Green Sail: Očuvanje prirodnih resursa ključno za budućnost nautičkog turizma, upozoravaju stručnjaci
Neprofitna organizacija Green Sail, posvećena promicanju održivih praksi u nautičkom turizmu, krajem listopada u Šibeniku je organizirala panel pod nazivom „Može li Hrvatska postati vodeća destinacija u svijetu za održivi nautički turizam?“
Uz okupljene ključne predstavnike industrije, znanstvenike, službenike ministarstva i mnoge druge, večer je bila posvećena dijalogu o individualnoj i grupnoj ekološkoj odgovornosti i raspravi o praktičnim izazovima provođenja ekoloških i nautičkih politika.
Panel je održan uz podršku Turističke zajednice grada Šibenika, Master Yachtinga i dugogodišnjih partnera organizacije Green Sail. Šibenik je odabran za panel diskusiju kao važno mjesto na karti kada je u pitanju nautički turizam u Hrvatskoj, a gdje se također nalaze vodeće charter kompanije poput NCP & mare. S obzirom na blizinu Kornatskih otoka i Nacionalnog parka Krka, Šibenik se pokazao kao idealno mjesto za susret sudionika nautičke industrije. To je postalo očito olujne subotnje večeri u Kući umjetnosti Arsen, gdje su se unatoč vremenskim uvjetima, stručnjaci iz nautičke industrije okupili kako bi istražili mogućnosti održive budućnosti u hrvatskom nautičkom turizmu.
Na panel diskusiji je sudjelovalo osam uglednih panelista: Paško Klisović - predsjednik Hrvatske udruge nautičkog turizma pri HGK, Frano Barbir - predsjednik Hrvatske udruge za vodik, Saša Popovac - voditelj Odjela za istraživanje tržišta i analitiku - HTZ, Neven Cukrov - znanstveni savjetnik na Odjelu za istraživanje mora i okoliša Ruđer Bošković, Areti Priovolou - predstavnica za zdravlje, sigurnost i okoliš u D-marin marinama, Slaven Bogut - direktor ACI marine Skradin, dr. sc. Renata Franc - viši znanstveni savjetnik na Institutu za društvene znanosti Ivo Pilar i Zlatko Košta - predstavnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Teme na dnevnom redu obuhvaćale su gospodarenje otpadom, disbalans kapaciteta i održivog upravljanja, nedostatak kontrole ispuštanja crnih otpadnih voda s plovila, štetne proizvode za čišćenje plovila i budućnost tehnologije vodika. Sudionici su se dublje pozabavili gorućim pitanjima, postavljajući bitna pitanja o tome kako će zaista izgledati put Hrvatske prema održivoj budućnosti. Široki spektar znanja i iskustava prisutnih panelista pridonio je iznošenju različitih mišljenja – od naglaska na odgovornost vlade za promjene do držanja marina, charter kompanija, gostiju i lokalnog stanovništva odgovornim za svoje izbore.
Središnja tema diskusije je bila tema o upravljanju otpadom, uključujući sustav crnih otpadnih voda te stupanj razvoja gradskih kanalizacija širom naše obale. Klisović je kao rješenje istaknuo ugradnju uređaja za ispumpavanje otpadnih voda u sklopu benzinskih stanica ako ne unutar samih marina. Cukrov smatra kako bi vlada trebala zabraniti korištenje određenih proizvoda za čišćenje unutar marina i luka. Tehnologija vodika također je bila aktualna tema. Barbir je priznao da iako je vodik obećavajući izvor energije, njegova niža učinkovitost kao metoda za pohranu u usporedbi s baterijom znači da neće biti 'univerzalno rješenje'.
„Što je manji motor, to je manji domet, to je teže motoru konkurirati baterijama“, rekao je Frano Barbir.
Razgovor na panelu naglasio je ovisnost Hrvatske o resursu s nesigurnom budućnošću: njezinom prirodnom okolišu. Nedostatak sveobuhvatnih dugoročnih istraživanja koji bi bili podloga izračunu optimalnih ekoloških kapacitata na Jadranu i drugim ključnim faktorima otežava kvantificiranje ili shvaćanje posljedica nedavne ekspanzije turizma. Kako je istaknuo panelist Popovac, ekonomska budućnost Hrvatske neraskidivo je povezana s njezinom ekološkom budućnošću. S obzirom na to da turizam doprinosi gotovo 20 % bruto domaćeg proizvoda Hrvatske, a nautički sektor neprestano raste, tisuće egzistencija ovisit će o budućem zdravlju Jadranskog mora.
Upitana o stavovima prema održivosti, dr. Franc tvrdila je da „možemo biti informirani i educirani, ali još uvijek ne djelovati u skladu s našim znanjem.“ To je kasnije potvrdila u svom zaključnom odgovoru na pitanje Može li Hrvatska predvoditi svijet u održivosti nautičkog turizma? „Skeptična sam, puno toga se treba učiniti, a svjedoci smo da se mnogi problemi u Hrvatskoj ne rješavaju ili se sporo rješavaju“, kazala je dr. sc. Renata Franc.
Zaključne izjave panelista poslužile su da istaknu složenost izazova i dug put prema održivosti. S egzistencijama cijelih obitelji, prihodima i prirodnom ljepotom okoline na kocki, ulozi ove teme su visoki.
- Goran Čolak uručio je „Certifikate o postignuću“ partnerima organizacije Green Sail s više od 90 % svojih zaposlenika koji su završili online edukacijske tečajeve
Nakon panel diskusije, događaj je završio s dodjelom priznanja charterima. Priznanje je dodijelio Goran Čolak, prvak u ronjenju na dah i ambasador organizacije Green Sail koji je postavio novi svjetski rekord na CMAS Svjetskom prvenstvu u ronjenju na dah i ove godine u Kuvajtu. Također postavio je svjetski rekord u kategoriji BIFINS s nevjerojatnim zaronom od 292,15 metara. Čolak je uručio „Certifikate o postignuću“ partnerima organizacije Green Sail s više od 90 % svojih zaposlenika koji su završili online edukacijske tečajeve. Certifikate su dobili Orvas Yachting, Sunlife Charter i More Yacht Club. Njihova proaktivnost označava korak prema održivijoj budućnosti u nautičkoj turističkoj industriji Hrvatske.
Više detalja o ključnim saznanjima s panela Green Sail 2023. pogledajte ovdje.