Četvrta generacija francuskog TGV-a je „vlak budućnosti“
Dana 22. rujna 1981. prvi TGV povezao je Pariz s Lyonom za svega dva sata i 40 minuta
Francuski vlak velike brzine TGV počeo je prometovati prije točno 40 godina. Velika obljetnica bila je savršena prigoda za predstavljanje nove generacije ovih vlakova pa je u nazočnosti predsjednika Francuske Republike, Emmanuela Macrona, na pariškom željezničkom kolodvoru Gare de Lyon 17. rujna predstavljen novi dizajn „vlaka budućnosti“ - TGV M.
Od uvođenja ovih vlakova velike brzine (fra. train à grande vitesse) 1981. godine, u Francuskoj je izgrađena mreža novih brzih linija koje su dosegle dužinu od 2.800 km, što ih čini četvrtim najvećim u svijetu, nakon onih u Kini, Japanu i Španjolskoj. Francuske željeznice (SNCF) novi TGV M namjeravaju pustiti u promet već 2024. godine, a novi vlak naručen od Alstoma ipak neće postizati veću brzinu od trenutnih 320 km/h. No, imat će veći kapacitet, bit će znatno udobniji i, što je najvažnije, ekološki prihvatljiviji i ekonomičniji, a bolja aerodinamika trebala bi omogućiti uštede energije od 20 %.
- Francuski vlak velike brzine TGV počeo je prometovati prije točno 40 godina / © SNCF
SNCF je naručio stotinu novih vlakova u ukupnoj vrijednosti od 2,7 milijardi eura, čija je cijena 20 % niža od vlakova prethodne generacije, dok bi troškovi njihovog održavanja trebali biti niži čak za trećinu, ponajviše zbog brojnih senzora trošenja. Očekuje se da će Alstom vlakove isporučivati od 2024. do 2031. godine, a prvi vlakovi trebali bi povezivati Pariz s jugoistokom Francuske neposredno prije početka Olimpijskih igara u Parizu 2024. godine.
- © Eric Pothier / SNCF – Alstom
Izgledom podsjeća na japanski Shinkansen
Francuski mediji ističu kako novi vlak podsjeća na čuveni japanski vlak velikih brzina Shinkansen, a slovom „M“ u njegovom nazivu označava se „modernost i modularnost“. Uostalom, prvi put u povijesti TGV-a novi je model dizajniran putem zajedničke digitalne platforme stručnjaka Alstoma i SNCF-a. Njegova izvedba usklađena je s potrebama prilagodbe klimatskim promjenama. U priopćenju Alstoma navodi se kako će uz istu najveću brzinu od 320 km/h ovaj TGV postizati uštede energije od 20 %, ponajviše zbog svog novog aerodinamičnog nosa i povrata energije pri kočenju. Osim toga, ističe se kako je njegov ugljični otisak smanjen za 32 %, a čak 97 % korištenih materijala može se reciklirati.
Za SNCF, ovaj TGV budućnosti također nudi dvije velike prednosti: kapacitet mu je sa sadašnjih 600 putnika povećan za više od 20 %, odnosno na 740, a prema potrebi nudi i bolju mogućnost prilagođavanja broja vagona (7, 8 ili 9). Svi putnici moći će koristiti uslugu brzog interneta te dobivati informacije o putovanju u stvarnom vremenu u svim dijelovima vlaka. Također, vlak će u potpunosti biti prilagođen osobama smanjene pokretljivosti, budući da je već prva generacija TGV-a bila dizajnirana u bliskoj suradnji s udrugama osoba s invaliditetom.
- © Eric Pothier / SNCF – Alstom
Laka i brza prilagodba
U SNCF-u ističu kako nisu htjeli TGV koji bi postizao veće brzine jer bi se time riskiralo brže oštećenje pruga pa im je stoga bilo izuzetno važno da novi model vlaka bude prilagođen postojećoj željezničkoj mreži. Osim toga, s većim kapacitetom postići će se niži fiksni troškovi prometovanja, budući da nekoliko linija TGV-a trenutno nisu isplative. Vlakovi će se, također, lako moći prilagoditi potrebama putnika, posebice budućem porastu ili padu broja poslovnih putnika pa bi se prva klasa trebala brzo pretvoriti u drugu ili obrnuto.
Naravno, ono što je Francuzima također vrlo važno i na što su jako ponosni – novi model vlaka je 100-postotni francuski proizvod.
S.F. / Ekovjesnik