Novi ekološko prihvatljivi premazi za brodove
Jednostavnije i čišće uklanjanje obraštaja s brodova
Gomilanje dodatne mase na brodovima uvelike smanjuje njihovu hidrodinamičku učinkovitost, odnosno dolazi do smanjenja brzina, veće potrošnje goriva i stvaranja više emisija CO2. Također, sve to dovodi i do velikih novčanih gubitaka. Korištenje novog premaza omogućit će lakše uklanjanje obraštajnih organizama s podvodnog dijela brodskog trupa. Zahvaljujući novom premazu, uklanjanje obraštaja izvodit će se vrlo jednostavno – povremenim brisanjem brodskog trupa sa spužvom.
Pojam obraštaja (engl. biofouling) označava kolonije biljnih i životinjskih organizama na uronjenim površinama brodova i drugih potopljenih objekata. U najčešće obraštajne organizme ubrajaju se balanidi (priljepci), mekušci i morske trave.
Brod postaje podložen obraštanju nakon porinuća u more. Stvaranjem obraštaja dolazi do povećanja otpora, a time posljedično i do povećanja potrošnje goriva što uzrokuje novčane gubitke.
Za zaštitu brodskog trupa koriste se različiti zaštitni premazi
Većina protuobraštajnih premaza prisutna na tržištu, djeluje tako da postupnim otpuštanjem toksičnih tvari uništava priljepke, dagnje i ostale obraštajne organizme. Nažalost, korištenjem takvih premaza ujedno dolazi i do otpuštanja toksičnih, štetnih tvari u more čime se narušava stanje okoliša. Mnogi od protuobraštajnih premaza su zbog toga zabranjeni. To uključuje organske premaze poput tributiltina (TBT).
S ciljem razvijanja ekološko prihvatljivih premaza koji ne djeluju na način koji šteti okolišu, istraživački tim s njemačkog Sveučilišta u Kielu zajedno s kolegama iz jedne od svojih spin-off tvrtki, Phi-Stone, razvili su novi premaz koji vrlo jednostavno uklanja nakupljeni obraštaj bez utjecaja na okoliš.
Premaz je izrađen od polimernog kompozita na bazi poliuretana (PTU) i od posebno oblikovanih keramičkih čestica što njegovu površinu čini iznimno glatkom. Korištenje takvog premaza otežava obraštajnim organizmima rast na brodskim trupovima i olakšava čišćenje brodova. Ovaj novi pristup dobio je međunarodnu nagradu u kategoriji inovativne pomorske tehnologije.
Trajnije i ekološko prihvatljivije korištenje
Proizvodnja ovakvog premaza ne zahtijeva otapala, dugotrajniji je i njegovim se korištenjem u more ne otpuštaju onečišćujuće tvari – za razliku od široko rasprostranjenih, konvencionalnih protuobraštajnih premaza koji sadrže bakar čijom upotrebom dolazi do otpuštanja toksičnih tvari u more. Očekuje se da će se sljedeće godine zabraniti spojevi na bazi bakra, što će drastično povećati potrebu za ekoloških prihvatljivijim i dugotrajnijim premazima za brodove.
„Godišnje se u svijetu koristi oko 80,000 tona protuobraštajnih premaza. Trošak njihova korištenja iznosi oko 4 milijarde dolara godišnje, a da ne spominjemo koliki je to teret i trošak za oceane koje su izloženi štetnim utjecajima takvih premaza“, izjavio je Ingo Paulowicz, član Uprave Phi-Stonea, s ciljem naglašavanja potrebe za korištenjem ekološko prihvatljivijih alternativa.
Utječu na povećanje potrošnje goriva
„Procjenjuje se kako stvaranje obraštaja povećava potrošnju goriva za oko 40 posto što povećava troškove za oko 150 milijardi dolara i uzrokuje nepotrebno onečišćenje okoliša“, dodao je Paulowicz.
Kako bi se ispitala učinkovitost novorazvijenog premaza, nanesen je na trup broda koji redovito putuje između Belgije i Gabona u središnjoj Africi. Čak i nakon dvije godine, zamijećeno je značajno smanjenje obraštaja, a prisutni organizmi lako su se uklanjali pomoću obične spužve.
Istraživački tim trenutno radi na razvoju premaza u spreju čime će se dodatno olakšati njegovo nanošenje na veće brodske površine.
K.P.