ZEZ: Zajednicama obnovljive energije potrebno je omogućiti jednaku šansu da ostvare poticaje

Prijedlog Uredbe o poticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovitih kogeneracija

Zelena energetska zajednica (ZEZ) upozorava da Prijedlog zajednicama obnovljive energije ne omogućava jednaku šansu za ostvarivanje potpora, kao i konvencionalnim sudionicima na tržištu, čime ne slijedi europske direktive i hrvatski zakon o obnovljivim izvorima energije koji nalažu stvaranje poticajnih uvjeta za razvoj zajednica obnovljive energije.

Zelena energetska zadruga (ZEZ) je kroz postupak javnog savjetovanja dostavila komentare na Prijedlog Uredbe o poticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovitih kogeneracija, s fokusom na poboljšanje uvjeta za zajednice obnovljive energije.

ZEZ upozorava da Prijedlog zajednicama obnovljive energije ne omogućava jednaku šansu za ostvarivanje potpora, kao i konvencionalnim sudionicima na tržištu, čime Prijedlog ne slijedi europske direktive i hrvatski zakon o obnovljivim izvorima energije koji nalažu stvaranje poticajnih uvjeta za razvoj zajednica obnovljive energije.

Samom Uredbom definiraju se uvjeti ostvarivanja prava na poticaje tržišnom premijom i poticaje zajamčenom otkupnom cijenom. Uredba nudi priliku da se zajednicama obnovljive energije, koje su specifične po fokusu na stvaranje društvene vrijednosti za lokalne zajednice te imaju veće početne i operativne troškove od uobičajenih sudionika na tržištu, omogući da konkuriraju za potpore po jednakim uvjetima. Ovo znači da je pri izradi kriterija za ostvarivanje programa potpora potrebno uzeti u obzir posebnosti zajednica obnovljive energije.

Zelena energetska zadruga navodi kako se u predloženom obliku Uredbom ta prilika ne koristi, čime se stvara barijera razvoju zajednica obnovljive energije u Hrvatskoj, unatoč preporukama Direktive (EU) 2018/2001 o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora, ali i hrvatskom Zakonu o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji. Članak 52., stavak 4. Zakona propisuje uspostavljanje poticajnog okvira za promicanje i olakšavanje razvoja zajednica obnovljive energije, a time i uklanjanje neopravdanih regulatornih i administrativnih prepreka za zajednice obnovljive energije, dok stavak 6. propisuje uzimanje u obzir posebnosti zajednica obnovljive energije pri izradi programa potpore, kako bi im se omogućilo da se pod jednakim uvjetima natječu za potpore s drugim sudionicima na tržištu.

Zajednice obnovljive energije su model organiziranja građana, a temelje se na otvorenom i dobrovoljnom sudjelovanju. Neovisne su i pod stvarnim nadzorom članova smještenih u blizini projekata energije iz obnovljivih izvora te im je primarna svrha pružiti okolišnu, gospodarsku ili društvenu korist za svoje članove ili za lokalna područja na kojima djeluju, a ne financijsku dobit.

Zbog ovih posebnosti, troškovi razvoja projekata u vlasništvu zajednica obnovljive energije su nešto veći, ali zato donose brojne druge prednosti. One imaju potencijal ojačati društvenu koheziju, lokalnim zajednicama donijeti značajno veću vrijednost u odnosu na uobičajenu poslovnu praksu te istovremeno povećavaju upotrebu obnovljivih izvora energije, čime lokalne zajednice na uključiv i pravedan način čine energetski neovisnijima i otpornijima na krize.

„Kako bismo prednosti zajednica obnovljive energije iskoristili i u lokalnim zajednicama diljem Hrvatske, ZEZ poziva da se Uredbom o poticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovitih kogeneracija zajamče uvjeti koji će im dati jednaku šansu za ostvarivanje potpora“, navode u Zelenoj energetskoj zadruzi i predlažu sljedeće:

Posebne kvote za projekte u vlasništvu zajednica obnovljive energije

  • Mehanizmi potpora trebaju uzeti u obzir posebnosti zajednica obnovljive energije kako bi im se omogućilo da se pod jednakim uvjetima natječu za potporu s drugim sudionicima na tržištu.

Smanjenje barijera za sudjelovanje za dodjelu potpora

  • Potrebno je smanjiti ili ukloniti obavezu davanja bankovnih garancija i jamstava jer zajednice obnovljive energije u pravilu ne uspijevaju zadovoljiti visoke zahtjeve koji se postavljaju konvencionalnim tržišnim sudionicima.

Uvažavanje posebnosti zajednica obnovljive energije pri izračunu referentnih proizvodnih cijena

  • Investicijski i operativni troškovi projekata zajednica obnovljive energije su veći od uobičajenog načina razvoja projekata, što je potrebno uzeti u razmatranje pri određivanju referentnih proizvodnih cijena za dodjelu potpora.

 

VEZANE VIJESTI

Bečka tržnica Karmelitermarkt je prva energetski samodostatna tržnica u Europi!

Zahvaljujući suradnji Magistratskog odjela za tržnice Grada Beča (MA 59) i energetskog poduzeća Wien Energie, stara tržnica Karmelitermarkt postala je prva energetski samodostatna tržnica na europskom kontinentu. Na krovu tržnice instaliran je fotonaponski sustav vršne snage 20 kWp, a korištenje sustava skladištenja energije omogućuje autonoman rad tržnice i u slučaju nestanka električne struje.

Smjernice za poticanje izgradnje integriranih sunčanih elektrana kod građana i poduzetnika

Smjernice je izradilo Vijeće predsjednika Republike Hrvatske za energetsku tranziciju i vanjskih stručnjaka, u namjeri većeg poticanja integriranih sunčanih elektrana kod građana i poduzetnika po ključnim kategorijama proizvođača i potrošača. Načela kojima se Vijeće pri izradi ovih smjernica vodilo su pravednost i transparentnost raspodjele troškova i koristi korištenja sunčane energije kao domaćeg obnovljivog izvora energije i nacionalnog dobra na korist svih građana RH.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER