Zelena akcija: „Nova Strategija za željeznicu mora ići na popravni!“

Javno savjetovanje o Nacrtu Strategije razvoja željezničkog sustava Republike Hrvatske od 2022. do 2032. godine otvoreno je do 16. rujna 2022.

Nova Strategija razvoja željezničkog sustava do 2032. potvrđuje da aktualna Vlada, kao i brojne prije nje, nema stvarnu namjeru, znanje niti odlučnost značajno unaprijediti stanje naših željeznica.

„Ovaj dokument, koji je na javnom savjetovanju do 16. rujna, običan je popis želja, nedovoljno ambiciozan i manjkav, bez ikakve ideje o konkretnim troškovima njihove realizacije. U Nacrtu Strategije planira se da će za 10 godina vlakovi i dalje znatno kasniti na svoja odredišta. Doduše, 20 posto manje nego danas, ali to je još uvijek previše da bi željeznica privukla mnogo više korisnika. Za financiranje modernizacije i održavanje željezničke infrastrukture, predviđa se i model javno–privatnog partnerstva. To bi moglo dovesti do koncesioniranja pojedinih dionica željezničkih pruga i brojnih problema poput poskupljenja usluga, kao i dugoročnih problema s održavanjem infrastrukture i sigurnosti. Dodatno, ne postoje mjere koje bi pomogle smanjiti broj ozlijeđenih i smrtno stradalih u željezničkom prometu, što je itekako potrebno, osobito u svjetlu nedavne tragedije u blizini Novske“, ističe se u današnjem priopćenju Zelene akcije.

Uz sve to, navode u Zelenoj akciji, nema jasno iskazanog cilja daljnje elektrifikacije željezničkih pruga, nema projekcija o broju putničkih i teretnih linija na pojedinim relacijama, izbjegava se korištenje mjerljivih indikatora, itd.

„Međunarodni promet je u Strategiji potpuno zanemaren. Samo se spominje da će biti „oživljen“, što ne znači ništa. Željeznički promet je u prošlosti bio jedan od stupova i putničkog i teretnog prometa, ali desetljeća lošeg upravljanja gotovo su potpuno upropastila ovaj sektor. Nekoliko pompozno najavljivanih strateških dokumenata, koji su trebali unaprijediti željeznicu u Hrvatskoj, ostali su neispunjeni, dok se stanje sve više pogoršava, a željezničke linije se ukidaju s gotovo svakim novim voznim redom.“

Postojećim željezničkim tvrtkama je nužna bolja koordinacija, tj. ponovna uspostava HŽ Holdinga s ciljem efikasnijeg korištenja postojećih resursa. Potrebna su znatno veća javna ulaganja u željezničku infrastrukturu, ali i stručni kadrovi koji znaju iskoristiti dostupna sredstva u europskim fondovima te ubrzati realizaciju projekata. Neprihvatljivo je da trenutno samo faza priprema za radove traje čak osam do devet godina, jer u tom slučaju do 2032. zapravo neće biti ostvaren niti jedan infrastrukturni projekt koji u ovom trenutku nije već započeo s pripremom.

Kvalitetan razvoj željezničkog prometa, kao alternative štetnijem cestovnom i zračnom prometu, ima ključnu ulogu u smanjenju utjecaja prometa na okoliš i klimu. Zbog toga je nužno ovu strategiju poslati na popravni, kako ne bismo propustili još jednu priliku za unaprjeđenje željeznice i dekarbonizaciju prometa, zaključuju u Zelenoj akciji.

Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Povoljnija putovanja za 113.000 studenata u Hrvatskoj!

U Europskoj godini mladih na temelju Zaključka Vlade RH od 19. rujna 2022. uvodi se pilot-projekt povoljnijeg prijevoza redovnih studenata kojim se po jedinstvenoj cijeni mjesečne karte od 75 kn (9,95 eura) omogućava neograničeno korištenje željezničkog prijevoza za oko 113.000 redovnih studenata na području Hrvatske.

Od 10. lipnja Budimpešta i Split ponovno povezani vlakom

Tijekom glavne turističke sezone Adria InterCity će Budimpeštu i Split povezivati tri puta tjedno, odnosno dva puta tijekom pred- i posezone. Putovanje će trajati 14 sati, a putnicima su na raspolaganju kabine za spavanje i vagon-restoran.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER