skrbi, jer mnogi to ne trebaju biti“, zaključio je Renato Petek.
Ekovjesnik