Kako se samo tijekom jednog dana bez automobila u Parizu poboljšala kvaliteta zraka?

Smanjenje automobilskog prometa izravno utječe na smanjenje onečišćenja zraka

Onečišćenje zraka je globalni problem, a lebdeće čestice, dušikov dioksid i prizemni ozon smatraju se tvarima koje najviše utječu na ljudsko zdravlje te osim narušavanja respiratornog sustava dovode do prerane smrti. Velika većina stanovnika europskih gradova izložena je štetnim koncentracijama, a procjenjuje se da sitne lebdeće čestice (PM2.5) u zraku skraćuju očekivano trajanje života u EU-u za više od osam mjeseci.

Kao što smo već ranije izvijestili, nakon velikog uspjeha Dana bez automobila održanog 16. rujna 2018. godine, pariška gradska uprava odlučila je jednom mjesečno, i to prve nedjelje u mjesecu, središte Pariza prepustiti pješacima i biciklistima, a promet ograničiti isključivo na javni prijevoz. Uvedena je zona „Pariz diše“ (Paris Respire) koja se proteže samim središtem grada, kao rezultat suradnje Grada Pariza, Prefekture pariške policije i udruga koje promiču kretanje i zdrav život. Zone bez automobilskog prometa su u međuvremenu znatno proširene zone i to tijekom cijele godine, dok se u manjem dijelu grada ta mjera provodi samo u ljetnim mjesecima, a ponegdje samo na određene datume. Osim toga, od 30. kolovoza 2021. najveća dopuštena brzina u cijelom gradu ograničena je na 30 km/h.

U Parizu je u nedjelju 19. rujna 2021. uspješno organizirano sedmo izdanje Dana bez automobila (la Journée Paris Respire sans voiture), a pozivu na bicikliranje i pješačenje odazvao se velik broj građana. Kao i proteklih godina, gradske ulice (izuzev pariške obilaznice Périphérique) bile su rezervirane za pješake, bicikliste i korisnike drugih održivih oblika mobilnosti, kao i javnog prijevoza, a pridružila im se i pariška gradonačelnica Anne Hidalgo sa zamjenicima i suradnicima.

  • Velikom broju pariških pješaka i biciklista pridružili su se pariška gradonačelnica Anne Hidalgo i njezin zamjenik David Belliard (desno). © Henri Garat / Ville de Paris

Zajedno s njima bez automobila na gradskim ulicama čišći su zrak udisali i timovi organizacije Airparif, koji su bilježili podatke o onečišćenju zraka i pratili utjecaj zabrane automobilskog prometa na kvalitetu zraka. Njihova zadaća je podizanje razine svijesti o problemima vezanim uz onečišćenje zraka i njegovim posljedicama.

Privremena procjena utjecaja sedmog Dana bez automobila na kvalitetu zraka

Tako je u nedjelju 19. rujna u 12 sati na mjernim postajama zabilježen prosječan pad razine dušikovog dioksida (NO2) od čak -30 %. Na pojedinim mjernim postajama zabilježen je pad i do -50 %, što je najveći pad razine dušikovog dioksida od prvog Dana bez automobila održanog 2018. godine. Smanjenje onečišćenja zraka najbolje dolazi do izražaja na priloženoj karti i posebno je izraženo duž glavnih gradskih prometnica.

  • Razina dušikovog dioksida (%) u nedjelju 19. rujna 2021., između 13:00 i 14:00 sati u usporedbi s prosječnom nedjeljom u Parizu, u isto vrijeme. Plavom bojom označen je pad razine NO2, a crvenom porast. / Izvor: Airparif

Airparif je tijekom prvih poslijepodnevnih sati (između 13:00 i 14:00) zabilježio prosječan pad koncentracije dušikovog dioksida od oko -30 % na svim mjernim stanicama u Parizu, a najznačajniji pad (do -50 %) izmjeren je na mjernoj postaji koja se nalazi uz istočni dio pariške obilaznice. Dakle, u nedjelju 19. rujna koncentracije dušikovog dioksida bile su upola manje od onih koje se izmjere uobičajene nedjelje u ranim poslijepodnevnim satima.

Ova će mjerenja biti nadopunjena cjelodnevnim pregledom koji će biti objavljen početkom tekućeg tjedna.

© Airparif

Jedan od timova Airparifa kretao se gradom svojim električnim triciklom opremljenim senzorima onečišćenja zraka te informirao građane o svojim aktivnostima, odgovarao na njihova pitanja i upoznavao ih sa štetnim posljedicama onečišćenja zraka. Sva mjerenja i podaci o izloženosti svakog pojedinog sudionika u prometu konstantno se ažuriraju te su dostupni na mrežnim stranicama Airparifa.

Inače, tijekom prethodnih izdanja pariškog Dana bez automobila, razine dušikovog dioksida su na određenim prometnicama pale za sedam posto u 2019., odnosno za 36 % u 2018. godini. Ova razlika se u Airparifu s jedne strane objašnjava veličinom površine na kojoj je vrijedila zabrana prometa, te se iz godine u godinu mijenjala, a s druge strane različitim vremenskim uvjetima. Primjerice, 2020. godine vremenski uvjeti bili su pogodni za raspršivanje onečišćenja što je otežalo preciznu procjenu utjecaja smanjenog prometa na kvalitetu zraka.

>>> Pročitajte još >>> Onečišćenje zraka i emisije CO2 ubrzano padaju sa širenjem koronavirusa

© Henri Garat / Ville de Paris

Prema podacima Airparifa, 56 % emisija dušikovih oksida (NOx) u Parizu izravno je uzrokovano cestovnim prometom, kao i 23 % emisija lebdećih čestica PM2,5 (podaci iz 2018.). Godišnje koncentracije dušikovog dioksida na pariškoj obilaznici Périphérique mogu biti dvostruko veće od onih izmjerenih u središtu Pariza, a radi usporedbe u Airparifu ističu kako su tijekom prvog zatvaranja zbog pandemije koronavirusa, ovisno o tjednu, koncentracije dušikovog dioksida smanjenje za -20 do -30 %, te čak -50 % duž glavnih gradskih prometnica.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Školske ulice smanjile onečišćenje dušikovim dioksidom u prosjeku do 30 posto

Eksperimentalno pokrenut u sklopu provedbe mjera fizičkog distanciranja tijekom pandemije koronavirusa i s ciljem smanjenja onečišćenja zraka, program „Školske ulice“ („Rues aux écoles“) postiže izvrsne rezultate. Osim osiguranja sigurnog kretanja i boravka djece u prostoru ispred škola i dječjih vrtića te dodatnog ozelenjivanja javnog prostora, programom je postignut velik napredak u smanjenju onečišćenja zraka.

Kvaliteta zraka nastavlja se poboljšavati, ali standardi EU-a još nisu u potpunosti postignuti

Unatoč postupnom smanjenju, onečišćenje zraka u Europi i dalje ostaje najveći zdravstveni rizik. Krajem 2024. na snagu je stupila nova EU Direktiva o kvaliteti zraka i čišćem zraku za Europu kako bi se smanjili rizici uzrokovani onečišćenjem zraka, a Europska agencija za okoliš (EEA) upravo je objavila analizu najnovijih službeno prijavljenih koncentracija za 2023. i 2024. u odnosu na trenutačne i buduće (2030.) granične vrijednosti EU-a, kao i strože razine smjernica SZO-a.

Zrak, buka, svjetlost... (Ne)očekivane posljedice uvođenja karantene u Parizu

Dana 17. ožujka u Francuskoj je točno u podne na snagu stupila odluka o uvođenju karantene u cijeloj zemlji, a u međuvremenu su postrožene provjere i povećane kazne za građane koji je krše.  Nove mjere protiv pandemije koronavirusa donijele su i neke (ne)očekivane posljedice, koje se, nažalost, još uvijek ne odnose na pomake u borbi protiv širenja zaraze, ali imamo dokaze da je priroda profitirala i u Parizu.

Stroge mjere borbe protiv koronavirusa smanjile onečišćenje zraka

Podaci Europske agencije za okoliš (European Environment Agency - EEA) potvrđuju velika smanjenja koncentracija onečišćujućih tvari u zraku - posebno koncentracije dušikovog dioksida (NO2) i to uglavnom zbog smanjenog prometa i drugih aktivnosti. To posebno vrijedi za velike europske gradove čije je stanovništvo u karantenama i pod raznim mjerama ograničenja kretanja. EEA podatake prikuplja svakog sata, na oko tri tisuće mjernih postaja širom europskih zemalja.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER