Na rimskom trgu Piazza Venezia otkrivena jedna od najvećih instalacija suvremene umjetnosti
Gradilište stanice Venezia na liniji C rimske podzemne željeznice pretvoreno u muzej na otvorenom
Kulturni projekt „Murales – Suvremena umjetnost u metrou“ na lokaciji buduće stanice Venezia na liniji C rimske podzemne željeznice uz pokroviteljstvo Grada Rima promovira konzorcij predvođen tvrtkama Webuild i Vianini Lavori. Čelnici vodećih kulturnih institucija u Rimu izabrali su šest međunarodnih umjetnika, koji će svaka četiri mjeseca do 2026. godine izlagati svoje radove na silosima gradilišta, pretvarajući trg Piazza Venezia u simbol urbane inovacije.
Piazza Venezia, jedan od najpoznatijih i najljepših trgova Vječnog Grada, mijenja svoj izgled predstavljajući jednu od najvećih rimskih umjetničkih instalacija na otvorenom. Djelo visine 10 metara, dužine 64 metra i površine 640 četvornih metara u cijelosti je postavljeno na silosima gradilišta buduće stanice Venezia na liniji C rimske podzemne željeznice. Riječ je o kulturnom projektu „Murales – Suvremena umjetnost u metrou“, koji uz pokroviteljstvo Grada Rima promovira konzorcij predvođen tvrtkama Webuild i Vianini Lavori, uključenih u izgradnju stanice metroa Venezia.
Na ovom trgu u središtu Rima, sa spomenicima kao što su Vittoriano – Nacionalni spomenik Viktoru Emanuelu II. ili Oltar domovine (Altare della Patria), Palazzo Venezia, Palazzo delle Generali, Palazzo Bonaparte te u neposrednoj blizini Kapitolskih muzeja i Trajanove tržnice (Mercati di Traiano), u ponedjeljak 16. prosinca predstavljena je prva od šest monumentalnih instalacija koje su za gradilište osmislili i izradili međunarodno priznati umjetnici. Umjetnike je odabrao odbor sastavljen od predstavnika nekih od glavnih kulturnih institucija u Rimu kao što su Nacionalna galerija moderne i suvremene umjetnosti, Galerija Borghese, Nacionalni muzej umjetnosti 21. stoljeća MAXXI i Palazzo delle Esposizioni.
Prvi rad pod nazivom „Costellazioni di Roma” („Sazviježđa Rima“), koji potpisuje talijanski umjetnik Pietro Ruffo, označava početak umjetničkog putovanja koje će do 2026. gradilište transformirati u izložbeni prostor suvremene umjetnosti, pravu umjetničku galeriju na otvorenom.
- Piazza Venezia © Webuild Group
Na konferenciji za medije povodom pokretanja projekta nazočili su gradonačelnik Rima Roberto Gualtieri, Renata Cristina Mazzantini, ravnateljica Nacionalne galerije moderne i suvremene umjetnosti te umjetnik Pietro Ruffo, zajedno s Pietrom Salinijem, izvršnim direktorom tvrtke Webuild i Vincenzom Onoratom, izvršnim direktorom tvrtke Vianini Lavori.
„Stanica Venezia predstavlja jedinstveni inženjerski izazov u kojem smo htjeli stvoriti ovu kombinaciju umjetnosti, inženjerske tehnike i najnaprednije tehnologije. Umjetnost i ljepota univerzalni su jezik za promicanje održivih infrastruktura koje stvaraju zajedničku vrijednost“, istaknuo je izvršni direktor tvrtke Webuild Pietro Salini. „Ponosni smo što svjedočimo transformaciji ovog trga u inovativnu kulturnu platformu, gdje suvremena umjetnost postaje univerzalni jezik za promicanje odgovornog pristupa rastu gradova, potičući promišljanje o temama održive mobilnosti. Naša Grupa posvećena je zaštiti kulturnog nasljeđa zajednica u kojima posluje te teži uspostavljanju ravnoteže između tehnike i ljepote u svim velikim infrastrukturnim projektima koje realizira diljem svijeta.“
Elisabetta Benassi, Liliana Moro, Pietro Ruffo, Marinella Senatore, TOILETPAPER i Nico Vascellari šest je umjetnika koji će transformirati gradilište Piazza Venezia, a koji su odabrani zbog svoje sposobnosti interpretacije suvremenosti i stvaranja radova koja pričaju priču o duhu vremena i tradiciji grada.
Prvo djelo, „Costellazioni di Roma”, spaja zemlju i nebo u jednu sliku koja obavija deset silosa. Kroz slike antropomorfnih figura i fantastičnih životinja koji podsjećaju na mitove o osnivanju Rima, djelo slavi sposobnost grada da isprepleće znanost, umjetnost i budućnost.
- Piazza Venezia © Webuild Group
Linija C rimske podzemne željeznice, duljine 26 kilometara s 29 stanica, pridonijet će zelenijoj budućnosti talijanskog glavnog grada, a povezivat će jugoistok sa sjeverozapadom grada i prolaziti ispod njegovog povijesnog središta. Dionica koja je trenutačno u prometu proteže se od terminala Monte Compatri na jugoistoku Rima do stanice San Giovanni u blizini bazilike sv. Ivana Lateranskog, duga je 19 kilometara i ima 22 stanice. U povijesnom središtu grada uskoro će se dovršiti dvije nove stanice – Porta Metronia i Colosseo/Fori Imperiali, dok su preostale stanice u fazi planiranja. Smještena u središtu istoimenog trga, stanica Venezia bit će prava „arheološka stanica“ te će njezina cijela prva razina biti posvećena novom muzejskom prostoru s izloženim arheološkim nalazima koji su pronađeni tijekom iskapanja.
Grupa Webuild nedavno je završila radove na izgradnji nove dionice linije M4 u Milanu, 15 kilometara duge linije metroa koja za samo nekoliko minuta povezuje središte grada sa zračnom lukom Linate. Također, krajem studenog otvorena je i potpuno automatizirana podzemna željeznica u Solunu, a dovršena je i mreža metroa u Rijadu, gdje je Grupa izgradila liniju Orange (Linija 3) – najdužu liniju podzemne željeznice glavnog grada Saudijske Arabije. Uz najnovije projekte svakako treba istaknuti neke od najljepših „podzemnih galerija“ metroa u Napulju, poput stanica Toledo i Università, koje su osvojile nekoliko nagrada, te novu stanicu San Pasquale, otvorenu u srpnju 2024. Osim u Rimu, Grupa Webuild također izvodi tehnički zahtjevne projekte u sklopu velikog projekta Grand Paris Express u Parizu te u australskom Melbourneu.
Stjepan Felber | Ekovjesnik