Borzan: „Prehrambena industrija lobira protiv mjera za zdraviju hranu i zaštitu potrošača"

Nova inicijativa za zaštitu javnog zdravlja i potrošačkih prava građana

Uvođenjem sustava prehrambenih profila EU planira ograničiti reklamiranje nezdravih prehrambenih proizvoda

Hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan najavila je novu inicijativu za zaštitu javnog zdravlja i potrošačkih prava građana. Riječ je o uvođenju prehrambenih profila na razini EU-a, koji će onemogućiti da nezdravi proizvodi nose reklamne tvrdnje da su zdravi ili blagotvorni za organizam. To je jedna od mjera iz EU strategije „Od polja do stola“, za koju je Borzan izvjestiteljica eurosocijalista.

„Danas je moguće da se nezdravi čokoladni napitak za djecu reklamira s tvrdnjom „sadrži kalcij, dobar za kosti“ ili da kukuruzne pahuljice krcate šećerom nose reklamu „visok udio vlakana korisnih za probavu“. To su manipulacije koje potrošača uvjeravaju da kupuje zdrave proizvode, no stvarnost je vrlo drugačija. Podsjeća na biljke mesožderke, koje kukce mame s nektarom na ulazu u klopku. No, dio proizvođača žestoko lobira da se prehrambeni profili izbace iz strategije i glasanje bi moglo biti tijesno." - upozorila je Biljana Borzan.

Ako Europski parlament sljedećeg tjedna podrži Strategiju „Od polja do stola“, odnosno uvođenje prehrambenih profila, EU će uvesti ograničenja za korištenje zdravstvenih i prehrambenih reklamnih tvrdnji.

Zdravstvene reklamne tvrdnje poput „dobar za kosti“, „čuva probavu“ i slično, moći će se koristiti samo ako proizvod sadržajem ne prelazi propisima određene količine šećera, nezdravih masti i soli, sukladno kategoriji proizvoda.

Prehrambene reklamne tvrdnje poput „sadrži vitamine i minerale“ ili „visoki udio vlakana“ će se moći koristiti samo ako na jednak način bude označen i visok sadržaj potencijalno nezdravih sastojaka, npr. „Visok udio vlakana-Visok udio šećera“.

Europska komisija je još 2009. trebala uvesti takav sistem, kroz regulativu 1924/2006 o zdravstvenim i prehrambenim tvrdnjama, no lobiranje i pritisak proizvođača su to tada blokirali.

„​U međuvremenu je problem s pretilošću i povezanim bolestima eksplodirao, svaki drugi odrasli i svako treće dijete u Europi ima prekomjernu težinu. No, ojačala je i svijest o ovom problemu i nadam se da ćemo stoga uspjeti osigurati dovoljan broj glasova. Neće biti lako, lobisti imaju značajna sredstva i doseg. No, za razliku od prije 10-ak godina, svijet je otišao naprijed po tom pitanju i neće biti potrebno izmišljati toplu vodu. Napredne zemlje poput Australije i Novog Zelanda već neko vrijeme koriste sustav prehrambenih profila", kazala je Borzan.

Ukoliko inicijativa dobije potporu Parlamenta, Europska komisija je najavila prijedlog zakona tijekom 2022. godine.

Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Sve više pariških restorana i trgovina koristi višekratnu staklenu ambalažu

Grad Pariz je krajem lipnja 2021. godine pokrenuo novi zero waste projekt s ciljem rješavanja problema gomilanja ambalažnog otpada. Svakog dana u francuskoj metropoli prikupi se čak 15 tona ove vrste otpada, a zahvaljujući sve većem broju pariških restorana i trgovina koji se uključuju u projekt, sustav pologa na posude za hranu vraća se na velika vrata.

Borzan: „Reklamiranje nezdrave hrane sve perfidnije, djeca sve deblja“

„Odgovorno" oglašavanje prehrambenih tvrtki očito ne štiti europsku djecu od reklamiranja nezdrave hrane i pića. To je zaključak BEUC-ovog istraživanja provedenog u proljeće 2021. u sklopu projekta Sveučilišta u Liverpoolu. Uz brojne dokaze da samoregulacija oglašavanja hrane za djecu nije polučila očekivane rezultate, europske organizacije za zaštitu potrošača zalažu se za obvezujuće EU propise.

Usprkos snažnom lobiranju Europski parlament podržao strategiju „Od polja do stola”

Europski parlament je na plenarnoj sjednici dao zeleno svjetlo za strategiju „Od polja do stola”, za koju je u ime eurosocijalista zadužena hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan. Riječ je o paketu dvadeset i sedam zakonskih prijedloga i politika koje će u sljedećih desetak godina mijenjati načine na koji se u Europi proizvodi, prerađuje, kupuje i konzumira hrana.

EU uvodi obvezne oznake hranjivosti na pakiranja hrane

Europska komisija će 2022. predložiti jedinstveni sustav označavanja za cijelo europsko tržište, u svrhu boljeg informiranja građana i borbe protiv sve većeg problema pretilosti te povezanih bolesti

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER