Europski parlament traži mjere za veću sigurnost na cestama
U Hrvatskoj je u 2020. na milijun stanovnika bilo 58 poginulih
Zastupnici ističu kako su za ostvarivanje nulte stope smrtnih slučajeva na EU cestama do 2050. godine potrebne stroge mjere, poput uvođenja ograničenja brzine do 30 km/h te nulte tolerancije za vožnju pod utjecajem alkohola.
U rezoluciji o sigurnosti na cestama EU-a, prihvaćenoj u srijedu s 615 glasova za, 24 suzdržanih i 48 protiv, napominje se kako godišnje u Uniji u prometu život izgubi oko 22.700 ljudi, a oko 120.000 zadobije teške ozlijede. Napredak u smanjivanju stope smrtnosti u EU-u u posljednjih godina stagnira te Unija nije ispunila svoj cilj da se u razdoblju od 2010. do 2020. broj smrtnih slučajeva na cestama prepolovi. Naime, stopa smrtnosti na cestama pala je za 36 %.
Prema podacima Komisije, Švedska i dalje ima najsigurnije ceste (18 smrtnih slučajeva na milijun stanovnika), a Rumunjska je na začelju te je u 2020. zabilježila 85 smrti u prometu na milijun ljudi.
U Hrvatskoj je u 2020. na milijun stanovnika bilo 58 poginulih, što je znatno više iznad prosjeka EU-a (42). Broj smrtnih slučajeva na cestama ipak je u 2020. godini pao za 20 % čime je dosegao dosad najniži broj, a u razdoblju od 2010. do 2020. pao je za 44 %, daleko brže od prosjeka EU-a, iako s vrlo visoke razine.
Sigurna ograničenja brzine
Zastupnici su upozorili kako je prekoračenje brzine ključni faktor u oko 30 % smrtonosnih sudara na cesti. Smatraju da bi Komisija stoga treba preporučiti primjenu sigurnih ograničenja brzine, poput automatske primjene najveće dopuštene brzine od 30 km/h u stambenim područjima i područjima s puno biciklista i pješaka.
Kako bi se dodatno promicala sigurnost na cestama, zastupnici također inzistiraju na nultoj toleranciji vožnje pod utjecajem alkohola, ističući kako je alkohol bio prisutan u oko 25 % svih smrtnih slučajeva na cestama.
Poticaji za sigurnost, bolja infrastruktura i više koordinacije
Europarlamentarci traže od Komisije da razmotri uvođenje zahtjeva za opremanje mobilnih i elektroničkih uređaja vozača opcijom „sigurnog načina vožnje“. Dodaju kako bi se za kupovinu automobila s najvišim sigurnosnim standardima trebali ponuditi porezni poticaji i privlačni paketi osiguranja motornih vozila.
Nadalje, zastupnici zagovaraju veća ulaganja u infrastrukturu koja će omogućiti cestovnu sigurnost i smatraju da se treba fokusirati na zone s najvišim brojem prometnih nesreća. Stoga se države članice EU-a pozivaju na uspostavljanje nacionalnih fondova za cestovnu sigurnost u okviru kojih će se novac od naplaćenih kazni usmjeriti u projekte cestovne sigurnosti.
Stoga se s ciljem pravilne provedbe sljedećih koraka u politici EU-a o sigurnosti na cestama od Komisije traži osnivanje Europske agencije za cestovni promet kako bi se pružila potpora razvoju održivog, sigurnog i pametnog cestovnog prijevoza.
>>> Pročitajte još >>> Od 30. kolovoza 2021. najveća dopuštena brzina u cijelom Parizu ograničena je na 30 km/h. Time se želi postići smanjenje buke, prometnih nesreća i veća protočnost prometa. / © Emilie Chaix / Ville de Paris
„Europljani predugo imaju neprihvatljivo visoki broj poginulih na cestama. Ako se Komisija i države članice obvežu unaprijediti cestovnu sigurnost, te uz snažnu političku volju i primjereno financiranje, realno je težiti tome da se broj smrtnih slučajeva na cestama prepolovi do 2030. godine. Već znamo što su uzroci smrtnosti u prometu. Stoga pozivamo Komisiju i vlade država članica da primjene posebne mjere za potporu naporima spašavanja života. Primjerice, uvođenje ograničenje brzine, posebno automatske primjene limita od 30 km/h u gradovima, ubrzani prelazak na druge načina javnog prijevoza te uspostava nove Europske agencije za cestovni promet.“ – izjavila je izvjestiteljica Europskog parlamenta Elena Kountoura (Ljevica, Grčka).
Europski parlament / Ekovjesnik