Kao i svugdje u svijetu, i u Parizu su pješaci najugroženiji sudionici u prometu
Za veću sigurnost svih korisnika javnog prostora
Pariška gradska uprava odlučila je uvesti red na svojim ulicama i javnim površinama na kojima zbog naglog porasta korištenja novih oblika urbane mobilnosti sve češće stradavaju pješaci
Iako korištenje malih električnih vozila za osobni prijevoz, poput e-romobila i hoverboarda, u Francuskoj podliježe posebnoj uredbi donesenoj upravo na zahtjev Grada Pariza još krajem listopada 2019., pariška gradska uprava nedavno je objavila detaljnija pravila za njihovu upotrebu.
S obzirom da Parižani i Parižanke pješice ostvare više od četiri milijuna dnevnih putovanja, pješačenje je u francuskoj metropoli postao glavni način kretanja. Pariška gradska uprava stoga je s ciljem podizanja sigurnosti pješaka, ali i svih drugih korisnika javnog prostora, odlučila jasnije predočiti pravila ponašanja u prometu, čije se poštivanje, složit ćete se, najučinkovitije potiče visokim novčanim kaznama.
- Novouređeni pariški trg Bastille velika je pješačka površina, a presijecaju ga i biciklističke staze © Joséphine Brueder / Ville de Paris
„Ovo ne možemo dovoljno puta ponoviti: pješaci su najugroženiji!“, priopćili su iz Grada Pariza. „Nijedna karoserija, branik ili kaciga ne štite ih u slučaju sudara. Budite svjesni pješaka, oni imaju prednost prolaska na obilježenim pješačkim prijelazima“, ističu u Gradu Parizu.
Glavna pravila kojih se treba pridržavati
Najveća dopuštena brzina kretanja e-romobila i sličnih električnih vozila je 25 km/h, poput ograničenja za električne bicikle, a onima koji ne poštuju ovo ograničenje prijeti novčana kazna i do 1.500 eura.
Korištenje e-romobila i sličnih vozila moguće je isključivo na biciklističkim stazama i prometnicama na kojima vrijedi ograničenje brzine kretanja do 50 km/h. Inače, vožnja nogostupima strogo je zabranjena i kažnjava se novčanom kaznom od 135 eura.
Poput bicikala, i e-romobili moraju biti opremljeni prednjim i stražnjim svjetlima, sirenom i reflektirajućim oznakama. Također, vozačima se preporučuje nošenje zaštitne kacige i reflektirajućeg prsluka (noću ili u uvjetima loše vidljivosti) te rukavica.
Vozač(ica) mora imati najmanje 12 godina, u protivnom, roditelji mlađih prijestupnika (ili oni sami) moraju platiti novčanu kaznu u visini od 35 eura. Također, tijekom vožnje zabranjeno je korištenje slušalica, a svako vozilo, primjerice, električni romobil, može koristiti isključivo jedna osoba. Prevoženje druge osobe također se kažnjava novčanom kaznom od 35 eura.
Kako bi se omogućilo nesmetano kretanje pješaka, samoposlužni električni skuteri ne smiju se parkirati na nogostupima, u pješačkim zonama i na prometnicama i to temeljem uredbe gradonačelnice Pariza, objavljene krajem srpnja 2019. Njihovo parkiranje dopušteno je samo u zajedničkim prostorima predviđenima za ovu namjenu i ne naplaćuje se.
>>> Pročitajte još >>> Francuzi se pomamili za biciklima, proizvodnja u kolapsu
- Sigurnost u prometu jamči i kvalitetna prometna biciklistička infrastruktura © Henri Garat / Ville de Paris
„Pješak, biciklist, vozač – pripazimo svi zajedno!“
Osim detaljnih pravila ponašanja, čijim usvajanjem i poštivanjem vozači mogu sačuvati sigurnost svih korisnika javnog prostora, pariška gradska uprava donosi i pregled novčanih kazni za biciklist(ic)e:
- Neispravna svjetla: 11 eura
- Promjena smjera bez prethodnog upozorenja: 35 eura
- Vožnja u skupini (dva ili više vozača bicikala), ne poštujući obvezu kretanja jedan iza drugoga: 35 eura
- Prevoženje druge osobe na biciklu bez pričvršćenog sjedala: 35 eura
- Prekoračenje najveće dopuštene brzine: 35 – 135 eura / Razlika između prekoračenja brzine (35 eura) i neprikladne brzine (135 eura) je u tome što u drugom slučaju biciklist(ica) može poštivati ograničenje brzine, ali namjerno zanemaruje rizik, primjerice prelazak preko pješačkog prijelaza,
- Nezaustavljanje na žutom svjetlu: 35 eura
- Neispravne kočnice: 68 eura
- Vožnja nogostupom: 135 eura
- Korištenje mobilnog telefona ili slušalica: 135 eura
- Vožnja u zabranjenom smjeru: 135 eura
- Nezaustavljanje na crvenom svjetlu (osim ako znakom nije naznačeno u kojem smjeru biciklist može krenuti unatoč crvenom svjetlu, uz napomenu da pješak uvijek ima prednost prolaska): 135 eura
- Vožnja pod utjecajem alkohola (između 0,2 i 0,4 mg / l izdahnutog zraka): 135 eura
- Pretjecanje bez prethodnog upozorenja: 135 eura
- Nepoštivanje prava prednosti prolaska pješaka: 135 eura
Pravila propisne vožnje bicikla u našoj zemlji, kao i visinu novčanih kazni za eventualno nepoštivanje prometnih pravila, provjerite na stranicama Sindikata biciklista.
S.F. / Ekovjesnik