Španjolska ubrzava modernizaciju svoje mreže vlakova velikih brzina: Madrid–Barcelona na 350 km na sat!
AV350España | Najavljen plan za smanjenje vremena putovanja vlakovima velikih brzina Alta Velocidad Española (AVE) između Madrida i Barcelone na manje od dva sata, s vlakovima koji će voziti 350 km/h
Španjolski ministar prometa i održive mobilnosti, Óscar Puente, najavio je plan za povećanje brzine u španjolskoj mreži vlakova velikih brzina na 350 km/h, čime bi se postigle brzine poput onih u kineskom sustavu brzih vlakova. Cilj je ovu brzinu postupno uvesti u cijelu mrežu zahvaljujući novim aerodinamičnim pragovima koji omogućuju sigurnije prometovanje pri vrlo visokim brzinama.
Ministar prometa i održive mobilnosti, Óscar Puente, otkrio je u ponedjeljak na susretu „Los Desayunos Informativos de Europa Press” da će se prvi korak provesti upravo na pruzi Madrid–Barcelona, jednoj od strateški najvažnijih trasa u zemlji, otvorenoj 2008. godine. Opsežan program infrastrukturnog unapređenja omogućit će podizanje brzine na 350 km/h, a time i skraćivanje trenutačnog vremena putovanja od oko dva i pol sata na manje od dva sata.
Na pruzi Madrid–Barcelona tako će uskoro započeti radovi na obnovi, a vrijeme putovanje skratit će se zahvaljujući novim aerodinamičnim pragovima. Povećanje najveće dopuštene brzine omogućit će ne samo skraćivanje vremena putovanja, već i stvaranje dodatnih slotova za operatere brze željeznice.
„Ovoj pruzi, kojom se danas ostvaruje 85 posto prometa između dvaju gradova, potreban je veći kapacitet jer je koristi oko 15 milijuna putnika, u usporedbi s 2,2 milijuna koliko ih je bilo na početku“, objasnio je ministar Puente. „Za to postoje samo dvije mogućnosti, izgraditi dodatne kolosijeke ili povećati brzinu. Povećanje brzine ne znači samo kraće vrijeme putovanja, nego i stvaranje većeg broja slotova kojima mogu raspolagati željeznički operateri. Time će se s istim voznim parkom moći ponuditi više usluga“, dodao je Puente.
Sadašnja trasa već dopušta brzine do 350 km/h, no to zasad nije moguće na ostalim linijama.
Ulaganje od 60 milijardi eura
Ministar je otvorio događaj porukom da će današnji dan označiti „novu polaznu točku“ za promet u Španjolskoj, najavljujući novo ulaganje od 60 milijardi eura u sljedeće četiri godine, koje uključuje vlakove, ceste, luke i zračne luke.
Dio tog ulaganja odnosi se na uvođenje aerodinamičnih pragova, koji za 21 posto smanjuju aerodinamičko opterećenje koje vlakovi stvaraju prilikom prolaska, sprječavajući da se pri visokim brzinama podigne tucanik i udara u podvozje vlakova.
„To nam omogućuje 12 posto veću brzinu uz isto aerodinamičko opterećenje, što ujedno znači da bi brzina od 330 km/h s ovim aerodinamičnim pragom u stvarnosti bila ekvivalentna brzini od 370 km/h u trenutačnim uvjetima“, pojasnio je ministar Puente.
Nova pruga od Lleide do Barcelone i postaja u Zračnoj luci El Prat
Plan uključuje i povezivanje madridske postaje Chamartín izravno s Barcelonom bez prolaska kroz Atochu, kao i novu brzu postaju u Parli, južno od Madrida, kako bi putnici iz Andaluzije ondje mogli presjesti i nastaviti prema Barceloni bez ulaska u središte glavnog grada.
Predviđa se i izgradnja novog izravnog željezničkog pristupa na pruzi Madrid–Barcelona, s novom prugom između Lleide i Barcelone kako bi se izbjegla Tarragona. To će skratiti vrijeme putovanja i rasteretiti trenutačno opterećenje na dionici Camp de Tarragona – Barcelona Sants. Usto se razvija i novi pristup postaji La Sagrera, kao alternativa tunelu Sants–Sagrera.
Razmatra se i nova postaja za vlakove velikih brzina u Zračnoj luci El Prat u Barceloni, koja bi se povezala s mrežom prigradskih vlakova Rodalies te priključila na trasu Madrid–Barcelona–francuska granica.
Tehnologije iznad 350 km/h
Od postojećih vlakova, samo je Siemensova serija 103 Velaro, koju Renfe trenutačno koristi na relaciji Madrid–Barcelona, već sposobna održavati komercijalne brzine od 350 km/h ili više. Alstom raspolaže serijom Avelia AGV, dok Hitachi privatnom operateru Iryo isporučuje model Frecciarossa 1000, koji je teoretski sposoban postići 360 km/h, ali je trenutačno ograničen španjolskim sigurnosnim standardima.
Španjolski proizvođač Talgo zasad ne postiže te performanse jer je njegova serija 112 ograničena na 320 km/h, a serija Avril – projektirana za 330 km/h – i dalje kasni s isporukama, uz mogućnost novih penala španjolskog nacionalnog željezničkog prijevoznika Renfe.
Drugi veliki međunarodni proizvođači, poput kineskog CRRC-a te japanskih Kawasaki i Nippon Sharyo, nude modele sposobne za brzine iznad 350 km/h, ali samo Hitachi sa svojim pogonima u Italiji (Pistoia i Napulj) već ima vlakove homologirane za europsko tržište.
U svakom slučaju, ako se novi španjolski plan bude provodio prema predviđenom rasporedu, relacija Madrid–Barcelona službeno će ući u ekskluzivan europski klub linija s brzinama iznad 350 km/h, čime će se putovanje između dva grada skratiti na manje od dva sata. Time bi se Španjolska još više približila standardima najnaprednijih željezničkih sustava na svijetu.
Stjepan Felber | Ekovjesnik
