59 % Parižana za uvođenje ograničenja brzine od 30 km na sat
Još jedno predizborno obećanje pariške gradonačelnice koje bi se trebalo ostvariti ove godine
Planirano ograničenje brzine prvenstveno se želi uvesti zbog sigurnosti svih korisnika pariškog javnog prostora, prvenstveno pješaka i biciklista, te predstavlja dio programa smanjenja cestovnog prometa i poticanja aktivnih načina kretanja poput hodanja ili vožnje biciklom.
Prošle jeseni, od 27. listopada do 27. studenog 2020., Grad Pariz proveo je javno savjetovanje o uvođenju generalnog ograničenja brzine na 30 km/h. Tijekom mjesec dana trajanja javnog savjetovanja na ovu temu, svoje je mišljenje izrazilo 5.736 građana/ki, a većinu su činili stanovnici i stanovnice francuske metropole ili njih 63 %.
Na području Pariza već postoje brojne pješačke zone i zone s ograničenom brzinom kretanja od 30 km/h, a iako je navedeno ograničenje brzine već uvedeno na gotovo 60 posto prometnica francuske metropole, građani su ipak iskazali veliku potporu provedbi ove mjere na području čitavog grada.
31 % ih se tako zalaže za uvođenje generalnog ograničenja brzine na 30 km/h, dok je 19 % njih za prilagodbu brzine prema vrsti i važnosti prometnica. Naime, određen dio građana podržava provedbu ove mjere pod uvjetom da se na određenim prometnicama zadrži brzina od 50 km/h, o čijem će odabiru odlučiti Grad Pariz u pregovorima s Prefekturom pariške policije.
No, ako se analiziraju želje stanovnika i stanovnica francuske metropole, dakle onih koji žive u granicama pariškog bulevara Périphérique, 59 % građana podržava uvođenje navedenog ograničenja. Pritom 39 % njih bezuvjetno podržava ograničenje brzine na području cijelog grada, dok to isto podržava dodatnih 20 % građana uz uvjet zadržavanja brzine od 50 km/h na određenim prometnicama. Također, 39 % građana protivi se provedbi ove mjere.
Mišljenje stanovnika regije Île-de-France ipak se značajno razlikuje: 36 % podržava ograničenje brzine – od toga bezuvjetno 16 % njih, a 20 % uz uvjet dopuštene brzine od 50 km/h na pojedinim prometnicama. Čak 61 % građana šire pariške regije protiv je uvođenja ove mjere, što se donekle može opravdati dužinom i trajanjem putovanja prema Parizu i njegovom središtu.
Koje su prednosti ograničenja brzine?
Većina sudionika javnog savjetovanja opredijelila se za ovu mjeru zbog povećanja sigurnosti na cestama (49 %), dok je svaki četvrti ispitanik svoje slaganje s ovom mjerom opravdao smanjenjem buke na prometnicama.
Prvenstveno, ograničenjem brzine postiže se veća sigurnost na prometnicama, ističu u pariškoj gradskoj upravi. To posebno vrijedi za najugroženije sudionike prometa, poput djece, starijih osoba ili osoba s invaliditetom, jer je općenito poznato da je brzina najčešći uzrok prometnih nesreća. Smanjenje dopuštene brzine na cestama omogućuje u prosjeku smanjenje broja nesreća za oko 25 %, što posebno vrijedi u slučaju ozbiljnih povreda i smrtnog ishoda prometnih nesreća. Naime, ograničenjem brzine na 30 km/h takvi se slučajevi smanjuju za više od 40 %.
Nadalje, smanjenje brzine općenito omogućuje uravnoteženi razvoj i bolju integraciju različitih oblika urbane mobilnosti. Smanjenjem brzine sudionika u prometu za 20 km/h također se utječe na dvostruko smanjenje buke u blizini kolnika. Općenito je poznato kako onečišćenje bukom može utjecati na zdravlje i kvalitetu života, s fizičkim pa čak i psihološkim posljedicama koje se izražavaju kao stres, nesanica, depresija i sl.
Uz brzinu od 30 km/h šansu preživljavanja u slučaju udara automobila ima 9 od 10 pješaka
Inače, kako smo već ranije izvijestili, David Belliard (EELV), zamjenik gradonačelnice Anne Hidalgo, najavio je kako će s pariških ulica do 2026. godine nestati polovica parkirnih mjesta, koja će oslobođena od automobila dobiti „zelenu“ namjenu, a ograničenje brzine od 30 km/h znatno će doprinijeti sigurnosti na gradskim prometnicama.
„Usporavanje kretanja automobila smanjit će broj nesreća i smrtnih slučajeva na gradskim prometnicama“, istaknuo je Belliard. „Uz brzinu od 50 km/h svega 1,5 osoba od 10 ima šansu za preživljavanje u slučaju udara automobila, dok uz brzinu od 30 km/h tu šansu ima već 9 od 10 pješaka.“
Nekoliko velikih gradova u Francuskoj već je uvelo ograničenje brzine od 30 km/h što je dovelo do smanjenja broja nesreća, ali i značajnog smanjenja onečišćenja bukom, dok su golema ulaganja u biciklističku infrastrukturu posebno potaknula velik porast broja biciklistica. Smanjenje brzine na većini prometnica svakako će utjecati na veću sigurnost i biciklist(ic)a i pješak(inj)a.
S.F. / Ekovjesnik
- Naslovna fotografija: © Emilie Chaix / Ville de Paris