Noćni vlakovi su budućnost klimatski prihvatljive mobilnosti u Europi

Jaka mreža noćnih vlakova važna je prekretnica na putu ka ostvarenju klimatskih ciljeva EU-a

Njemačka, Austrija, Francuska i Švicarska uspješno surađuju na uvođenju noćnih željezničkih linija između svojih najvećih gradova, a do 2024. godine planira se uvesti još četiri nove Nightjet međunarodne linije.

Europa se sve bolje i kvalitetnije povezuje vlakovima, a to potvrđuje i dugogodišnja uspješna suradnja četiri nacionalna željeznička prijevoznika - njemačkog Deutsche Bahna (DB), Austrijskih saveznih željeznica (ÖBB), francuskog SNCF-a i Švicarske federalne željeznice (SBB). Danas su se na marginama konferencije europskih ministara prometa susrela četiri čelnika navedenih tvrtki - Richard Lutz (DB), Andreas Matthä (ÖBB), Jean-Pierre Farandou (SNCF) i Vincent Ducrot (SBB), a prvi konkretni rezultat ovog susreta je najava uvođenja četiri nove Nightjet linije koje će tijekom sljedećih nekoliko godina noću povezivati ukupno 13 europskih metropola.

Tako je za prosinac 2021. godine najavljeno uvođenje linija Beč – München – Pariz i Zürich – Köln – Amsterdam. Dvije godine kasnije, u prosincu 2023., krenut će i prometovanje noćnog vlaka na liniji Beč / Berlin - Bruxelles / Pariz, a od prosinca 2024. noćnom će se linijom povezati Zürich i Barcelona.

Ovim dogovorom četiri nacionalna željeznička prijevoznika započinje Europska godina željeznice. Naime, Europski parlament i Vijeće Europske unije na drugom su trijalogu održanom 12. studenog 2020. godine postigli privremeni dogovor o Prijedlogu Odluke o proglašenju 2021. godine Europskom godinom željeznice, a dogovor je potvrđen od strane Vijeća na sastanku Odbora stalnih predstavnika vlada država članica EU-a (COREPER I) dana 18. studenog te na sjednici Odbora za promet i turizam Europskog parlamenta, koja je održana 30. studenog.

Ekološki najprihvatljiviji i energetski najučinkovitiji oblik prijevoza

Naredna će se godina tako posvetiti jačanju željezničkog prometa kao ekološki najprihvatljivijeg i energetski najučinkovitijeg te ujedno sigurnog i cjenovno pristupačnog oblika prijevoza, i to sa svrhom postizanja klimatskih ciljeva EU-a. To također uključuje snažnu mrežu noćnih vlakova, što je ključ održive i ekološki prihvatljive mobilnosti. U uskoj suradnji s nacionalnim vladama, četiri partnerska željeznička prijevoznika sad su se obvezala na još tješnju suradnju na svim razinama, a posebno u području uvođenja noćnih linija vlakova između europskih gradova.

„Navečer otputujte vlakom iz Münchena ili Berlina, a ujutro ćete već biti u Parizu ili Bruxellesu. S našim Trans-Europ-Express TEE 2.0 i atraktivnim ponudama noćnih vlakova, u budućnosti ćemo u Europi biti još više klimatski i ekološki prihvatljiviji. To je vrlo specifičan rezultat našeg summita o željeznicama i našeg predsjedanja Vijećem EU“, izjavio je njemački savezni ministar prometa Andreas Scheuer.

„Oduševljena sam našom suradnjom na kvalitetnijem željezničkom povezivanju europskih gradova“, izjavila je Leonore Gewessler, austrijska savezna ministrica za zaštitu klime, okoliša, energije, mobilnosti, inovacija i tehnologije te, kako ističe, 'velika obožavateljica noćnih vlakova'. „Noćni vlakovi budućnost su klimatski prihvatljive mobilnosti u Europi. Naš zajednički zadatak je građanima i građankama EU-a pružiti dobru ponudu, a da bismo u tome dugoročno uspjeli, okvirni uvjeti za europski promet noćnih vlakova narednih godina moraju biti dobro osmišljeni.“

Francuski ministar prometa Jean-Baptiste Djebbari izrazio je stav kako  čvrsto vjeruje da će noćni vlakovi igrati ključnu ulogu u budućnosti. „Ekološki su prihvatljivi i povećat će interes naših građana za putovanje vlakom.“ Njegov švicarski kolega Peter Füglistaler smatra kako željeznice sada imaju svu potrebnu političku podršku koja im je potrebna da pridobiju kupce atraktivnim novim ponudama.

  • Za udaljenosti do 1.500 kilometara savršena alternativa su brzi i noćni vlakovi / ÖBB

Podsjetimo, u siječnju ove godine ponovno je uvedena redovita noćna željeznička linija između Beča i Bruxellesa koja, prema mišljenju više organizacija za zaštitu okoliša, ima 11 puta manji utjecaj na klimu od putovanja avionom na istoj relaciji. Dvije europske metropole su tako od 20. siječnja ponovno povezane noćnom željezničkom linijom i to Nightjet vlakom ÖBB-a, koja (uz ljetnu pauzu) prometuje dva puta tjedno, s nekoliko zaustavljanja u Njemačkoj i na stanicama Liège, Bruxelles-Sjever i Bruxelles-Midi u Belgiji. Ponovno pokretanje ove željezničke linije pozdravilo je više organizacija za zaštitu okoliša i nekoliko aktivističkih skupina te su je nazvale „novim obećavajućim korakom“ u povezivanju europskih metropola.

Kako je navedeno u tadašnjem priopćenju organizacije Bond Beter Leefmilieu, ukupni klimatski utjecaj putovanja vlakom iz Bruxellesa do Barcelone, Kopenhagena ili Beča značajno je manji od putovanja avionom na istim relacijama. Prema tome, doista je velika razlika hoće li se na tim kraćim međunarodnim linijama putovati avionom ili vlakom. Pred nama su ogromni klimatski izazovi, a postizanje ciljeva ušteda goriva i najmanje smanjenje emisija CO2 u zračnom prometu predstavljaju dobit za budućnost. U slučaju kratkih međunarodnih udaljenosti te za udaljenosti do 1.500 kilometara najbolje klimatsko rješenje i alternativu zračnom prijevozu predstavljaju upravo brzi ili noćni vlakovi, istaknuli su u organizaciji Bond Beter Leefmilieu. „Postoje brojna moguća rješenja za borbu protiv klimatskih promjena, a avioni to sigurno nisu.“

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Od danas su Berlin i Pariz prvi put izravno povezani ICE vlakom

U ponedjeljak 16. prosinca na Glavnom kolodvoru u Berlinu svečano je ispraćen prvi izravni ICE vlak na novoj izravnoj liniji Berlin – Pariz. Od središta jednog do središta drugog grada ubuduće će se stizati za oko osam sati, a nova linija utjecat će na povećanje broja putnika na međunarodnim brzim vezama između Francuske i Njemačke. Njih je od 2007. godine koristilo već oko 33 milijuna putnika.

2021.: Europska godina željeznice

2021. je Europska godina željeznice, ali što to znači? Za postizanje klimatske neutralnosti do 2050. EU mora drastično smanjiti emisije CO2 iz prometa. Ulaganje u željeznice i promicanje vlakova kao održive, sigurne i moderne vrste prijevoza jedan je od ciljeva za ovu godinu.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER