Drveće i grmlje uz prometnice značajno smanjuju onečišćenje zraka

Znanstvenici potvrdili ono što već i sami znamo

Novo istraživanje potvrđuje da drveće i grmlje posađeno u blizini prometnica značajno smanjuje onečišćenje zraka koje je uzrokovano prometom motornih vozila, a povezuje se s cijelim nizom kroničnih bolesti.

Tijekom dva tromjesečna razdoblja, istraživači su uzorkovali kvalitetu zraka na pet lokacija duž prometnica metropolitanskog područja Atlante (SAD). U usporedbi s lokacijama bez ikakve vegetacije, istraživači su na onima s drvećem i grmljem izmjerili 37 posto manje čađe i sedam posto manje lebdećih čestica.

Rezultati istraživanja „Utjecaj vegetativnih i čvrstih kolničkih barijera na koncentraciju čestica u urbanim sredinama“, koje su proveli znanstvenici s Državnog sveučilišta Georga u Atlanti (Georgia State University), objavljeni su u časopisu PLOS ONE.

„Drvećem i grmljem u blizini prometnica ne rješavamo problem onečišćenja zraka uzrokovanog motornim vozilima, ali pomažemo u smanjenju ozbiljnosti problema i njegovom utjecaju na ljudsko zdravlje“, kaže glavni autor Roby Greenwald, izvanredni profesor na Sveučilištu Georgia State. „Imamo sve više dokaza koji onečišćenje uzrokovano motornim vozilima povezuje s bolestima kao što su astma, kronični bronhitis, rak pluća i srčani udar. Stoga su hitno potrebna rješenja za problem povišenih razina onečišćenja u blizini prometnica jer na samo stotinjak metara od njih živi, radi ili pohađa školu oko 45 milijuna ljudi u Sjedinjenim Državama.“

Vegetacija uz cestu smanjuje onečišćenje zraka kroz nekoliko mehanizama, uključujući stvaranje velike površine na koju se hvataju onečišćujuće čestice. Novo istraživanje nadovezuje se na prethodna istraživanja uloge koju vegetacija može imati u smanjenju onečišćenja zraka uzorkovanjem na nekoliko mjesta tijekom duljeg razdoblja i uključivanjem modela koji je istraživačima omogućio da uzmu u obzir čimbenike kao što su smjer vjetra, intenzitet prometa i udaljenost od prometnica.

Greenwald naglašava da „iako vegetacija uz cestu može značajno smanjiti onečišćenje zraka, ona ne smanjuje emisije ugljikovog dioksida ili onečišćenje ozonom“. Dodaje kako bi gradovi mogli postići smanjenje onečišćenja zraka i štetnih posljedica za zdravlje ljudi tako što će svoj prostor učiniti sigurnim, ugodnim i lako dostupnim bez korištenja automobila. Promjene bi trebale uključiti i veće korištenje javnog prijevoza te razvoj i poboljšanje biciklističke i pješačke infrastrukture.

„Trebali bismo posaditi više drveća duž prometnica jer ono pruža brojne prednosti koje nadilaze estetiku, ali ne tvrdim da sve probleme povezane s emisijama iz prometa možemo riješiti jednostavnom sadnjom drveća“, kaže Greenwald.

Istraživači sa Sveučilišta Georgia State surađivali su s istraživačima Škole javnog zdravstva Sveučilišta Emory i Tehničkog sveučilišta Georgia, a istraživanje je podržao Nacionalni institut za zdravlje.

Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Bloombergova zaklada i Grad Pariz zajedno protiv ultrafinih čestica

Stanovnici regije Île-de-France izloženi su koncentracijama ozona i lebdećih čestica PM2,5 koje prelaze ograničenja određena novim smjernicama WHO-a. Čak devet od 10 stanovnika središnje francuske regije izloženo je štetnim koncentracijama dušikovog dioksida, a tri od četiri ugroženo je lebdećim česticama PM10. Unatoč napretku koji je postignut tijekom proteklih 20 godina, navedene činjenice ilustriraju važnost još bržeg rješavanja problema onečišćenja zraka.

Milijarde ljudi diljem svijeta i dalje udišu nezdravi zrak

Gotovo cjelokupna svjetska populacija udiše zrak koji premašuje granične vrijednosti kvalitete zraka određene novim smjernicama Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) i ugrožava njihovo zdravlje. Rekordan broj od preko 6000 gradova u 117 zemalja svijeta prati kvalitetu zraka, ali ljudi koji u njima žive su još uvijek izloženi štetnim koncentracijama lebdećih čestica i dušikovog dioksida.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER