Čak šest od deset korisnika pariških biciklističkih staza su novi biciklisti
Najnoviji podaci o procvatu biciklističkog prometa u francuskoj metropoli
Pariška gradska uprava već je ranije najavila da će privremene biciklističke staze, izgrađene s ciljem rasterećenja javnog prijevoza tijekom aktualne zdravstvene krize, postati trajna biciklistička infrastruktura. Odluku podržava većina stanovnika francuskog glavnog grada, a posebno žene. Naime, ulaganja u širenje mreže biciklističkih staza posebno su potaknula velik porast broja biciklistica.
Prema najnovijim podacima prefekture regije Île-de-France, novi biciklisti čine gotovo šest od deset korisnika privremenih biciklističkih staza u Parizu. Biciklistički promet u Parizu raste iz godine u godinu, no velik porast broja biciklista posebno je potaknuo kaos u prometu i javnom prijevozu izazvan prosvjedima protiv mirovinske reforme u prosincu 2019. godine, a dodatan poticaj bio je ulaganje u biciklističku infrastrukturu i izgradnja mreže privremenih biciklističkih staza, tzv. „coronapistes“, duž važnih gradskih prometnica kao odgovor na pandemiju koronavirusa.
Privremene biciklističke staze, od kojih su mnoge uvedene na ključnim prometnicama u samom središtu francuske metropole, uključujući ulicu Rue de Rivoli, ali i državni poticaji usmjereni na smanjenje ovisnosti o automobilima i borbu protiv klimatskih promjena, postale su jedna od ključnih tema prošlogodišnjih lokalnih izbora na kojima je pariška gradonačelnica Anne Hidalgo osvojila svoj drugi mandat.
- Mreža biciklističkih staza Velikog Pariza. Sivom bojom su označene stalne, a svijetlo zelenom privremene biciklističke staze. / Izvor: Collectif vélo Île-de-France
Prema podacima ankete pariške gradske uprave i regije Île-de-France, kojom se htjelo doznati koliko su ulaganja u biciklističku infrastrukturu utjecala na porast broja biciklista, 42 posto građana Pariza, intervjuiranih na 12 različitih lokacija u gradu, koristilo je biciklističke staze prije prosinca 2019. Oko 14 % građana počelo je voziti bicikl tijekom štrajka u javnom prijevozu u prosincu 2019. i siječnju 2020. godine, prije prvih slučajeva koronavirusa u Francuskoj.
Istraživanjem se također otkrilo da su žene prije uređenja privremenih biciklističkih staza činile 36 posto ukupnog broja biciklista u Parizu, a taj udio je sada porastao na 41 posto. Udio žena među novim biciklistima još je veći, a kako su pokazala istraživanja širom svijeta, uključujući i Veliku Britaniju, percepcija opasnosti jedna je od najvećih zapreka povećanju broja biciklistica, dok je sigurnost biciklističke infrastrukture redovito pri vrhu liste njihovih želja.
- Pariške prometnice prije i poslije uvođenja privremenih biciklističkih staza / Izvor: La préfecture de la Région Île-de-France
Podaci pokazuju kako su novi biciklisti većinom zaposlenici raznih zanimanja - od učitelja, preko fotografa, do agenata osiguranja i brokera, a 86 posto njih je prije zatvaranja koristilo javni prijevoz. Također, 87 posto biciklist(ic)a zadovoljno je dosadašnjim ulaganjima u biciklističku infrastrukturu, pri čemu su im najvažniji brzina i protočnost biciklističkog prometa, kao i veći osjećaj sigurnosti u prometu.
Prema istraživanju koje je naručio Réseau Action Climat, provedenom u kolovozu prošle godine, 62 posto stanovnika Velikog Pariza - šireg gradskog područja s više od 7 milijuna stanovnika, zalaže se da privremene biciklističke staze postanu trajne. Podrška je posebno velika među stanovništvom koje živi u dijelovima Pariza izvan obilaznice Périphérique i iznosi čak 64 posto.
Novu biciklističku infrastrukturu posebno podržavaju ispitanici u dobi od 18 do 35 godina, od kojih njih čak 68 posto širom Velikog Pariza želi da privremene biciklističke staze postanu trajne.
S.F. / Ekovjesnik