Je li Novi Zagreb dobio „drive-in“ kiosk i radi li se o novom načinu upravljanja zelenim površinama?

Korisnici „biciklističke staze“ na nogostupu Ukrajinske ulice vožnju bicikla završit će upravo pred novim kioskom

Najnoviji primjer postavljanja kioska na križanju Ukrajinske ul. i Ul. Božidara Magovca u Novom Zagrebu svjedoči o daljnjoj degradaciji javnog prostora i zelenih površina.

S obzirom da iz Gradskog ureda za obnovu, izgradnju, prostorno uređenje, graditeljstvo, komunalne poslove i promet još nismo dobili odgovor na naš upit od 22. ožujka, objašnjenje o postavljanju kioska na križanju Ukrajinske ulice i Ul. Božidara Magovca u Novom Zagrebu zatražili smo u Uredu gradonačelnika. Nažalost, odgovor još nismo dobili.

Zanimalo nas je tko je odobrio postavljanje kioska na navedenoj lokaciji, na samom pješačkom prijelazu, tik do stabla na zelenoj površini i koliko je to uopće opravdano budući da se u neposrednoj blizini – na primjerenoj lokaciji, već nalazi kiosk. Podsjetili smo ih i na činjenicu da se u europskim gradovima - posebno u nedalekom i očito nedostižnom Beču, križanja oslobađaju od parkirnih mjesta i raznih prepreka s ciljem povećanja preglednosti i sigurnosti svih sudionika u prometu, a posebno najugroženijih pješaka i biciklista. Osim što smo nadležnima u zagrebačkoj gradskoj upravi ukazali i na činjenicu da se u europskim gradovima - gdje god je to moguće, uklanja asfalt te šire i uređuju zelene površine i biciklističke staze, pitali smo ih smatraju li da je postavljanjem navedenog kioska degradiran javni prostor. Jesu li uopće svjesni da „biciklistička staza“ na nogostupu Ukrajinske ulice završava upravo pred novim kioskom?

  • „Na malim zelenim površinama poticat će se permakultura, urbano vrtlarstvo, javni voćnjaci, šumski vrtovi i cvjetnjaci“, navodi se u programu „zeleno-lijeve“ koalicije za Gradsku četvrt Novi Zagreb – istok. © Ekovjesnik

Uostalom, od „lijeve“, a naročito „zeleno-lijeve“ vlasti očekuje se barem određena socijalna osjetljivost što se dovodi u pitanje očitim ugrožavanjem poslovanja već postojećeg, niti pedeset metara udaljenog privatnog kioska. Jer o njegovom poslovanju ipak ovisi barem jedna obitelj, zar ne?

Predizborna obećanja se najbolje ispunjavaju pred kraj mandata

Podsjetimo, u programu sada vladajuće zelene ljevice, objavljenom prije nepunih godinu dana, ističe se poticanje aktivnosti ozelenjivanja javnih, posebice malih površina ispred zgrada s ciljem smanjenja učinka urbanog toplinskog otoka. Najavljeno je i uređenje postojećih i novih zelenih i javnih površina te posebna briga o njihovoj pristupačnosti i multifunkcionalnosti, ali i dugo očekivano proširenje postojećih pješačkih zona.

Prvih sto dana nove gradske vlasti je odavno prošlo, a uskoro se bliži i prva godišnjica pobjede platforme Možemo! na lokalnim izborima u Zagrebu na kojima je osvojila veliko povjerenje birača željnih promjena u glavnom gradu Hrvatske. Međutim, u proteklom vremenu u području „uređenja“ zelenih površina najviše se ističe određena odluka gradske vlasti o legalizaciji ilegalnog grobnog mjesta na zelenoj površini izvan grobnih polja na zagrebačkom Mirogoju. Također, izgubljena je i prilika da se četvrta godišnjica devastacije Trga žrtava fašizma obilježi barem simboličnim vraćanjem magnolije na jedan od najljepših zagrebačkih trgova. Naravno, magnolija se kao simbol otpora netransparentnom načinu upravljanja gradom i nasilju nad javnim prostorom i javnim dobrom bivše gradske uprave mogla posaditi već prvog dana stupanja na dužnost gradonačelnika Tomislava Tomaševića.

  • Jesu li u Gradu Zagrebu uopće svjesni da „biciklistička“ staza na nogostupu Ukrajinske ulice završava upravo pred novim kioskom? © Ekovjesnik

Dok ne dobijemo odgovor iz Grada Zagreba, čija je nova uprava obećala transparentnost rada gradskih službi te njenih poduzeća i ustanova, prisjetimo se što je bilo navedeno u programu „zeleno-lijeve“ koalicije za Gradsku četvrt Novi Zagreb – istok.

Na temelju bogate baštine urbanizma 70-ih godina prošlog stoljeća koju čine mnogobrojni parkovi u istočnom dijelu Plave potkove, parkovi unutar naselja i zelene površine između zgrada, planira se „planski promišljati prostor počevši od raspodjele spremnika za otpad, uspostavljanje mreže biciklističkih staza i davanje prednosti pješakinjama i biciklistima u prometu do planskog razvoja kvartova sukladno potrebama stanovnica i stanovnika te stvaranja i njegovanja parkova i manjih zelenih površina.“

Nadalje, ističe se kako stanovnici ove gradske četvrti „zaslužuju živjeti u prostoru po mjeri čovjeka, kretati se sigurno šetnicama i biciklističkim stazama, služiti se kvalitetnim javnim prijevozom, uživati u čistom kvartu i zelenilu“. Podebljanim slovima navodi se: „Velik prostorni potencijal gradske četvrti upravo su široke ulice i ceste na kojima se mogu označiti propisane biciklističke staze, odvojene od pješačkog i automobilskog prometa.“

Stoga je „u najkraćem roku nužno resurse gradske četvrti uložiti u uspostavu biciklističkih staza duž glavnih prometnih pravaca“, dok će se „na malim zelenim površinama poticati permakultura, urbano vrtlarstvo, javni voćnjaci, šumski vrtovi i cvjetnjaci“ kako bi se „oplemenio životni prostor i poticao razvoj participativnog društva i dobrosusjedski odnosi.“

  • Novi kiosk postavljen je na samom pješačkom prijelazu, tik do stabla na zelenoj površini. © Ekovjesnik

Nažalost, od navedenih predizbornih obećanja nema još ništa, a odgovorna gradska vlast s njihovim ispunjavanjem ne počinje pred kraj mandata, već stupanjem na dužnost. „Zelena ljevica“ se dosad nije istaknula u hortikulturnom uređenju i masovnijoj sadnji drveća, a ponajmanje u brizi za sigurnost pješaka i biciklista. Najnoviji primjer postavljanja kioska na križanju Ukrajinska - Božidara Magovca u Novom Zagrebu svjedoči o daljnjoj degradaciji javnog prostora i zelenih površina. Građani su ipak očekivali promjenu.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Sve je u redu, postavljanje kioska odobreno je temeljem rješenja „tadašnjeg“ gradskog ureda

„Lokacija je dobila pozitivno mišljenje na Nacrt prijedloga Odluke Gradske četvrti Novi Zagreb – istok i suglasnost Sektora za promet tadašnjeg Gradskog ureda za prostorno uređenje, izgradnju Grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet“, obavijestili su nas iz sadašnjeg Gradskog ureda za obnovu, izgradnju, prostorno uređenje, graditeljstvo, komunalne poslove i promet.

Pomrčina za park!

Platforma 1POSTOZAGRAD u suradnji s Astronomskim društvom Beskraj i uz podršku mjesne samouprave organizira promatranje pomrčine sunca s livade sa zapadne strane Mamutice za koju se zagovara da se uredi kao javni park. Jedan od ciljeva akcije je i

Je li Zagreb konačno na putu da postane pravi biciklistički grad?

Na današnjoj redovnoj konferenciji za medije, zamjenik zagrebačkog gradonačelnika Luka Korlaet najavio je radove na izgradnji biciklističke infrastrukture u Zagrebu te posebno istaknuo skori početak realizacije tri projekta kojima će se povećati broj biciklističkih ruta i staza.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER