Korak smo bliže korištenju vodika kao goriva budućnosti

Velik potencijal primjene vodika kao čistog izvora energije

Uzimajući u obzir kako se 86 posto svjetske energije dobiva iz fosilnih goriva, svakako vrijedi istražiti alternativu poput vodika, pa znanstvenici diljem svijeta nastoje pronaći okolišno i ekonomski prihvatljive načine za proizvodnju vodikovog goriva, koje bi se koristilo za pokretanje aviona, vlakova i automobila.

Vodik ima velik potencijal primjene kao čisti izvor energije. Da bi se stvorila vodikova energija, potrebne su gorive ćelije koje mogu iz vodika kao goriva i kisika direktno stvarati energiju u kontroliranim uvjetima, kemijskom reakcijom plina praskavca.

 

Međutim, do danas se još uvijek nisu proizvele dovoljno učinkovite i povoljne gorive ćelije koje bi u potpunosti iskoristile vodikov potencijal.

 

Znanstvenici korištenjem kvantne tehnologije nastoje istražiti kako solarna energija može pomoći u rješavanju postojećih problema.

 

Osnova je u korištenju nanočestica kako bi se povećala učinkovitost fotoelektrokemijskih (eng. PECs – photoelectrochemical cells) ćelija u kojima se procesom elektrolize voda razlaže na vodik i kisik.

 

Prema istraživanju provedenom na Sveučilištu Lancaster u Velikoj Britaniji, specifično dizajnirane fotoelektrokemijske ćelije mogle bi vodikove gorive ćelije učiniti izvedivima, vodeći pritom računa o cijeni i odgovarajućoj brzini procesa.

 

„Do sada ovaj sustav nije bio istražen ni teoretski ni eksperimentalno. Da bi se dobiveni rezultati proširili, morat će se obaviti mnogo dodatnih istraživanja“, rekao je jedan od članova istraživačkog tima, Manus Hayne.

 

Polaganjem nanočestica poluvodiča između vode i elektroda, došlo bi do poticanja napona prilikom udara sunčeve svjetlosti. Ostvarenjem takvog sustava dobio bi se izvor goriva koji kao nusproizvod stvara samo vodu. Voda se kasnije kao otpadni proizvod može uz pomoć solarne energije razložiti na vodik i kisik, što sustav između ostalog čini i održivim.

 

Dobiveno gorivo može se pohraniti u slučaju nedostatka solarne energije.

 

Znanstvenici su razvili matematičke modele koji podupiru takvu ideju, iako priznaju da neke od proračunskih varijabli bolje služe kao osnova za buduća istraživanja, nego kao cjelovito rješenje korištenja vodika kao „goriva budućnosti“.

 

Uzimajući u obzir kako se 86 posto svjetske energije dobiva iz fosilnih goriva, svakako vrijedi istražiti alternativu poput vodika, pa znanstvenici diljem svijeta nastoje pronaći okolišno i ekonomski prihvatljive načine za proizvodnju vodikovog goriva, koje bi se koristilo za pokretanje aviona, vlakova i automobila. Tako su ranije ove godine znanstvenici sa Sveučilišta u Houstonu otkrili još jedno rješenje u obliku korištenja metafosfata i nikla kao katalizatora, čime bi se voda još povoljnije i djelotvornije razložila na vodik i kisik.

„Očigledno je da se trebamo prebaciti na obnovljive izvore energije i nisku emisiju stakleničkih plinova, a očekuje se da će pri tome obnovljivi vodik odigrati važnu ulogu“, izjavio je Hayne.

 

Navedeni rad objavljen je u znanstvenom časopisu Scientific Reports.

VEZANE VIJESTI

Na novoj platformi Zapadnog kolodvora instalirat će se najveći bečki fotonaponski sustav

Suvremeniji, udobniji i ekološki prihvatljiviji bečki Zapadni kolodvor (Westbahnhof) dobit će nove perone prekrivene svijetlim i prozračnim krovom ukupne površine od oko 25 500 m², koji će se koristiti za proizvodnju zelene električne energije. Početak izgradnje planiran je za 2028. godinu, dovršetak krova očekuje se 2030., a nakon toga će se instalirati fotonaponski sustav.

Jesu li mlažnjaci na solarni pogon energetska budućnost zrakoplovstva?

Zrakoplovi pokretani solarnom energijom postali su teoretski mogući, ali do njihove primjene pričekat ćemo još nekoliko godina. Švicarski znanstvenici sve su bliže realizaciji solarnih mlažnjaka te znaju kako iz zraka, Sunca i vode proizvesti mlazno gorivo.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER