Privremena zabrana prometa utjecala na značajan porast prometa trgovina
Gradsko vijeće Dublina poduzima mjere za gospodarski oporavak grada
Prema podacima dublinskog gradskog vijeća, mjera privremene zabrane prometa u jednoj od dvije glavne trgovačke ulice u središtu grada i njenom neposrednom okruženju, već je tijekom prvog vikenda provođenja utjecala na značajno povećanje prometa trgovina i ugostiteljskih objekata. Stoga će zabrana prometa u ulici Grafton Street tijekom sljedeća tri vikenda trajati duže i vrijedit će od 11-23 sata, javlja irska nacionalna televizija RTÉ.
Čini se da samo zagrebačkoj gradskoj upravi nije jasna dobrobit koju za oživljavanje gospodarstva i omogućavanje slobodnog kretanja stanovništva - uz poštovanje mjera socijalnog distanciranja u uvjetima aktualne zdravstvene krize, imaju ograničavanje ili potpuna zabrana automobilskog prometa te otvaranje novih i širenje postojećih pješačkih zona u središtu grada. Primjera u ostalim europskim metropolama ima napretek – od prenamjene prometnih traka i uređenja privremenih biciklističkih staza radi poticanja biciklizma kao trenutno najsigurnijeg načina kretanja i zaštite od koronavirusa u prometu do uređenja takozvanih zona susreta radi smirivanja prometa i novih pješačkih zona. Trebamo li uostalom isticati da u gradovima poput Beča, Pariza, Londona ili Milana nije bilo potresa, pa njihovi građani na uskim pločnicima nisu dodatno ugroženi padom crijepa ili žbuke s fasada zgrada kao u Zagrebu?
Najnoviji primjer kako pretvaranje trgovačkih ulica u pješačke zone može biti itekako dobro i poticajno za lokalno gospodarstvo, ali i za povećanje kvalitete života, dolazi nam iz irskog glavnog grada Dublina. Službeni podaci Grada Dublina nakon samo tjedan dana od uvođenja zabrane automobilskog prometa u trgovačkoj ulici Grafton Street i obližnjim ulicama potvrđuju da su se prihodi trgovaca te vlasnika barova i restorana povećali za 40 -100 %. Također, 96 % ispitanika pozitivno ocjenjuje odluku o zabrani prometa, a čak 90 % njih smatra da zabrana treba ostati kao trajna mjera. Osim toga, zahvaljujući uvođenju privremene pješačke zone, prethodnog je vikenda - 25. i 26. srpnja, zabilježen najveći broj pješaka još od početka ožujka 2020. godine i uvođenja mjera ograničenja kretanja.
Ova mjera gospodarskog oporavka grada pokazala se uspješnom već tijekom prvog od četiri planirana vikenda, što je uostalom potvrđeno anketiranjem 292 lokalnih tvrtki u središtu grada. U ranijem izvješću predočenom gradskim vijećnicima navedeno je kako je promet trgovaca u ovoj ulici početkom srpnja bio čak 80 % manji u odnosu na vrijeme prije izbijanja krize koronavirusa, dok je u drugoj glavnoj trgovačkoj ulici Henry Street, s druge strane rijeke Liffey, bio na razini 50 %. Podaci o prometu trgovina u ulici Grafton St. tijekom vikenda 25. i 26. srpnja svjedoče pak o dostizanju 50 % ranijeg prometa.
- Zahvaljujući dobrim pokazateljima, zabrana prometa je proteklog vikenda (1. i 2. kolovoza) i za nacionalni blagdan Bank Holiday u ponedjeljak 3. kolovoza produžena te vrijedi od 11-23 sata. / Foto: RTÉ
Gradsko vijeće je priopćilo kako će i dalje pratiti uspjeh provođenja ove mjere čiji je cilj podržati gospodarski oporavak grada pružanjem više prostora za pješake i poticanjem stanovništva na posjećivanje trgovina, barova i restorana u središtu grada. Zabrana prometa se svakako ne odnosi na interventna vozila, kao i na pristup parkiralištima u tom području grada.
Provođenje ove mjere pozdravlja i lokalna inicijativa DublinTown, koja okuplja oko 2.500 tvrtki u središtu grada. U njihovom priopćenju se navodi kako vjeruju da će ova promjena pomoći mnogim trgovinama, ali i ugostiteljskim objektima koji svoje poslovanje zasnivaju na posjetiteljima u večernjim i noćnim satima.
- Dublinska Grafton Street prije krize koronavirusa / Wikimedia Commons - Robert Linsdell
Inače, ulica Grafton Street je prvi put proglašena pješačkom zonom 1. prosinca 1982. godine s ciljem poticanja rada trgovina tijekom tadašnje predbožićne sezone kupovina. Osim toga, tada se već planirala trajna zabrana prometa i popločavanje ulice, kao i sadnja drvoreda od koje se u međuvremeno odustalo. Aktualna zdravstvena kriza i potreba oživljavanja gospodarstva grada ipak je potaknula oživljavanje ranijih ideja.
To se, nažalost, ne događa u Zagrebu čija gradska uprava nema sluha za potrebe svog stanovništva pa tako ni za inicijativu građanske platforme 1postozagrad kojom bi se jedna relativno kratka ulica poput Masarykove proglasila pješačkom zonom te zajedno s Teslinom činila novu pješačku promenadu od Hrvatskog narodnog kazališta do Zrinjevca.
S.F. / Ekovjesnik