Automobilske gume i smanjenje emisija uz nove EU oznake
Oznake trebaju uključivati informacije o učinkovitosti potrošnje goriva i prianjanju na mokroj podlozi, kao i informacije o njihovoj vanjskoj razini buke, izražene u decibelima
Gume dizajnirane za učinkovitiju potrošnju goriva pomažu u smanjenju emisija, a nove oznake u odabiru zbog informacija o potrošnji goriva, prianjanju na mokroj podlozi i razini buke.
EU se obvezao smanjiti emisije stakleničkih plinova za najmanje 40 posto u odnosu na razine iz 1990. do 2030. u skladu s Pariškim sporazumom, iako se prema Europskom zelenom planu planira predložiti povećanje trenutačnog cilja na najmanje 50 % ili 55 %.
Cestovni promet odgovoran je za otprilike 22 posto emisija stakleničkih plinova u EU-u, a promet je jedini sektor u kojem su emisije na višoj razini nego u 1990. Kako bi se postigla klimatska neutralnost do 2050., EU želi smanjiti emisije iz prometa za 60 posto do 2050. u usporedbi s razinom iz 1990.
Gume su odgovorne za između 20 i 30 posto potrošnje goriva vozila, što znači da odabir guma s učinkovitijom potrošnjom goriva može pridonijeti smanjenju emisija iz prometa. Kako bi se potrošačima pomoglo u donošenju informiranih odluka EU uvodi novi sustav označivanja guma.
Nove oznake za pomoć potrošačima
Oznake trebaju uključivati informacije o učinkovitosti potrošnje goriva i prianjanju na mokroj podlozi, na ljestvici od A do G (slično oznaci energetske učinkovitosti koja se upotrebljava za kućanske aparate), kao i informacije o njihovoj vanjskoj razini buke, izražene u decibelima.
Informacije o prianjanju na snijegu i ledu mogu se dodati u budućnosti te informacije o kilometraži i abraziji (koji su odgovorni za zagađenje mikroplastikom) kada metoda ispitivanja postane dostupna.
Oznake moraju biti jasno vidljive potrošačima, na svim mjestima na kojima se prodaju gume, uključujući i na internetu, i moraju osigurati QR kod za jednostavno skeniranje.
Koristi novog označivanja
Novim oznakama guma potrošačima u EU-u se omogućuje odabir guma s učinkovitijom potrošnjom goriva, što može dovesti do velike uštede u pogledu potrošnje i smanjenja emisija. Sigurnost na cestama poboljšava se s pomoću boljeg prianjanja na mokroj podlozi, a informacije o razinama buke pomažu smanjiti onečišćenje bukom koje uzrokuju automobili.
Europski parlament i Vijeće EU-a postigli su neformalni dogovor o programu za označivanje u studenom 2019. Vijeće je formalno podržalo pravila u veljači 2020., a Odbor za industriju, istraživanje i energetiku Europskog parlamenta glasao je za njih 28. travnja. Dogovor još mora dobiti odobrenje cijelog Parlamenta.
Europski parlament / Ekovjesnik