Pametni staklenik koji biljkama omogućuje rast pod zemljom

Zelenilo na zelenoj liniji: Ozelenjena stanica Můstek praške podzemne željeznice

Prolazeći stanicom Můstek praške podzemne željeznice putnici mogu uživati u pogledu na osvijetljen pametni staklenik u kojem raste tridesetak biljaka.

Zelena linija A praške podzemne željeznice više nije zelena samo na karti jer je tipično sivilo stanice Můstek oplemenjeno novom instalacijom – pametnim staklenikom širine šest metara u kojem pod zemljom raste tridesetak biljaka. Projekt „Metrorost“ u umjetno osvijetljene prostore praškog metroa donosi mali djelić prirode, a pokrenuli su ga znanstvenici s Češkog tehničkog sveučilišta u Pragu (České vysoké učení technické v Praze - ČVUT) u suradnji s praškim poduzećem za javni prijevoz Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP).

Osim neobičnim dizajnom, pametni staklenik ističe se strukturnom i tehnološkom sofisticiranošću. Tijekom njegove izgradnje, tim istraživača iz UCEEB ČVUT-a oslanjao se na višegodišnje iskustvo u testiranju implementacije biljaka u interijerima zgrada s ciljem povećanja kvalitete unutarnjeg okoliša. Biljke i cijela instalacija stoga bi trebale preživjeti na jednom od najnegostoljubivijih mjesta koje javni okoliš može ponuditi.

„Struktura unutar koje su biljke posađene ima namjerno nepravilan i neobičan oblik“, objašnjava za Radio Prague International Josef Haber iz Sveučilišnog centra za energetski učinkovite zgrade (Univerzitní centrum energeticky efektivních budov - UCEEB ČVUT). „Nastojali smo osmisliti instalaciju koja će biti lako uočljiva i na neki način iznenađujuća za prolaznike. Odlučili smo postići kontrast između zaobljenih listova vegetacije i oblika konstrukcije oko nje.“

© Damián Skořepa | UCEEB ČVUT

„Zahtjevan aspekt projekta bio je implementirati razvijenu tehnologiju u privlačno kućište prikladno za uvjete stanice podzemne željeznice“, opisuje Daniel Adamovský, voditelj Odjela za istraživanje kvalitete unutarnjeg okoliša UCEEB ČVUT-a, koji je ujedno vodio realizaciju projekta u podzemnoj željeznici. Naime, s obzirom na sigurnosne parametre, uključujući nezapaljivost materijala i otpornost na vandalizam, postizanje estetske kvalitete staklenika pogodnog za rast biljaka i financijsku održivost, ovaj projekt predstavlja pravi inženjerski izazov.

Rješenje je pronađeno u 3D projektiranju konstruktivnih elemenata od ploča i spojnih poliedarskih kocki izrađenih od materijala na bazi drva smanjene zapaljivosti. Navedenim postupkom, koji u slučaju vandalizma omogućuje zamjenu pojedinih dijelova konstrukcije, osim sigurnosnih zahtjeva, osigurana je i preciznost potrebna za realizaciju geometrijski kompliciranog oblika.

Biljke u pametnom stakleniku ne zahtijevaju puno brige

„Staklenik prati i mjeri sve što je biljkama potrebno za uspješan rast. Raspolaže senzorima koji prate temperaturu, zrak i vlažnost supstrata, a ima i automatizirani sustav navodnjavanja koji mjeri temperaturu i razinu vode pa tako znamo koliko vode u njemu ostaje dok cirkulira kroz sustav“, kaže Daniel Adamovský.

Iako do biljaka smještenih na stanici podzemne željeznice ne dopire prirodna svjetlost, biljke uspijevaju zahvaljujući posebno odabranom umjetnom svjetlu unutar staklenika. Energiju za fotosintezu biljaka tako osigurava umjetna rasvjeta punog spektra partnerske tvrtke Spectrasol.

© Damián Skořepa | UCEEB ČVUT

Metrorost rješava i problem hladnog vremena u zimskim mjesecima

Na temelju izmjerenih niskih temperatura reagira se povećanjem temperature zraka kako u okolišu nadzemnog dijela biljaka, tako i supstrata i donjeg dijela vegetacije. Također se prati razina CO2 unutar i izvan instalacije.

„Zimi je u praškom metrou prilično hladno, no biljke bi hladnoću trebale dobro podnositi čak i kada temperature padnu ispod ništice“, dodaje Adamovský. „S niskim temperaturama već imamo iskustva jer su biljke posađene krajem studenog i početkom prosinca, kada su se vani temperature spuštale i do minus osam Celzijevih stupnjeva. Također, zagrijava se i supstrat u kojem biljke rastu, tako da se može zagrijati korijenje.“

„Projekt pametnog staklenika u podzemnoj željeznici unosi dašak prirode u anonimno industrijsko okruženje – prirodno ljudsko stanište,“ kazala je Anna Švarc, glavna arhitektica praške podzemne željeznice, uspoređuje ovaj mali djelić prirode u podzemnoj željeznici sa zelenom oazom u ubrzanoj svakodnevici.

S njom se slaže i Adam Sýkora, glavni dizajner instalacije: „Suprotnost vegetaciji i inače konzervativnom okruženju podzemne željeznice temelj je vizualne percepcije elementa. Tu pripada upravo zato što je u kontrastu s okolinom koja ga okružuje. Kao pogled u prašumu, koji putnika podzemne željeznice izvlači iz svakodnevice. Osim toga, uvođenje biljaka u podzemnu željeznicu nudi mogućnost primjene dokazanog pozitivnog učinka zelenila na raspoloženje, kognitivnu funkciju i cjelokupno mentalno zdravlje ljudi.“

© Damián Skořepa | UCEEB ČVUT

Praćenje učinkovitosti dizajna i implementiranih algoritama

Jedan od ciljeva projekta je testiranje funkcionalnosti i održivosti pametnog staklenika, budući da bi se potencijalno mogao koristiti i drugdje. Međutim, njegova glavna svrha je postizanje ugodnijeg prostora za sve putnike koji prolaze kroz stanicu.

„Vjerojatno smo svi čuli za brojne studije koje ukazuju na važnost promatranja zelenila i provođenja vremena u prirodi za naše mentalno zdravlje. Iako baš ne predstavlja zamjenu za šetnju šumom, nadamo se da će zelenilo na stanici Můstek putnicima barem uljepšati dan“, zaključio je Daniel Adamovský.

Istraživački tim UCEEB ČVUT-a pratit će operativne zahtjeve instalacije i naknadno koristiti dobivene podatke za procjenu učinkovitosti dizajna i implementiranih algoritama. Uistinu, nema boljeg mjesta za promatranje utjecaja vreve velikog grada nego u blizini postaje Můstek. Na ovoj izuzetno frekventnoj lokaciji i sjecištu dviju linija praškog metroa (A i B), smještenom ispod donjeg dijela Vjenceslavovog trga (Václavské náměstí), svaka linija ima zaseban skup platformi koje su povezane nizom koridora.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Predstavljen novi praški tramvaj Škoda ForCity Plus Praha 52T

Tvrtka Praški javni prijevoz (DPP) potpisala je osmogodišnji ugovor s tvrtkom Škoda Transportation, pobjednikom javnog natječaja za nabavu novih niskopodnih tramvaja. Prvih 20 suvremenih tramvaja u Prag bi trebalo stići najkasnije do 2. prosinca 2025., a još 20 njih godinu dana kasnije, do kraja prosinca 2026. godine.

Novi dizajn uspinjače za potpuni doživljaj očaravajućeg pogleda na Prag

Dizajnerski studio Anna Marešová Designers koji je, između ostalog, autor koncepta kultnog praškog izletničkog tramvaja T3 Coupé, pobijedio je na međunarodnom natječaju za novi izgled kabina uspinjače Petřín. Prvi putnici njima bi se trebali voziti najkasnije početkom 2025. godine.

Kraj potrage za kartama javnog prijevoza u glavnom gradu Češke

Od danas putnici na svim linijama Praškog javnog prijevoza (Dopravní podnik hlavního města Prahy - DPP) mogu kupiti karte bez korištenja gotovine putem 1200 samoposlužnih uređaja ugrađenih u svim autobusima, e-busevima i trolejbusima.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER