Kako prometnu gradsku ulicu pretvoriti u ugodnu zelenu oazu?

Ovaj kratki video to najbolje objašnjava

Svi znamo onu poznatu uzrečicu „Slika govori više od tisuću riječi!“, a to posebno vrijedi za animirani video latvijskog arhitekta i urbanista Ota Ozolsa. Kratki video detaljno prikazuje kako bi se bilo koja prometna gradska ulica – uglavnom podređena automobilskom prometu – mogla transformirati u ugodnu zelenu oazu, pogodnu za sve sudionike u prometu, ali sigurnu za šetnju i vožnju biciklom te poželjnu za stanovanje.

Video smo pronašli na Twitteru, a objavio ga je latvijski arhitekt i urbanist Oto Ozols. Njegova animacija u trajanju od 1 minute i 22 sekunde temeljena je na pretpostavci o potrebi pretvaranja prometne ulice Aleksandra Čaka iela u Rigi u mjesto pogodno za ugodan život i stanovanje.

Poruka video zapisa vrlo je jasna: smanjenjem prostora za automobile i stvaranjem sigurnih biciklističkih staza, vidljivih i zaštićenih pješačkih prijelaza uz uvođenje ograničenja brzine na 30 km/h te ozelenjavanjem ulice i preuređenjem pločnika izgled ulice se radikalno mijenja i građanima/kama postaje privlačan.

Transformacija korak po korak

© Oto Ozols

© Oto Ozols

Rezultat je, zahvaljujući animaciji, zaista vrlo realan: bilo koja urbana prometnica mogla bi tako postati ugodna stambena ulica, samo je u praksi potrebno primijeniti aktivnosti predložene u videu. Sve više gradskih uprava širom svijeta svjesno je potrebe uvođenja novih i širenja postojećih pješačkih zona, izgradnje biciklističke infrastrukture te smirivanja prometa, ali i uklanjanja automobila prvenstveno iz središta gradova. Jer gradovi su građeni za ljude, a ne za automobile!

© Oto Ozols

© Oto Ozols

Pandemija koronavirusa znatno je ubrzala promjene u planiranju prometa u smjeru održivosti, a velik broj europskih gradova svoja je središta namijenio isključivo prometovanju javnog prijevoza te pješaka i biciklista. Najveći gradovi poput Londona, Pariza i Milana izvršili su novu prometnu regulaciju i prenamijenili prometne trake za uređenje privremenih biciklističkih staza, tzv. Pop-up Bike Lanes, od kojih su mnoge već postale trajne. Ozelenjavanje i potpuni redizajn gradskih ulica u korist pješaka i biciklista nije pomodni hir i novotarija svjetskih i europskih metropola, već hitna i prijeko potrebna mjera za podizanje kvalitete urbanog života i prilagodbe klimatskim promjenama.

>>> Pročitajte još >>> Kako je Covid-19 diljem Europe potaknuo ulaganja u biciklističku infrastrukturu

© Oto Ozols

Ovaj kratki, ali dojmljivi video prikazuje kako bi gotovo svaki grad u kratkom vremenu mogao transformirati dio svojih gradskih prometnica u ugodne zelene oaze, pogodne za sve sudionike u prometu, sigurne za pješake i bicikliste te poželjne za stanovanje. Transformaciju je samo potrebno poželjeti, odabrati, osmisliti i primijeniti u praksi.

Neka ovo bude izazov svim kandidatima i kandidatkinjama za izbor gradonačelnika i gradonačelnica na skorašnjim lokalnim izborima. Tko ga je spreman ili spremna prihvatiti i, ono najvažnije, uistinu realizirati u određenom vremenu nakon stupanja na dužnost? Svima nam je dosta neispunjenih predizbornih obećanja, zar ne?

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Barcelona će 2026. dobiti novu šetnicu površine 70 000 četvornih metara

U dijelu ulice Gran Via u Barceloni stvara se velika šetnica kojom će se značajno podići kvaliteta života i poboljšati povezanost s drugim dijelovima grada. Šetnica se uređuje iznad cestovnih tunela Glòries te će se povezati s novim parkom Parc de les Glòries, nastalom na mjestu nekadašnjeg uzdignutog kružnog toka i spoja triju najvažnijih gradskih prometnica: Avinguda Diagonal, Avinguda Meridiana i Gran Via de les Corts Catalanes.

Kako je Covid-19 diljem Europe potaknuo ulaganja u biciklističku infrastrukturu

Pojedine europske zemlje godinama su davale prednost biciklizmu te u biciklističku infrastrukturu ulagale velika financijska sredstva. Nizozemska i Danska dva su najistaknutija primjera i prave biciklističke velesile u kojima nije čudno da se nizozemski premijer na posao vozi biciklom te da bicikle javno koriste i članovi danske kraljevske obitelji. No, pandemija Covid-19 ipak je prisilila i druge europske zemlje da slijede njihov primjer.

Udruge poručile: „Dosta je prometnog kolapsa! Izađi na izbore!“

Zelena akcija i Pravo na grad očekuju od budućeg gradonačelnika ili gradonačelnice Zagreba i skupštinske većine zaokret u prometnoj politici. Neučinkovit promet jedan je od glavnih zagrebačkih problema, a temelj kvalitetnog sustava mora biti javni prijevoz, biciklistički promet te uređene pješačke površine.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER