Nova naknada za benzinska i dizel vozila u Londonu

Potencijal biogoriva

U Londonu je na snagu stupila nova odredba prema kojoj će vlasnici vozila koja najviše zagađuju okoliš plaćati dnevnu naknadu za vožnju po gradskom središtu u visini od 21,50 funti.

Još 2003. godine radi smanjenja prometnih gužvi uvedena je dnevna naknada za pristup gradskom središtu Londona u visini od 11,50 funti, a prema novoizglasanoj odredbi koju su s ciljem poboljšanja kvalitete zraka donijele gradske vlasti na čelu s gradonačelnikom Sadiq Khanom, vozačima starijih i štetnijih benzinskih i dizelskih vozila naplaćivat će se dodatni iznos od 10 funti.

Toksično onečišćenje gradskog središta redovito prelazi zakonski dopuštenu granicu i povezano je s cijelim nizom zdravstvenih problema stanovništva.

„Kao gradonačelnik odlučan sam poduzeti hitne mjere za zaštitu i poboljšanje kvalitete zraka u Londonu. Naš grad se suočava sa zdravstvenom krizom i tisućama prijevremenih smrtnih slučajeva uzrokovanih onečišćenjem zraka“, rekao je Sadiq Khan.

Uvođenjem ove prometne naknade London trenutno ima najstrože standarde kvalitete zraka na svijetu, a njome se vozače planira potaknuti na korištenje vozila s nultom emisijom i napuštanje štetnih vozila koja najviše onečišćuju zrak.

Naknada se primjenjuje na vozila koja ne ispunjavaju Euro 4 standard, uglavnom proizvedena prije 2006. godine, ali se provjera obveze plaćanja preporučuje i vlasnicima vozila registriranih prije 2008. godine. Područje naplate omeđeno je Hyde Parkom, stanicama King's Cross i Elephant and Castle te tvrđavom Tower of London.

Kritičari tvrde kako će učinak nove naknade na poboljšanje kvalitete zraka u Londonu biti minimalan, jer broj vozila koja joj podliježu nije tako velik te ističu kako bi se veći efekt postigao poticanjem prodaje najsuvremenijih vozila s nultom emisijom.

„To je ipak samo jedan mali korak prema podizanju kvalitete zraka. Hitno nam je potreban program financijskih poticaja za kupnju električnih vozila i odvažnija politika za ograničenje prometa“, izjavila je za BBC Jenny Bates, zagovornica borbe protiv zagađenja zraka iz udruge Prijatelji Zemlje.

Veliki potencijal biogoriva

Novo zakonodavstvo ima za cilj smanjenje onečišćenja zraka uzrokovano emisijom štetnih plinova koji nastaju prilikom izgaranja fosilnih goriva i to poticanjem prodaje „najčiščih“ benzinaca i dizelaša.

Biodizel pritom može ponuditi značajno smanjenje emisija u odnosu na konvencionalna benzinska i dizel goriva. Američka Nacionalna komisija za biodizel (NBB) naglašava kako uporaba biodizela u konvencionalnom dizel motoru rezultira značajnim smanjenjem emisija ugljikovodika, ugljičnog monoksida i ostalih čestica u usporedbi s emisijama iz dizelskog goriva. Osim toga, emisija ispušnih plinova sumpornih oksida i sulfata (glavnih komponenti kisele kiše) iz biodizela bitno je smanjena u usporedbi s dizelskim gorivom.

Međutim, u NBB-u također primjećuju kako je učinak biodizela na emisiju dušikovog oksida u usporedbi s konvencionalnim dizelskim gorivom manje izražen. Emisije dušikovih oksida su ili neznatno smanjene ili neznatno povećane, ovisno o radnom ciklusu motora i korištenim metodama ispitivanja.

Američki centar za podatke o energiji alternativnih goriva temeljem provedene studije laboratorija Argonne tvrdi kako su emisije stakleničkih plinova prilikom korištenja 100-postotnog biodizela 74 posto niže od one iz fosilnog dizela i zagovara njegovo korištenje. Dapače, kada se koristi kao gorivo za vozila, biodizel nudi brojne pogodnosti za razliku od konvencionalnih benzinskih i dizel goriva.

VEZANE VIJESTI

Duboko udahnite (ili bolje ne)

Iako nijedan europski grad nije među 20 najzagađenijih gradova u svijetu prema godišnjim srednjim vrijednostima finih čestica, postoje mjesta u Europi gdje je praćenje kakvoće zraka prva aplikacija koju provjeravate prije izlaska iz kuće. Onečišćenje zraka je najčešći uzrok prerane smrti u Europskoj uniji, a broj žrtava svake godine doseže 400.000 ljudi, piše Ania Rok (Urbact.eu).

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER