Održivi shopping: ekološki vodič za božićnu online kupovinu!

Možda o tome niste razmišljali, ali kupovina dovodi do povećane emisije CO2

Kupovina božićnih poklona može biti dovoljno naporna, a online kupovina može se dodatno zakomplicirati načinom i vremenom isporuke. Za ekološki osviještene kupce problem može postati i pronalaženje ekološki prihvatljivih opcija dostave. Nadamo se da ste s božićnim blagdanima pred vratima već riješili kupovinu poklona, ali zapamtite naše savjete za što jednostavniju eko-kupovinu.

Prema istraživanju MasterIndex Hrvatska za 2017. godinu, koje je za tvrtku Mastercard proveo GfK Hrvatska, 85 posto Hrvata kupuje online. Navedeno istraživanje, provedeno na uzorku od 1.000 ispitanika, pokazuje kako se sve više oslanjamo na kartično plaćanje te da hrvatski kupci idu u korak s trendovima u e-trgovini i sve više kupuju online.

47 posto online kupaca kupuje u stranim web shopovima

Kad je riječ o online kupovini, čak 85 posto hrvatskih korisnika kreditnih kartica dosad je već nešto kupovalo online, a uglavnom je riječ o odjeći i obući. Istovremeno, istraživanje je pokazalo kako 47 posto online kupaca preferira online kupnju u stranim, dok njih 14 posto češće kupuje u domaćim e-trgovinama. Inozemne trgovine među Hrvatima su vjerojatno popularnije zbog veće ponude, ali i velikih popusta, što je glavni motiv online kupovine za čak 70 posto hrvatskih ispitanika.

Hrvati najviše plaćaju pouzećem

Prema istraživanju SigurnaTrgovina, provedenom od 13. prosinca 2016. do 9. siječnja 2017. godine, pratile su se navike hrvatskih online kupaca i to na uzorku od 7.260 ispitanika. Ovo istraživanje otkrilo je kako više od dvije trećine ispitanika ili 68 posto e-trgovine koristi isključivo za istraživanje cijena nakon čega kupovinu obave u tradicionalnoj trgovini te da tek 32 posto kupaca doista kupuje online. Najviše njih ili 67 posto kupuje jednom do dva puta mjesečno. Za online kupovinu tri do pet puta mjesečno odlučuje se 23 posto ispitanika, šest do deset puta šest posto, a više od deset kupovina obavi tek četiri posto.

Kakvi su hrvatski online kupci pri odabiru oblika plaćanja? Ovo istraživanje otkrilo je kako Hrvati najviše plaćaju po preuzimanju robe pouzećem i to njih 41 posto. Slijedi plaćanje bankovnim transakcije (22 posto), Paypal (20 posto) te kreditne i debitne kartice (15 posto).

Rekordi se postižu zahvaljujući božićnim blagdanima

Za razliku od Hrvatske, online kupovina u svijetu ima daleko veću zastupljenost i u neprestanom je porastu, a u nekim zemljama poput Australije bilježi rekordan uzlet. S božićnim blagdanima pred vratima, očekuje se kako će se i ove godine postići novi rekordi. Prosinac je općenito najbolji mjesec za online kupovinu, koja svoj vrhunac postiže upravo tijekom božićnog razdoblja. U ranije spomenutoj Australiji, prošle su godine kupci potrošili nevjerojatnih 21,7 milijardi australskih dolara ili čak 10,4 posto više u odnosu na raniju godinu.

Možda o tome uopće ni ne razmišljate, ali povećanje kupovine obično dovodi do povećane emisije CO2, pri čemu online kupovina ipak može biti ekološki prihvatljivija od tradicionalne kupovine u shopping centrima i trgovinama, no samo ukoliko slijedite ova jednostavna pravila.

Online kupovina može biti bolja od kupnje u trgovini

Tijekom božićnih blagdana 2016. godine, australska je pošta isporučila više od 34 milijuna paketa. Prirodno je za pretpostaviti da su ove isporuke u znatnoj mjeri negativno utjecale na okoliš, no istraživanje je pokazalo upravo suprotno – online trgovina je ekološki prihvatljivija od kupovine u tradicionalnim trgovinama.

Glavni razlog manje emisije CO2 pri online kupovini je izostanak vožnje automobilima u tradicionalne trgovine. Kamioni za dostavu koriste mnogo manje goriva po isporučenom paketu od ekvivalentnog broja ljudi koji se voze do trgovina kako bi obavili kupnju.

Međutim, činjenica je kako mnogi kupci proizvode provjeravaju u trgovinama prije same online kupnje, čime se poništava ranije navedena okolišna prednost online kupnje. Studija MIT Centra za transport i logistiku provedena 2013. godine otkrila je kako kupci koji posjete trgovinu prije online kupnje generiraju gotovo dvostruko veći ugljični otisak od čiste online narudžbe.

Nemogućnost isporuke, povrat neželjene robe i vožnje kupaca u trgovine

Dodatni problemi nastaju i kada potrošači nisu kod kuće, pa zbog toga nije moguće izvršiti isporuku paketa, što online kupovini ponovno dodaje značajnu količinu emisije CO2. Fleksibilne opcije isporuke, kao što je na primjer usluga australske pošte „Sigurna isporuka“, mogu pomoći pri ublažavanju ove situacije. Dakle, ukoliko je moguće, poželjno je ugovoriti vrijeme isporuke.

Još jedno važno ekološko pitanje je sama ambalaža. Većina kutija za pakiranje sastoji se od kartona i različitih vrsta plastike. Nažalost, gotovo polovica kutija se ne reciklira, a dok možda zbog tog otpada osjećate grižnju savjesti, odgovor je u mogućnosti povrata paketa.

U Zalando.com, jednoj od najvećih maloprodajnih web stranica, dostava i povrat su besplatni, a stopa povrata paketa iznosi čak 50 posto. U SAD-u se tako u 2015. godini na povrat paketa potrošilo 4,5 milijardi litara dizel goriva i emitiralo 12 milijuna tona emisije CO2.

Ukratko, o tome se obično ne razmišlja, ali nemogućnost isporuke, povrat neželjene robe i vožnje kupaca u trgovine znatno utječu na povećanu emisiju CO2.

Četiri zlatna pravila za eko-kupovinu

Iako je cijeli proces isporuke složen i sastoji se od mnogih mogućnosti, postoje određene jednostavne stvari koje kao ekološki osviješteni kupci trebate imati na umu. Mogu se nazvati pravilo „4R“, skraćeno od Rethink – Relax - Returns - Reuse.

RAZMISLITE - online kupovina je bolja je za okoliš, ali samo ako cijeli proces ostane digitalan od početka do kraja. Dakle, ne posjećujte trgovine. Mogućnost odabira odgovarajuće opcije dostave pomaže pri sigurnom i pravodobnom dolasku narudžbe, eliminira dodatne isporuke i smanjuje vaš utjecaj na emisiju CO2.

OPUSTITE SE – pažljivo birajte i izbjegavajte isporuku istog ili sljedećeg dana. To prijevozničkim tvrtkama omogućuje bolju organizaciju dostave, povećavanje učinkovitosti i smanjenje emisije.

POVRAT PROIZVODA - trebate li naručiti isti odjevni proizvod u tri veličine? Svaki izbjegnuti povratak doprinos je očuvanju okoliša.

PONOVNA UPOTREBA – odaberite ekološki prihvatljivu ambalažu koja štiti okoliš i ponovno je upotrijebite, osobito kutije i materijale za umotavanje. Informirajte se u najbližoj ekološkoj udruzi kako možete najbolje reciklirati ili ponovno upotrijebiti materijal.

Na kraju, iako vam ova pravila mogu pomoći, pravi održivi shopping započinje ipak s onim što kupujete i odakle.

Naime, u većini slučajeva prijevoz se odnosi samo na mali dio cjelokupnog utjecaja na okoliš, pa je najvažnije odabrati pravog proizvođača. Imajte na umu da je osim isporuke važan i cijeli opskrbni lanac koji joj prethodi.

Hrvatski kupci više neće biti diskriminirani tijekom online kupovine

Zahvaljujući naporu i uspjehu Biljane Borzan, hrvatske zastupnice u Europskom parlamentu i glavne autorice Uredbe u Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača, već od sljedećeg Božića hrvatski će kupci moći kupovati sa svih internetskih stranica u EU i to uz veću transparentnost cijena dostave i bolji regulatorni nadzor nad pružateljima usluge dostave, čime će cijene dostave za krajnjeg potrošača ili mala i srednja poduzeća biti znatno niže. Valja istaknuti kako je usvojena i zabrana automatskog preusmjeravanja kupaca na nacionalne stranice i naplata po višoj cijeni nego kupcima iz nekih drugih članica EU-a.

Dakle, već sljedećih božićnih blagdana u Hrvatskoj se može očekivati znatni porast online kupovine uz veći izbor i povoljnije cijene, no svakako zapamtite naše savjete i pravila za što jednostavniju eko-kupovinu.

Sretan vam održivi shopping i božićni blagdani!

R.I. / Ekovjesnik

VEZANE VIJESTI

Bvlgarijevo drvce obasjalo božićne blagdane u Vječnom Gradu

Inspirirano zmijom kao simbolom modne kuće Bvlgari, 13 metara visoko i četiri tone teško božićno drvce spiralnog oblika obavijeno je mrežom od mjedi i pleksiglasa s efektom stakla, a na njegovom vrhu svijetli velika osmerokraka zvijezda. Za velik dio blagdanske rasvjete korištene su nove tehnologije i inovativni materijali s malim utjecajem na okoliš.

Biljana Borzan: Više od 80 posto građana naišlo je na lažno snižene proizvode

Hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan u ponedjeljak je u Kući Europe predstavila rezultate istraživanja o iskustvima građana pri online kupovini. Broj građana koji kupuje online i ima povjerenje u online trgovce udvostručio se u odnosu na razdoblje prije pandemije, a čak 67 posto građana čeka rasprodaju poput „Crnog petka“ kako bi obavili kupovinu.

Borzan: S dva klika moći ćemo otkazati online kupnju

Europski parlament danas je potvrdio konačni dogovor o ugovorima na daljinu za financijske usluge. Usvojeni su i prijedlozi hrvatske europarlamentarke Biljane Borzan o uvođenju tzv. gumba za otkazivanje koji će olakšati online kupovinu našim građanima.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER