U Francuskoj konačno noću zabranjeni svjetleći natpisi i reklame
Razborita mjera u okviru plana za ublažavanje energetske krize, posebice kada se zna da je godišnja potrošnja reklamnog zaslona veličine dva četvorna metra jednaka prosječnoj godišnjoj potrošnji kućanstva za rasvjetu i kućanske uređaje!
Odluka o zabrani svjetlećih natpisa i reklama od jedan do šest sati ujutro službeno je stupila na snagu u četvrtak 6. listopada 2022. kao još jedan korak u borbi protiv energetske i klimatske krize.
Dekretom br. 2022-1294 od 5. listopada 2022. izmijenjene su određene odredbe francuskog Zakona o zaštiti okoliša koje se odnose na pravila za gašenje svjetlećih natpisa i reklama u noćnim satima. Tako su od 6. listopada svjetleći natpisi i reklame zabranjeni između jedan i šest sati ujutro, i to na području cijele Francuske, s izuzetkom zračnih luka, autobusnih i željezničkih kolodvora te stanica podzemne željeznice.
- Grad svjetlosti / Razvan Mirel - Unsplash
Ova odluka, koju je u srpnju najavila ministrica za energetsku tranziciju Agnès Pannier-Runacher, omogućuje usklađivanje postojećih pravila za gašenje svjetlećih reklama, koja su se do sada razlikovala prema veličini aglomeracije. Naime, u Francuskoj je zabrana svjetlećih reklama u noćnim satima na snazi još od 2012. godine, i to u gradovima s manje od 800.000 stanovnika, a sada se odnosi na cijelu zemlju, uključujući i glavni grad. No, zabrana se slabo primjenjivala, a svega šest posto općina i gradova usvojilo je lokalni propis o oglašavanju. (RLP), navodi Le Monde. Od 6. listopada 2022., uz navedene izuzetke, kršenje novouvedene zabrane kažnjava se iznosom i do 1.500 eura po reklami!
U Nacionalnoj udruzi za zaštitu noćnog neba i okoliša (ANPCEN) pozdravljaju uvođenje zabrane svjetlećih natpisa i reklama na području cijele Francuske, ali ističu kako se „uz ograničeni opseg“ zabrana provodi „bez bilo kakve procjene učinka“. Također, smatraju kako se zabrana korištenja svjetlećih natpisa i reklama treba primjenjivati od 22 sata.
>>> Pročitajte još >>> Grad Pariz ove zime planira smanjiti potrošnju energije za najmanje 10 posto
- Još smo tijekom prvog zatvaranja pisali o (ne)očekivanim posljedicama uvođenja karantene u „Gradu svjetlosti“. Naime, u Parizu je osim čišćeg zraka i smanjenja onečišćenja bukom, uočen i očiti pad svjetlosnog onečišćenja zbog toga što su brojne zatvorene trgovine prigušile ili ugasile svjetla svojih izloga, kao i reklame na pročeljima zgrada. Poznato je kako ova svjetla ometaju spavanje te ispravno funkcioniranje ciklusa sna kod velikog dijela gradskog stanovništva. / Foto: Saad Sharif / Unsplash
Prema Agenciji za upravljanje okolišem i energijom (ADEME), digitalni LCD reklamni zaslon veličine dva četvorna metra troši 2049 kWh godišnje, što je ekvivalent prosječnoj godišnjoj potrošnji kućanstva za rasvjetu i kućanske uređaje (bez grijanja).
>>> Pročitajte još >>> Berlin: U mraku brojne javne zgrade i znamenitosti
Podsjetimo, njemačka saveza vlada je s ciljem postizanja uštede energije 24. kolovoza 2022. odobrila dvije uredbe prema kojima je od 1. rujna, između ostalog, zabranjeno korištenje svjetlećih natpisa i reklama od 22 do 6 sati. Nova pravila zasad će se primjenjivati tijekom šest mjeseci, odnosno do kraja veljače 2023., a osim ograničenja korištenja svjetlećeg oglašavanja, mjere uključuju ograničenje grijanja radnih prostora na najviše 19 stupnjeva uz prestanak zagrijavanja stubišta i hodnika, kontrolu zatvaranja automatiziranih vrata trgovina, kao i gašenje dekorativne rasvjete na javnim zgradama i znamenitostima.
S.F. / Ekovjesnik