Nova monegaška eko-četvrt gradi se na moru
Morski biolozi i ekolozi zabrinuti: „Ovo je najgora stvar koja se mogla dogoditi na Mediteranu!“
Unatoč velikoj zabrinutosti morskih biologa i ekologa, završetak projekta proširenja morske obale i izgradnje nove luksuzne četvrti planira se do 2025. godine. Prema tvrdnjama tvrtke Bouygues Travaux Publics, radovi se izvode uz najstrože mjere zaštite mora i podmorja, a prilagodba preseljene morske flore konstantno se prati.
U Monaku su u punom jeku radovi na izgradnji podmorskog nasipa i proširenja morske obale armiranobetonskim pojasom, a na površini od šest hektara, koja će se nasipavanjem oteti moru, planira se gradnja nove gradske četvrti s pet zgrada i četrnaest vila. Ovaj kolosalni monegaški projekt i teritorijalno proširenje najgušće naseljene države na svijetu trebao bi se se dovršiti do 2025. godine.
- 19 dijelova armiranobetonskog pojasa dopremaju se morem iz Marseillea te potom balastiraju, potapaju na dubini od dvadesetak metara i sastavljaju u obliku nasipa © Bouygues Travaux Publics
Projekt je prvi put predstavljen u srpnju 2015., a zbog svoje se kompleksnosti smatra projektom bez premca koji nadilazi čak i maštu graditelja u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Do kraja 2020. godine trebao bi biti završen armiranobetonski pojas, čiji se dijelovi u Monaco dopremaju morem od kraja ožujka prošle godine i potom balastiraju, potapaju na dubini od dvadesetak metara te sastavljaju u obliku nasipa.
Nova luksuzna četvrt raspolagat će objektima javne namjene, luksuznim stanovima u pet zgrada i 14 vila, trgovinama, podzemnim parkiralištem, parkom, marinom i novim dijelom Grimaldi Foruma čija će se površina povećati za dodatnih 5.000 m². Projekt s oko milijardu eura financira tvrtka Bouygues Travaux Publics koja će po završetku radova za prodaju namijeniti 60.000 m² stambene i poslovne površine.
- Armiranobetonski pojas trebao bi se dovršiti do kraja 2020. godine © Bouygues Travaux Publics
- Na novoj površini od šest hektara gradit će se pet zgrada i četrnaest vila © Bouygues Travaux Publics
S ovom novom četvrti koju su osmislili arhitekt Renzo Piano i tvrtka Valode et Pistre, Monaco nastoji privući vrhunsku klijentelu koja je jedan kvadratni metar spremna platiti i do 100.000 eura.
„Gradnja na morskoj obali i zaštita od mora postaje sve veći problem suvremenog društva koje je sve ugroženije klimatskim promjenama. S obzirom na rast urbanog stanovništva i utjecaj klimatskih promjena pitamo se je li gradnja na moru prikladno rješenje problema. Možemo li zamisliti urbani razvoj izgradnjom umjetnih otoka i plutajućih gradova te kako ćemo tako utjecati na okoliš? Obala će se proširiti nasipavanjem mora, no ovim projektom nastojimo postići prirodni izgled obale i nove četvrti, i to stvaranjem dva ekosustava, jednog na kopnu te drugog pod morem.“ – izjavio je arhitekt Denis Valode.
Ovaj je projekt od svog početka naišao na protivljenje morskih biologa i ekologa te još uvijek izaziva veliku zabrinutost zbog ugrožavanja morskog okoliša, uništavanja podmorja i prirodnih staništa riba, algi i drugih morskih organizama. Mnogi stručnjaci tako tvrde kako je „ovaj projekt najgora stvar koja se mogla dogoditi na Mediteranu!“
U Bouygues Travaux Publics tvrde kako se radovi izvode temeljem studije utjecaja na okoliš kako bi se smanjila šteta nastala tijekom podmorskih radova, a s ciljem zaštite morske flore i faune premješten0 je 518 m2 površine morskog dna prekrivene posidonijom (Posidonia oceanica), kao i osam stijena s kolonijama litofilnih algi. Njihova prilagodba pažljivo se prati na novoj lokaciji plantaža u podmorju nasipa Fontvieille.
- Novu četvrt osmislili su arhitekt Renzo Piano i tvrtka Valode et Pistre © Bouygues Travaux Publics
Kneževina Monako je u nedostatku slobodnih površina pokrenula veliku teritorijalnu ekspanizju. Nasipavanjem mora stekla je već više od četrdeset hektara (nove gradske četvrti Fontvieille, Portier i Sporting, plaža Larvotto, proširenje luke Hercules), a izgradnja ove najnovije eko-četvrti pokrenuta je temeljem potpisivanja ugovora s tvrtkom Bouygues Travaux Publics u srpnju 2015. kojim su detaljno razrađeni svi pravni i financijski uvjeti projekta.
S.F. / Ekovjesnik