U Berlinu se tijekom posljednjih pet godina značajno poboljšala kvaliteta zraka

Dana 12. veljače počinje javno savjetovanje o novom planu kontrole onečišćenja zraka

Stanovnici njemačkog glavnog grada mogu slobodno disati. Kvaliteta zraka u Berlinu značajno se poboljšala zahvaljujući zabrani vožnje vozilima sa starijim dizelskim motorima, prelasku na električne autobuse, uvođenju sve većeg broja zona s ograničenjem brzine od 30 km/h i izgradnji biciklističkih staza.

U posljednjih pet godina kvaliteta zraka u Berlinu značajno se poboljšala, a granične vrijednosti kvalitete zraka poštuju se na području cijelog grada od 2020. godine. Na velikoj većini prometnica, odnosno na svih 40 mjernih postaja koje se nalaze na glavnim gradskim prometnicama, zabilježen je pad onečišćenja dušikovim dioksidom (NO2). Granična vrijednost za godišnji prosjek NO2 od 40 µg/m³ (40 mikrograma dušikovog dioksida po kubnom metru vanjskog zraka) je 2019. godine bila prekoračena na brojnim cestama, i to s izmjerenim vrijednostima do 48 µg/m³, dok je najviše onečišćenje dušikovim dioksidom u 2022. iznosilo oko 37 µg/m³.

Treće ažuriranje plana kontrole onečišćenja zraka stoga propisuje da berlinska zona niske emisije mora ostati nepromijenjena. Naime, bez zona s ograničenjem brzine od 30 km/h još uvijek postoji rizik da bi granična vrijednost dušikovog dioksida mogla biti prekoračena na cestama s velikim prometom i lošim uvjetima vožnje.

>>> Pročitajte još >>> Berlin je na dobrom putu da postane biciklistička prijestolnica

  • Biciklističke ulice i sigurna parkirališna mjesta za bicikle osnova su za razvoj biciklističkog prometa © Robert Schwarz / Unsplash

Ograničenje brzine 30 km/h i dalje je potrebno na sedam glavnih prometnica

Međutim, granične vrijednosti onečišćenja zraka mogu se zadovoljiti na 34 prometnice čak i bez ograničenja brzine od 30 km/h. To znači da se navedeno ograničenje brzine, uvedeno zbog onečišćenja zraka, na ovim prometnicama ipak može ukinuti.

„U Berlinu se već četiri godine poštuju sve važeće granične vrijednosti, što je uspjeh nakon više od dvadeset godina planiranja kontrole onečišćenja zraka. Posljednje zabrane vožnje dizelaša mogli smo ukinuti već 2022., a sada nastavljamo s testiranjem daljnjih ograničenja cestovnog prometa. Teoretski, ograničenje brzine od 30 km/h sada bi moglo biti ukinuto na 34 cestovne dionice jer više nije potrebno za kontrolu onečišćenja zraka. Međutim, s tom odlukom moramo biti oprezni. Ograničenje brzine možemo ukinuti samo ako to dopuštaju sigurnosni uvjeti, odnosno ako na tim prometnicama nema škola i dječjih vrtića. U protivnom, ponovno ćemo dobiti zone s ograničenjem brzine od 50 km/h.“ – izjavila je berlinska senatorica za okoliš, mobilnost, zaštitu potrošača i klime dr. Manja Schreiner.

Ukidanje ograničenja brzine od 30 km/h tako će biti moguće isključivo na dionicama 34 prometnice koje su navedene na stranicama Senatskog odjela za okoliš, mobilnost, zaštitu potrošača i klime.

Nacrt novog plana kontrole onečišćenja zraka od 12. veljače 2024. bit će na raspolaganju svim građanima Berlina, tvrtkama, udrugama i nadležnim tijelima, koji svoje komentare, primjedbe i prijedloge mogu dostaviti do  26. ožujka 2024. godine. Osim što će biti dostupan putem stranica glavnog grada na adresi www.berlin.de/luftrecontenteplan, nacrt plana moći će se pogledati i radnim danima u upravi Senata.

Početkom svibnja 2024. plan kontrole onečišćenja zraka ide u međuresorno usuglašavanje, nakon čega se u lipnju 2024. očekuje njegovo usvajanje u Senatu kako bi se do kraja lipnja mogli zamijeniti prometni znakovi i izvršiti prilagodba semafora.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Bloombergova zaklada i Grad Pariz zajedno protiv ultrafinih čestica

Stanovnici regije Île-de-France izloženi su koncentracijama ozona i lebdećih čestica PM2,5 koje prelaze ograničenja određena novim smjernicama WHO-a. Čak devet od 10 stanovnika središnje francuske regije izloženo je štetnim koncentracijama dušikovog dioksida, a tri od četiri ugroženo je lebdećim česticama PM10. Unatoč napretku koji je postignut tijekom proteklih 20 godina, navedene činjenice ilustriraju važnost još bržeg rješavanja problema onečišćenja zraka.

Milijarde ljudi diljem svijeta i dalje udišu nezdravi zrak

Gotovo cjelokupna svjetska populacija udiše zrak koji premašuje granične vrijednosti kvalitete zraka određene novim smjernicama Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) i ugrožava njihovo zdravlje. Rekordan broj od preko 6000 gradova u 117 zemalja svijeta prati kvalitetu zraka, ali ljudi koji u njima žive su još uvijek izloženi štetnim koncentracijama lebdećih čestica i dušikovog dioksida.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER