Jesu li mlažnjaci na solarni pogon energetska budućnost zrakoplovstva?
Prva prilika za korištenje ugljično neutralnih goriva u zrakoplovstvu
Zrakoplovi pokretani solarnom energijom postali su teoretski mogući, ali do njihove primjene pričekat ćemo još nekoliko godina. Švicarski znanstvenici sve su bliže realizaciji solarnih mlažnjaka te znaju kako iz zraka, Sunca i vode proizvesti mlazno gorivo.
Korištenjem visokotemperaturnog, keramičkog solarnog reaktora dolazi do razlaganja ugljikovog dioksida i vode na ugljikov monoksid i vodik koji su poznati kao sintetski plin, a jedini ispušni plin koji pritom nastaje je kisik.
Nastali komprimirani sintetski plin isporučen je nizozemskim kemičarima u Amsterdamu koji su korištenjem standardnih industrijskih procesa pretvorili sintetski plin u kerozin, gorivo koje se koristi u turbomlaznim motorima diljem svijeta.
Procjenjuje se kako zrakoplovstvo stvara samo dva posto emisija onečišćujućih tvari koje potiču potencijalno opasno globalno zagrijavanje. Dok je za cestovna vozila postalo uobičajeno da za svoj pogon koriste električnu energiju ili vodik, u zrakoplovstvu se za ostvarivanje kontinentalnih i međukontinentalnih komercijalnih letova koriste samo konvencionalna ugljikovodična goriva dobivena rafiniranjem sirove nafte.
Provedeno istraživanje po prvi put nudi priliku za korištenje ugljično neutralnih goriva u zrakoplovstvu.
Skroman početak
Teško da će se s početnim količinama sintetskog plina promijeniti svijet komercijalnih letova, ali ovo istraživanje je još jedan dokaz optimizma i genijalnosti svjetskih istraživačkih laboratorija u potrazi za energijom iz obnovljivih, ili barem neutralnih izvora.
U prvom probnom radu dobiveno je 700 litara sintetskog plina koji je iz Züricha isporučen u Shell Global Solutions u Nizozemsku kako bi se Fischer-Tropschovom sintezom proizveo kerozin.
Dr. Philipp Furler iz ETH Zürich, Švicarskog federalnog instituta za tehnologiju, izvijestio je u znanstvenom časopisu Energy and Environmental Science kako je korištenjem solarne termokemije sa svojim timom znanstvenika uzrokovao razlaganje ugljikovog dioksida i vode pri temperaturi od 1,500°C: „Nafta je ograničeni resurs i ono što predlažemo jest da do istih kemikalija dođemo drugim putem, pomoću solarne energije.“
„Naša dugoročna vizija se temelji na izdvajanju ugljikovog dioksida iz atmosfere. Tako možemo zatvoriti ugljikov ciklus i proizvoditi CO2 neutralna goriva. Iako je ta tehnologija skupa, komercijalno je dostupna.“, dodao je dr. Furler.
Navedeno istraživanje otvara mogućnost pokretanja budućih letova pomoću Sunčeve energije, sakupljenog ugljikovog dioksida i vode.
Međutim, treba proći još neko vrijeme, dok ovaj proces ne postane konkurentan, a do tada se znanstvenici nadaju kako će uspjeti povećati njegovu učinkovitost čak trostruko.
Usprkos tomu, sve dok vlasti ne počnu nametati veće poreze na korištenje fosilnih goriva, malo je vjerojatno da će se kerozin proizveden na ovaj način natjecati s kerozinom iz rafinerija nafte.
K.P.