Pariz na visokom drugom mjestu rang ljestvice gradova usmjerenih na mobilnost sutrašnjice
Objavljen najnoviji Indeks spremnosti na urbanu mobilnost budućnosti Oliver Wyman Foruma i Sveučilišta Berkeley
Oliver Wyman Forum i Sveučilište Berkeley predstavili su Indeks spremnosti za urbanu mobilnost za 2024. godinu kojim je obuhvaćeno 70 velikih gradova diljem svijeta. Mobilnosti sutrašnjice najviše se približio prvorangirani San Francisco, a Pariz je zauzeo visoko drugo mjesto ispred Singapura, Münchena, Amsterdama, Stockholma, Berlina, New Yorka, Züricha i Londona.
Kako bi osigurali pristupačnu, održivu i učinkovitu mobilnost te postigli svoje ciljeve mobilnosti, sve veći broj svjetskih gradova posvećuje se razvoju i primjeni novih tehnologija – od autonomnih vozila i pametnih prometnih sustava do učinkovitijih punjača za električna vozila.
„Ova inovativna rješenja mogu pomoći gradovima da budu otporniji na rizike poput klimatskih promjena te istovremeno omogućiti pristupačnije i održivije usluge prijevoza. Primjerice, autonomni vlakovi i autobusi mogu učiniti javni prijevoz učinkovitijim, dok pametni punjači električnih vozila mogu uštedjeti vrijeme i energiju. Mnogi gradovi surađuju s poslovnom i akademskom zajednicom kako bi unaprijedili i prilagodili ove tehnologije, ispunili svoje ciljeve održivosti i preoblikovali svoju urbanu mobilnost“, ističe se u izvještaju.
Inovacije ključne za unapređenje urbane mobilnosti
Najnovijim Indeksom spremnosti za urbanu mobilnost (Urban Mobility Readiness Index) Oliver Wyman Foruma i istraživača Sveučilišta Berkeley pokušava se obuhvatiti utjecaj koji inovativne tehnologije imaju na urbano planiranje i potražnju mobilnosti. U skladu s najnovijim trendovima urbane mobilnosti ovogodišnjom metodologijom obuhvaćen je 71 kriterij, između ostalih, inovacije, društveni utjecaj, prometna infrastruktura i učinkovitost prometa, kao i tri podindeksa: održiva mobilnost, javni prijevoz i usvajanje tehnologija.
Najbolje rangirani gradovi konstantno ulažu u prometnu infrastrukturu, povećavaju učinkovitost prometa i prihvaćaju inovativne tehnologije. Također, Indeksom su prvi put obuhvaćeni gradovi Austin, Brasilia, Detroit, Lisabon i Beč.
San Francisco je drugi put najbolje rangiran od 2022. godine, a posebno se istaknuo prihvaćanjem inovacija uz istovremeno poboljšanje mobilnosti poticanjem boljeg pristupa javnom prijevozu. Uz velika ulaganja u izgradnju pristupačnih stanova i drugih objekata u blizini linija javnog prijevoza, u San Franciscu se potiču istraživanja i inovativne tehnologije kojima će se smanjiti emisije CO2 i optimizirati prometni sustav. San Francisco je također među prvim gradovima koji nudi robotaksije, što je jedan od razloga zašto je rangiran na prvom mjestu u podindeksu usvajanja tehnologija. Ipak, San Francisco tek treba razviti kvalitetan javni prijevoz i mrežu biciklističkih staza kako bi se mogao usporediti s drugim vodećim gradovima.
Velika ulaganja u pariški javni prijevoz i biciklističku infrastrukturu
Odluke pariške gradske uprave u području prometa i održive mobilnosti nisu uvijek bile jednoglasno prihvaćene, ali širenjem podzemne željeznice, ulaganjima u tramvajsku mrežu, razvojem kvalitetne i sigurne biciklističke infrastrukture, smanjenjem prostora za automobile i širenjem pješačkih površina ipak se postižu izvanredni rezultati.
Pariz je prošle godine zauzeo osmo mjesto, a prema najnovijem Indeksu spremnosti na urbanu mobilnost popeo se na visoko drugo mjesto. Glavni grad Francuske „postao je jedan od najpogodnijih velikih gradova za aktivnu mobilnost zahvaljujući značajnim ulaganjima u pješačku i biciklističku infrastrukturu“, ističe Oliver Wyman Forum. Francuska metropola tako je bolje rangirana od „biciklističkih prijestolnica“ Kopenhagena (13.) i Amsterdama (5.).
Autori Indeksa ističu da je u Parizu između 2021. i 2026. godine u izgradnju 180 km novih sigurnih biciklističkih staza uloženo više od 250 milijuna eura, što se ističe jednim od najvažnijih nasljeđa Olimpijskih i Paraolimpijskih igara u Parizu 2024. godine.
„Veliki događaji poput Olimpijskih igara nisu samo prilika za uvođenje futurističkih usluga. Mnogi gradovi domaćini ulažu u infrastrukturu javnog prijevoza kako bi se nosili s priljevom gledatelja i turista“, navodi se u izvješću. „Pariz ima izvrsnu mrežu metroa, s velikom gustoćom stanica i nekoliko automatiziranih linija. Stalna poboljšanja, potaknuta Grand Paris Expressom, najvećim europskim infrastrukturnim projektom s 200 km novih pruga i 68 stanica, trebala bi značajno poboljšati povezanost Pariza i regije Île-de-France“, dodaje se.
Izvješće uključuje cijelo metropolitansko područje Pariza, a posebno se ističu velika ulaganja Île-de-France Mobilitésa (IDF Mobilités) u proširenje podzemne željeznice, posebice produženje linije 14 od Saint-Denisa do Zračne luke Orly, u potpunosti prilagođene osobama s invaliditetom. Pariški javni prijevoz tako je pozicioniran kao peti najbolji na svijetu, iza javnog prijevoza Singapura, Hong Konga, Stockholma i Kopenhagena.
Onečišćenje bukom ostaje velik problem
Oliver Wyman Foruma u svom izvješću navodi prijedloge za poboljšanja u određenim područjima. „Unatoč značajnom napretku, Pariz i dalje zaostaje za mnogim europskim gradovima, posebice ponudom električnih vozila i manjim brojem punionica“, navodi se u izvješću te se posebno ističe problem onečišćenja bukom za čije je rješenje „potrebno učiniti još puno toga“.
Oliver Wyman Forum ipak podržava odluke pariške gradske uprave o smanjenju brzine kretanja vozila sa 70 na 50 km/h na obilaznici Boulevard Périphérique, uvođenju zone ograničenog prometa u gradskom središtu i povećanju pješačkih zona.
Stjepan Felber | Ekovjesnik