HET podsjeća na smjernice za hrvatsku energetsku tranziciju

Kompatibilnost s Pariškim sporazumom

Dok se čeka formiranje nove Vlade RH, HET podsjeća što sve Hrvatska mora učiniti po pitanju energetske tranzicije!

Pariškim sporazumom, potpisanim i ratificiranim od strane EU-a, teži se ostvarenju cilja zadržavanja porasta globalne temperature znatno ispod 2 °C u odnosu na predindustrijsko razdoblje, odnosno njegovog ograničenja na 1.5 °C.

Dosadašnja klimatsko-energetska politika EU, koja uključuje ciljeve  od 40 % smanjenja emisija, 32 % obnovljivih u bruto potrošnji i 32.5 % smanjenja potrošnje energije do 2030, uz načelni cilj za smanjenje emisija stakleničkih plinova do 2050 za 80 %, nije kompatibilna s navedenim ciljem, već samo s ciljem porasta temperature od 2 °C, navodi HET.

Ako se implementiraju sadašnji ciljevi za obnovljive i energetsku efikasnost, smanjenje emisija stakleničkih plinova će automatski biti 45 %, ali ni to nije dovoljno. Novi prijedlog EU smanjenja emisija 50-55 % do 2030. i postizanje klimatske neutralnosti do 2050., uz Europski zeleni plan, već je daleko bliži potrebnim ciljevima. Međutim, kako bi se porast globalne temperature uspio ograničiti na 1.5 °C, uz postizanje klimatski neutralne EU do 2050., HET navodi kako je emisije stakleničkih plinova potrebno smanjiti za 55-60 % do 2030.

Za kompatibilnost s porastom od 1.5 °C, u sektoru proizvodnje električne energije potrebno je smanjiti emisije za 60-85 % do 2030. i za 99 % do 2050. Kako tehnologija hvatanja i skladištenja CO2 (Carbon capture and storage - CCS ) zasad nije spremna, to znači da ugljenu nema mjesta u mixu 2030., a da do tada veći dio električne energije treba biti iz obnovljivih izvora.

Kako se u sektoru prometa emisije do 2050. trebaju dovesti do nule, kako bi bio kompatibilan s  ciljem od 1.5 °C, uz normalni životni vijek vozila od gotovo 20 godina i izbjegavanje naslijeđenih troškova (eng. stranded costs), potrebno je prestati prodavati automobile s motorom s unutrašnjim izgaranjem najkasnije do 2030. godine, a ako je ikako moguće već 2025. Također, da bi se postigli ciljevi kompatibilni s 1.5 °C do 2030., emisije u prometu treba smanjiti za 75 %, što uz veliki broj postojećih vozila znači da je već sada potrebno gotovo u potpunosti prijeći na prodaju električnih automobila.

U sektoru zgradarstva emisije se trebaju smanjiti za 75 % do 2030., odnosno za 99% do 2050., a za to je obnovu zgrada potrebno ubrzati na 5 % godišnje. Također, fosilna goriva nisu kompatibilna sa smanjenjem emisija 2050. za 99 %, uz normalni životni vijek plinskih bojlera od 20 godina, pa najkasnije 2030. ili najboljem slučaju još prije treba zabraniti instalaciju novih kako bi se izbjegli naslijeđeni troškovi. Za nove i rekonstruirane zgrade zabrana priključenja na plinsku mrežu trebala bi nastupiti odmah, ili najkasnije 2025. godine.

Koje su reperkusije ciljeva na pojedina goriva i što to znači za Hrvatsku, detaljnije pročitajte ovdje.

 

VEZANE VIJESTI

Wiener Stadthalle dobila novi fotonaponski sustav na krovu dvorane F

Wiener Stadthalle, tvrtka koja posluje u sklopu Bečkog holdinga, proširuje proizvodnju zelene električne energije završetkom instalacije novog fotonaponskog sustava na krovu dvorane F. Novih 925 fotonaponskih modula prekriva površinu od 1806 četvornih metara pa će se na krovu najveće bečke višenamjenske dvorane od ove jeseni proizvoditi još više solarne energije.

3. obljetnica stupanja na snagu Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama

Na današnji dan, točno prije tri godine, na snagu je stupio povijesni Pariški sporazum koji predstavlja svjetsku prekretnicu u borbi protiv klimatskih promjena. To se dogodilo 30 dana nakon što su 4. listopada zadovoljeni svi uvjeti, odnosno nakon što je 55 zemalja odgovornih za najmanje 55 % globalnih emisija stakleničkih plinova ispunilo uvjete za ratifikaciju. Sve zemlje EU-a, uključujući i Hrvatska, ratificirale su sporazum.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER